Qua platform en aandrijflijn moesten we dus geen verschil verwachten met de Peugeot 308, maar het was toch uitkijken als de zesde telg uit de Astra-familie het brede publiek met interesse in compacte C-klasse wagens wel kon bekoren. En teleurstellen, dat deed hij allerminst…
Dat first impressions belangrijk zijn hoeven we u niet te vertellen. Een hoekigere achterkant en een nagelnieuwe front – gedoopt met de eigentijdse naam Vizor – doen de Astra best stoer overkomen. Smalle LED-lighting omrandt aan de voorkant op elegante wijze een zwarte grille die voorzien is van tal van sensoren en een modern ingebouwd logo in dezelfde kleur. Tegelijk smaakvol en subtiel. Het kleine, verticale derde licht aan de achterkant geeft het design een leuke toets en het duistere dakraam is zowel functioneel als esthetisch een knappe toevoeging.
Atletische prestaties
Niet alleen zijn uiterlijk zou je als atletisch kunnen omschrijven, maar ook op vlak van rijgedrag leverde de plug-in hybride-versie die wij mochten testen prestaties van een hoog niveau af. De acceleratie kwam krachtig over, zeker in sportmodus. Het feit dat deze Astra 7,6sec tijd nodig heeft om tot 100km/u te geraken, illustreert dit gegeven perfect. De hybride versie kan overigens rekenen op 180 paarden die een sterke sportieve performantie verzekeren.
Maar de Astra blijft een échte stadsauto, en daarom hecht Opel – terecht – veel waarde aan rijcomfort. Zo beweegt de Astra vlot over bumps en dankzij de steering calibration reageert hij erg precies in de bochten. Zeker te onthouden, de elektro- en benzinemotor zijn naadloos op elkaar afgestemd en ook de automatische versnellingsbak met acht schakels zorgt voor een opvallend vlotte rijervaring.
Technologische topklasse
Zoals het een typische Duitser betaamt, kan de Astra op vlak van interieur en comfort rekenen op een kwalitatieve afwerking, en dat is meteen ook de grootste kwaliteit van deze wagen: technologisch word je in de watten gelegd. De moderne cockpit met twee geïntegreerde en configureerbare 10”-schermen – het zogenaamde Pure Panel – doen de bediening intuïtief aanvoelen, terwijl zetel- en stuurverwarming je doen baden in luxe. Ook het sound design voelt warm en modern aan, en je merkt dat Opel veel moeite heeft gedaan om ook akoestisch te bekoren door motor- en buitengeluiden te isoleren.
Technische fiche
Opel Astra 1.6 TURBO HYBRID 132KW BUSINESS EDITION
Technische informaties | |
Brandstof | Hybrid-benzine |
Vermogen | 180 pk |
Gewicht | 1.678 kg |
Koffervolume | 305 l |
Tankvolume | 42 l |
Gemiddeld verbruik | 1,1 l/100 km |
CO2 uitstoot | 22 g/km |
Topsnelheid | 225 km/u |
Cylinderinhoud | 1.598 cm3 |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs btw excl. | 26 688,00 euro |
Basisprijs btw incl. | 30 338,40 euro |
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) | 867 euro |
BIV (Vlaanderen) | 46,23 euro |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) | 297 euro |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 140,83 euro |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA bestuurder | 1.400 euro/jaar |
Verworpen uitgaven | 228 euro/jaar |
CO2 belasting | 28,17 euro |