Gepubliceerd op 1 July 2024 om 16h57
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Fleettest Tesla Model Y RWD Long Range: tot 600 km…

De bestverkochte auto van vorig jaar in Europa, de Tesla Model Y, heeft een vierde variant gekregen: de Long Range RWD, waarmee je bijna 600 km kunt afleggen op één lading. Een goede deal of niet?

Terwijl de verkoop van Tesla’s in Europa keldert, is dat niet het geval in België, waar de verkoopcijfers nog steeds stijgen ten opzichte van 2023. Dat is begrijpelijk, want op Europees niveau zijn verschillende landen gestopt met het subsidiëren van de aankoop van EV’s, terwijl in België de Vlaamse premie de verkoop van elektrische auto’s in 2024 duidelijk heeft gestimuleerd. ook voor Tesla, dat Model 3’s en Y’s uit voorraad aanbood voor minder dan 40.000 euro incl. btw.

Niet het meest communicatieve merk

Na de versies RWD Single Motor (455 km WLTP), Long Range AWD Dual Motor (All-Wheel Drive, 533 km WLTP) en AWD Dual Motor Performance (513 km WLTP) is hier de versie RWD Single Motor Long Range met de op papier grootste actieradius: 600 km. Wat zijn de verschillen tussen deze versie en de instapversie met achterwielaandrijving? Vermoedelijk een nieuwe batterij. “Vermoedelijk”, want Tesla is niet de meest transparante constructeur en wil niet communiceren over de capaciteit van zijn accu’s, wat jammer is.

Maar volgens onze berekeningen en de verbruikscijfers die Tesla opgeeft (die bovendien variëren van 15,5 kWh/100 km op de officiële website tot 14,9 kWh/100 km in persberichten en op het sociale netwerk X), gaan we van een batterij van ongeveer 70 kWh naar een exemplaar van ongeveer 90 kWh. Volgens de verkoopwebsite van Tesla is deze Long Range-versie dan ook 50 kg zwaarder dan de instapversie (1.959 vs. 1.909 kg). Met andere woorden een klein verschil, voor een elektrische auto, wat positief is. Hoe dan ook, met 347 pk en een tijd van 5,9 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten, hoef je er niet aan te twijfelen dat deze Model Y meer dan opgewassen is tegen zijn taak.

Interessant reëel verbruik

Aangezien er verder niets verandert, afgezien van de accu, komen we meteen ter zake, om het te hebben over het werkelijke verbruik. Tijdens onze testrit van 270 km over gevarieerde wegen verbruikten we volgens de boordcomputer 40 kWh en een opmerkelijk gemiddelde van slechts 14,7 kWh/100 km, dus minder dan aangekondigd. Voor een SUV die zoveel ruimte biedt en een bagageruimte die onklopbaar is in zijn klasse (854 liter tot 2.158 liter met de achterbank neergeklapt), is dat vrij uitzonderlijk. Naar onze mening blijft Tesla in de top 2 van meest efficiënte constructeurs staan qua energieverbruik. Met zijn grote bagageruimte is dat een krachtig argument wanneer je een dergelijk model overweegt als fleetauto, aangezien het zorgt voor een zeer lage TCU (Total Cost of Use).

Plus- en minpuntjes

Dan is er nog al de rest, met de bekende kwaliteiten en gebreken. Dat alles maar dan ook alles via het aanraakscherm moet verlopen, daar hou je van of niet. Maar naar onze mening is het gevaarlijk om een touchscreen te moeten bedienen om de mistlampen aan te zetten wanneer je op de snelweg in een stortbui terechtkomt.

Voeg daar een volstrekt inefficiënte automatische ruitenwissermodus aan toe en het wordt irritant. Misschien is het gewoon een softwareprobleem, maar het steeds moeten schakelen tussen verschillende ruitenwissermodi, door eerst een schakelaar in te drukken en vervolgens een knop op het stuurwiel of, nogmaals, via het touchscreen, is ronduit vervelend. Waarom is Tesla de enige constructeur die niet kiest voor een conventionele hendel voor de ruitenwissers?

Naar onze mening ontbreekt ook een ‘vrijloop’-modus, die je tijdens het rijden zou moeten kunnen activeren om de actieradius verder te optimaliseren als je een liefhebber bent van ecorijden. Tot slot, en dat is verrassender, is de draaicirkel erg groot, wat soms weinig praktisch is.

Voor de rest biedt de Model Y een erg aangenaam weggedrag, met een goed gekalibreerd stuur en een zeer responsieve combinatie scherm-multimediasysteem, ook al is het gebrek aan compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto betreurenswaardig. Opladen blijft een sterk punt, met name dankzij het Supercharger-netwerk.

Fleetbalans

In oplopende volgorde van prijs komt deze RWD Long Range-versie op de tweede plaats in het Model Y-gamma, met een prijskaartje vanaf 41.297,52 euro excl. btw (hij komt dus niet in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie) en 470 €/maand in financiële renting. Die prijzen zijn geldig op het moment van schrijven, want we weten dat Tesla zijn prijzen graag (te?) vaak verandert, tot grote ergernis van de verhuurders. Dat laatste is begrijpelijk, gezien de invloed op de restwaarde…

Maar zoals gezegd zijn het reële verbruik, de oplaadmogelijkheden en dus de TCU doorslaggevende argumenten, net als de binnenruimte. Vermijd overigens de optionele ‘Induction’-twintigduimwielen, die het rijbereik van de auto met 35 km WLTP verminderen…

Tesla Model Y RWD Long Range (255 kW/347 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Motor elektrisch
Vermogen 255 kW/347 pk
Maximukoppel niet bekend
Leeggewicht 1.959 kg
Koffervolume
854-2.158 l
Rijbereik 600 km
Gemiddeld verbruik
15,5 kWh/100 km
Uitstoot van CO2 0 g/km
Topsnelheid 217 km/u
Batterijcapaciteit niet bekend

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw
€ 41.297,52
Basisprijs incl. btw € 49.970
Fiscaal vermogen
/
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) € 61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 97,68
Rijtaks (Vlaanderen) € 0
Fiscale aftrekbaarheid
100 %
VAA gebruiker
134,77 €/maand
Verworpen uitgaven
€ 13,42
Taks uitstoot CO2 € 31,99

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels