Gepubliceerd op 29 July 2024 om 13h32
Door Kevin Kersemans

Fleettest Xpeng G9 AWD Performance: veelbelovend

Van de Chinese merken die Europa overspoelen, zijn er enkele waarvan je je kunt afvragen of ze hier binnen een jaar of vijf nog zullen zijn. Het nog jonge Xpeng, dat bij ons wordt verdeeld door Hedin Automotive, is echter een van de potentiële blijvers. De G9, een volledig elektrische grote SUV, liet na onze test met de AWD Performance-versie in ieder geval een positieve indruk na.

Met zijn lengte van 4,89 meter zit de Xpeng G9 tussen de Tesla Model Y en Model X in, en is hij ongeveer even lang als een Mercedes EQE SUV of als een BYD Tang, om er ook een concurrent bij te halen van een eveneens Chinees merk. Het maakt er echter niet Xpengs grootste model van, want in China heeft de EV-constructeur uit Guangzhou vorig jaar de X9 gelanceerd, een elektrische eenvolumer met zeven zitplaatsen die afklopt op 5,3 meter en dus een ideale rivaal zou zijn voor de Maxus Mifa 9.

Verder telt het Xpeng-gamma nog de G3 (een compacte SUV), de P7 (een berline die ongeveer even lang is als de G9) en diens kleinere broer, de P5, en ten slotte de middelgrote SUV G6. Met de G3 zette Xpeng trouwens zijn eerste stappen op Europese bodem, meer bepaald in Noorwegen. Het model wordt echter tot nader order bij ons niet aangeboden, net zomin als de P5 en de hierboven vermelde X9. Eveneens wellicht nog verre toekomst voor ons is de vliegende auto die Xpeng in januari voorstelde op de CES technologiebeurs in Las Vegas en die vanaf 2025 geleverd zou worden aan – vermogende – Chinese klanten.

Niet slecht dus voor een merk dat pas in 2014 werd opgericht en dat amper zes jaar geleden zijn eerste model lanceerde – de G3, die ondertussen al een facelift achter de rug heeft. En aan wereldwijde ambities geen gebrek, want naast vier R&D-centra in thuisland China heeft Xpeng er ook in de VS (in Silicon Valley en in San Diego) en in Europa (in Amsterdam), en in zijn drie Chinese fabrieken heeft het een gezamenlijke productiecapaciteit van 600.000 voertuigen per jaar. In Europa is het merk naast België nu op de markt in Noorwegen, Denemarken, Zweden, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland en IJsland.

RWD, RWD Long Range of AWD Performance

Maar om terug te komen op de G9, die is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: met achter- of vierwielaandrijving en met een batterij van 78,2 of van 98 kWh. Het gamma begint logischerwijs met een achterwielaangedreven variant met de standaardbatterij. Die heeft een vermogen van 313 pk en een koppel van 430 Nm, terwijl zijn batterij van dus 78,2 kWh goed is voor een WLTP-rijbereik van 460 km (gemiddeld verbruik volgens WLTP: 19,4 kWh/100 km). Deze versie kost 47.925, 62 euro excl. btw. Althans in afwachting van de definitieve EU-importheffingen op Chinese EV’s, maar Xpeng België heeft laten weten dat de prijzen hoe dan ook tot eind 2024 ongewijzigd zullen blijven.

De RWD Long Range heeft dezelfde vermogens- en koppelkenmerken, maar kan dankzij zijn grotere batterij (die bovendien van het lithium-nikkel-kobalt-mangaan-type is, tegenover lithium-ijzer-fosfaat voor de standaardbatterij) een range van 570 km voorleggen (gem. 19,4 kWh/100 km).

De AWD Performance gebruikt dezelfde batterij als de Long Range, maar voegt er een motor op de vooras aan toe, waardoor hij prat kan gaan op een systeemvermogen van 551 pk en een totaal koppel van liefst 717 Nm. Voor deze topversie, die aan de buitenkant herkenbaar is aan zijn zwarte merklogo’s en zijn specifieke wielen van 21 in plaats van 19 duim, geeft Xpeng een autonomie op van 520 km (21,3 kWh/100 km). Het prijskaartje van de Long Range en van de AWD Performance bedraagt op dit moment respectievelijk 51.231,40 en 59.495,87 euro excl. btw.

Nauwelijks opties

Alle drie de versies maken gebruik van een 800-voltarchitectuur, waardoor ze uitstekende snellaadcapaciteiten kunnen voorleggen. De RWD Standard Range kan tot 260 kW verteren, de RWD Long Range en de AWD Performance zelfs tot 300 kW. Daarmee zouden 20 minuutjes volstaan op op te laden van 10 tot 80%. Ook uitstekend – voor een EV – is het sleepvermogen: ongeacht de versie mag de Xpeng G9 met zijn optionele trekhaak tot anderhalf ton trekken. Een warmtepomp en een V2L-functie (om de batterij van de auto te gebruiken om externe toestellen van stroom te voorzien) zijn altijd standaard.

Hetzelfde geldt trouwens voor de bekleding in kunstleder (zwart, bruin of grijs), een automatische achterklep, een softclose-functie voor de deuren, elektrisch verstelbare, verwarmbare en ventileerbare voorstoelen en zelfs een infotainmentscherm voor de voorste passagier. Het enige dat de topversie qua uitrusting meer heeft, is zijn luchtophanging. En die is ook exclusief voor de AWD Performance, want zelfs niet als optie te krijgen op de andere versies. Van opties gesproken. Er zijn er maar twee: de al vermelde elektrisch wegklapbare trekhaak en het Premium Comfort & Audio Pack.

Nog iets dat de G9 standaard biedt, is ruimte. Alle inzittenden hebben meer dan plaats genoeg (ook de achterste inzittenden qua hoofdruimte) en hetzelfde geldt voor de bagage, dankzij een koffer van 660 tot 1.576 liter met neergeklapte achterbank, aangevuld met een 71 liter grote frunk vooraan waar je de laadkabels in kwijt kunt. Oké, niet de zee aan ruimte die de nochtans minder grote Tesla Model Y biedt, maar toch zeker niet slecht. Alleen is de G9 niet te krijgen met een derde zitrij, in tegenstelling tot de ongeveer even grote BYD Tang.

Kleine eigenaardigheden

De Xpeng G9 biedt dus serieus wat waar voor het geld, en zeker in vergelijking met bepaalde premiummerken. Maar doorstaat hij de vergelijking daarmee ook op andere vlakken? Wat de afwerking betreft, valt er alvast weinig te klagen. We zitten misschien niet op Audi-niveau (de zachte bekleding op het dashboard is bijvoorbeeld niet zo dik), maar over het algemeen waren we toch onder de indruk van de look and feel. En de stoelen zitten bijzonder goed, zonder dat je duizenden euro’s moet spenderen aan zogenaamde comfortexemplaren. Eigenlijk noteerden we alleen maar een paar kleine eigenaardigheden, waarvan sommige bovendien makkelijk zouden kunnen worden opgelost met een toekomstige software-update. Zo had de G9 oorspronkelijk geen Android Auto of Apple Car Play, maar is dat ondertussen wel het geval.

Wanneer je bijvoorbeeld met ingeschakelde cruisecontrol zelf remt, moet je de regelaar telkens opnieuw instellen (er is dus geen ‘RES’-knop). En de boordcomputer geeft geen gemiddeld verbruik weer over langere afstand of tijd – na elke start begint hij weer van nul. Maar wat ons misschien nog het meest heeft gestoord, is het ontbreken van een keyless go-functie voor het ontgrendelen van de deuren. Je moet dus nog steeds de sleutel uit je zak of handtas halen om de auto te ontgrendelen – waarna de verzonken deurgrepen naar buiten komen – terwijl je diezelfde sleutel vervolgens niet nodig hebt om de auto te starten. Daarvoor volstaat het immers het rempedaal ingetrapt te houden en het Mercedes-achtige versnellingspookje aan de stuurkolom in ‘D’ te zetten. De verkoper van Hedin wist ons wel te vertellen dat je wél over een handsfree ontgrendelfunctie beschikt wanneer je de Xpeng-app gebruikt op je smartphone als digitale sleutel gebruikt (die maakt dan via Bluetooth verbinding met de auto).

Comfortabele (en snelle) cruiser

En om mee te rijden? Zelfs tegenstanders van Chinese auto’s zullen moeten toegeven dat de Xpeng G9 ook op dat vlak niet moet onderdoen voor vergelijkbare modellen van gevestigde Europese merken. Of toch niet wat de AWD Performance betreft, die met zijn luchtophanging echt een knap rijcomfort biedt, ondanks zijn grote velgen van 21 duim. De prestaties zijn ook niet min: de topversie heeft slechts 3,9 seconden nodig om vanuit stilstand op te trekken tot 100 km/u (tegenover 6,4 seconden voor de versies met achterwielaandrijving). En rekening houdend met het gewicht van bijna 2,4 ton biedt de G9 AWD Performance ook op bochtige wegen het nodige rijplezier. Alleen had het rempedaal wat ons betreft wat steviger mogen aanvoelen.

Ondanks het beschikbare vermogen – en het formaat en gewicht van de auto – springt de G9 AWD Performance relatief zuinig met stroom om. Wij noteerden tijdens onze testweek een gemiddelde van iets meer dan 21 kWh/100 km, wat in de praktijk neerkomt op een actieradius van zo’n 450 km. Al moeten we daarbij opmerken dat de buitentemperaturen tijdens onze test erg gunstig waren. Op de snelweg ging ons verbruik wel eerder richting 24 kWh/100 km (maar bij een weinig veeleisende rit daalde het dan weer tot onder de 17 kWh/100 km).

Fleetbalans

De Xpeng G9 is niet de eerste de beste Chinees. Hij heeft ons aangenaam verrast. Hij is niet onprettig om mee te rijden, pakt uit met interessante EV-kenmerken en is bovendien een pak gunstiger geprijsd dan Europese rivalen die dan ook nog eens standaard minder goed uitgerust zijn. Anderzijds zijn de personaliseringsmogelijkheden bij Xpeng wel erg beperkt en zijn er hier en daar nog kleine verbeterpuntjes. Dat laatste maakt hij echter goed met zijn looks. Al is dat natuurlijk subjectief, maar in ieder geval ligt de Xpeng G9 toch beter op het Europese netvlies dan die andere grote elektrische SUV die ze eveneens bij Hedin invoeren, de Hongqi E-HS9

Xpeng G9 AWD Performance (405 kW/551 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Motor elektrisch
Vermogen 405 kW/551 pk
Maximumkoppel 717 Nm
Leeggewicht 2.360 kg
Koffervolume
660-1.576 l + 71 l
Rijbereik 520 km
Gemiddeld verbruik
21,3 kWh/100 km
Uitstoot van CO2 0 g/km
Topsnelheid 200 km/u
Batterijcapaciteit 98 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw
€ 59.495,87
Basisprijs incl. btw € 71.990
Fiscaal vermogen
/
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) € 61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 97,68
Rijtaks (Vlaanderen) € 0
Fiscale aftrekbaarheid
100 %
VAA gebruiker
€ 239,96/maand
Verworpen uitgaven
€ 13,47
Taks uitstoot CO2 € 31,99

 

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie , Fleettests

Gelijkaardige artikels