Gepubliceerd op 9 October 2024 om 17h07
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Fleettest Renault R5 E-Tech Electric: wanneer elektrisch rijden fun wordt!

Als er één voertuig is waar dit jaar reikhalzend naar werd uitgekeken, dan is het wel de Renault 5 E-Tech Electric. Het merk met de ruit heeft zijn iconische model nieuw leven ingeblazen met nieuwe moderne lijnen, maar vooral met een 100% elektrische aandrijving. Renault nodigde ons uit in de buurt van Nice voor de eerste meters achter het stuur.

© Renault R5 image bank media Test-Drive, from September 21 to 23th 2024 at Nice, France - Photo Yannick Brossard / DPPI

Laten we met de deur in huis vallen: de Renault 5 E-Tech Electric is een echte blikvanger. Zeker in de lanceringskleuren geel en groen. Tijdens onze testrit aan de Côte d’Azur kwamen we heel wat mensen tegen die de auto een duimpje gaven. Een groep fietsers onderbrak ons zelfs midden in een fotosessie om hem van dichtbij te bekijken en naar onze mening te vragen. Zijn aantrekkingskracht is onmiskenbaar!

Het moet gezegd dat Renault er perfect in geslaagd is de lijnen van de legendarische stadsauto die in 1972 op de markt kwam en waarvan meer dan 9 miljoen exemplaren zijn verkocht, opnieuw te interpreteren. De R5 zit vol knipogen naar zijn voorganger, maar heeft ook een eigen persoonlijkheid. Naast de algemene lijnen en het zeer rechtlijnige dashboard doet het poppy kleurenpalet denken aan de jaren 70, net als het gebruik van denim op het dashboard, of nog de luchtinlaat op de motorkap van het oude model, die hier dienstdoet om een lichtgevend cijfer 5 in op te nemen dat dient als indicator voor het batterijniveau.

© Un astucieux indicateur de batterie intégré dans le capot.

Grote Clio, mini-Twingo

Qua afmetingen zit de R5 tussen de Twingo en de Clio in. Ondanks zijn compacte afmetingen (3,92 m lengte) ziet hij er vrij robuust uit met zijn brede spatborden en wordt hij standaard geleverd met wielen van 18 duim. Renault heeft een hele reeks personaliseringsmogelijkheden ontwikkeld voor zowel het interieur als het exterieur, met name met behulp van 3D-printing, om elke auto uniek te maken. Of het nu gaat om de versnellingspook, de kleine opbergruimtes binnenin of het dak, bijna alles kan worden gepersonaliseerd.

Het digitale instrumentenpaneel van 10,1 duim biedt de bestuurder toegang tot alle informatie die hij tijdens het rijden nodig heeft. Daarnaast is er een digitaal aanraakscherm van 10 duim voor de bediening van het infotainment via het OpenR Link-systeem met Google-integratie, dat een nieuwe visuele identiteit inluidt die in lijn is met de auto.

Dankzij de wielbasis van 2,54 meter is er veel ruimte voorin en het koffervolume bedraagt een zeer nette 326 liter. De achterste plaatsen zijn iets krapper. De positie van de voorstoelen maakt het moeilijk voor een volwassene om zijn of haar voeten eronder te schuiven. De achterste plaatsen zijn daarom het meest geschikt voor kinderen of adolescenten.

Intelligente, proactieve assistent

Renault biedt niet alleen een spraakassistent, maar heeft ook een echte ‘compagnon de route’ ontwikkeld in de vorm van een kleine avatar genaamd Reno. Die wordt gevoed door kunstmatige intelligentie (ChatGPT) en kan een groot aantal algemenekennisvragen beantwoorden, evenals bestuurders helpen hun auto optimaal te gebruiken. Reno handelt ook proactief en creëert een echte emotionele band met de bestuurder. Tijdens onze testrit kwam hij bijvoorbeeld tussenbeide om ons te laten weten dat de cabine begon te beslaan en vroeg ons of we wilden dat hij de ontwaseming activeerde.

Bovendien is de R5 uitgerust met maar liefst 26 rijhulpsystemen, waarvan er een aantal doorgaans beschikbaar zijn in auto’s uit het hogere segment. Ze kunnen eenvoudig worden in- of uitgeschakeld met de Safety Swicth-knop links van de stuurkolom.

Renault heeft de R5 ook uitgerust met een Safety Coach en Safety Score. Die analyseren het rijgedrag in realtime en geven advies om bestuurders te helpen hun gedrag aan te passen. Aan het einde van elke rit krijgen bestuurders ook een score om de veiligheid van hun rijgedrag te beoordelen.

Made in France

Renault kondigt met trots aan dat de R5 een made in France-product is, dankzij het ElectriCity-centrum dat de groep heeft ontwikkeld in Hauts-de-France, en de fabriek in Cléon (in Normandië), die het motorblok zal produceren.

Dat Franse kantje is ook duidelijk zichtbaar, met Franse vlaggen in de koplampen en een optionele stokbroodhouder die langs de middenconsole kan worden geplaatst, zodat je gemakkelijk je boodschappen van bij de bakker kunt vervoeren.

Tot 410 km rijbereik

De R5 is verkrijgbaar met een batterij van 52 kWh en een motor van 110 kW (150 pk), wat hem een actieradius geeft van 410 km. Hij is standaard uitgerust met een 11 kW AC-lader en kan opladen op gelijkstroom (DC) met een maximaal vermogen van 100 kW.

Het is ook de eerste Renault die bidirectioneel laden biedt, op de versies Techo en Evolution. Dankzij een adapter kun je je auto gebruiken om een elektrisch apparaat of een elektrische fiets aan te sluiten, of zelfs om elektriciteit van de accu van de auto terug te sturen naar het elektriciteitsnet.

En hoe rijdt hij?

Op het gebied van rijeigenschappen voldoet de R5 duidelijk aan de verwachtingen. Hij is voorzien van een meerarmige achteras, een zeldzaamheid in dit segment, waardoor hij een uitstekende wegligging heeft. Het chassis is goed afgesteld, de besturing is direct en het comfort voor de inzittenden is altijd verzekerd, met name dankzij de standaard kuipstoelen.

De R5 rijdt dynamisch en is zelfs een beetje speels in bochten. Dat is te danken aan het zeer lage zwaartepunt – door de plaatsing van de accu’s onder de vloer – maar ook aan het erg lage gewicht van naar verluidt minder dan 1.500 kg.

De auto heeft 4 rijmodi die daadwerkelijk invloed hebben op het rijgedrag, de energierecuperatie en de actieradius.

We noteerden een gemiddeld verbruik van 14,9 kWh/100 km op ons gemengd parcours, zonder licht te hebben omgesprongen met het gaspedaal. Een heel goed punt, aangezien dat niet meer en niet minder is dan het officiële verbruikscijfer dat door de constructeur wordt opgegeven.

Vanaf… 25.000 euro!

Bij zijn introductie zal de R5 verkrijgbaar zijn in twee versies: de Techno, voor 27.190 euro excl. btw en de Iconiq voor 28.842 euro excl. btw. Naast de 110 kW-motor zullen er twee kleinere motoren worden toegevoegd: 70 kW en 90 kW. Er komen ook andere uitrustingsniveaus, zowel hogere als lagere, waaronder een instapniveau ‘Five’. In 2025 zal ook een kleinere batterij van 40 kW, goed voor 312 km, geïntroduceerd worden. Gelijkstroom opladen is daarmee beperkt tot 80 kW. In deze uitvoering en uitgerust met de kleinere accu en motor zal de R5 worden aangeboden voor een basisprijs van 25.000 euro.

Fleetbalans

Met een leasetarief van minder dan 600 euro/maand excl. btw (4 jaar – 80.000 km) en dankzij zijn lage verbruik heeft de R5 een TCO2 van ongeveer 750 euro/maand excl. btw. Voor de bestuurder blijft het netto VAA beperkt tot 71 euro/maand. Een fiscale balans die hem vrij aantrekkelijk maakt voor bedrijven.

Met deze R5 E-Tech Electric zou Renault wel eens hetzelfde kunnen bereiken als BMW met de MINI of Fiat met de revival van de 500 een paar jaar geleden. Een icoon nieuw leven inblazen en het tegelijkertijd een nieuwe identiteit geven is geen gemakkelijke taak, maar Renault is er perfect in geslaagd. Naast zijn aantrekkelijke look en ongelooflijk sympathieke karakter is deze R5 ook efficiënt om mee te rijden, comfortabel en zuinig. Allemaal troeven die de deuren van veel car policies zouden moeten kunnen openen en die mee elektrisch rijden een leuker imago zouden moeten kunnen geven.

“De R5 moet het B-segment voor de vloot op zijn kop zetten en ons in staat stellen nieuwe klanten naar Renault te lokken”, aldus Martin Domise, Managing Director van Renault Belux. “Maar we hebben ook een mooie kaart om uit te spelen bij particuliere klanten en zelfstandigen tussen nu en het einde van het jaar, aangezien alle versies van de R5 in aanmerking komen voor de Vlaamse premie.

©

Technische fiche

Renault R5 E-Tech Electric Iconic
Motor 100% elektrisch
Vermogen 110 kW / 150 pk
Batterij 52 kWh
Maximaal laadvermogen AC 11 kW
Maximaal laadvermogen DC 100 kW
Gemiddeld verbruik (WLTP) 14,9 kWh/100 km
Rijbereik (WLTP) 410 km
Topsnelheid 150 km/u
Koffervolume
326 liter
Beheersinformatie
Basisprijs excl. btw
€ 28.842,98
Basisprijs incl. btw € 34.900
BIV (Brussel / Wallonië, leasing) € 74,29 / 61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, leasing) € 100,98
Rijtaks (Vlaanderen) € 0
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 96,25%
Bruto VAA
€ 133,33/maand
Verworpen uitgaven
€ 13,33
CO2-bijdrage € 41,24/maand
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels