Advertisement
Gepubliceerd op 4 August 2023 om 12h21
Door Félix Bouland

Fleet test Maxus MIFA9, de luxueuze taxi

Na de bestelwagens gaat Maxus nu ook passagiers vervoeren. We introduceren de MIFA9, een enorme elektrische minivan die een grote impact moet maken op de markt van luxueuze taxi’s…

|||||
||||| © |||||

In België, net als in Europa, blijft Maxus een relatief kleine speler in de grote competitie van autofabrikanten. Vooral omdat dit Chinese merk, dat deel uitmaakt van de SAIC-groep – overigens de grootste autogroep in China – alleen bestelwagens maakt, en dan nog wel elektrische! De catalogus omvat de eDeliver3, eDeliver9 en de EH300, van de kleinste tot de grootste. Net als in zijn thuisland wil Maxus zich ook in Europa op personenvervoer toeleggen. Letterlijk en figuurlijk!

Anti-passe-partout

Het eerste wapen van Maxus is deze nieuwe MIFA9. Met een naam die eigenlijk nergens op slaat, komt dit 5,27 m lange beest ellebogen te spelen met de andere grote monovolumes of shuttles die zo populair zijn bij taxi’s.

Om zich te onderscheiden van de massa heeft de Chinees een stijl aangenomen die… anti-passe-partout is! Naar onze bescheiden mening keken de ontwerpers naar Star Wars toen ze dit beest ontwierpen, zozeer lijkt de voorkant op Stormtrooper helmen. De voorkant heeft ook een grote lichtbalk die aansluit op de motorkap. Met zijn loodrecht afgesneden zijkanten doet de MIFA9 niets om zijn lengte of lange wielbasis van 3,2 m te verbergen. Hij heeft ook schuifdeuren, maar in tegenstelling tot andere SUV’s zijn de rails slim weggewerkt. Terwijl de voorkant horizontale lijnen heeft, vermengt de achterkant genres met een visuele handtekening en koplampen die de hele achterklep in beslag nemen en lijken te versmelten met de zijkanten.

Comfort en luxe

In de cabine is het duidelijk: Maxus mikt niet op eenvoudige bestelwagens die tot personenwagens zijn getransformeerd. Nee, deze Chinese fabrikant heeft een Duitse auto met een ster duidelijk in het vizier. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de MIFA9 die laatste qua afwerking overtreft. Standaard kan deze grote Maxus zeven passagiers vervoeren, dankzij twee afzonderlijke stoelen en een bank. Vanaf het midden van het gamma is rij 2 uitgerust met elektrische, verwarmde, geventileerde en masserende zetels!

Onze testversies (Premium) kunnen bovendien wedijveren met de eerste klas van een luchtvaartmaatschappij, omdat de afzonderlijke stoelen achterover kunnen leunen en voorzien zijn van beensteunen. Met een druk op de knop van het geïntegreerde touchscreen kan de tweede rij worden omgetoverd tot een lounge. Een functie die voorheen alleen was voorbehouden aan grote Duitse limousines. In tegenstelling tot die laatste heeft deze grote Chinees een grote bagageruimte van maar liefst 466 liter (of 1.703 liter in de 5-persoonsversie).

Elektrisch, punt uit!

Onder de motorkap van de MIFA9 vind je… een kofferbak! Dat klopt, deze Maxus wordt exclusief aangeboden met een elektrische aandrijflijn. Hij heeft een 245 pk sterke elektromotor op de vooras die wordt aangedreven door een 90 kWh batterij. Hierdoor heeft dit grote beest een officiële actieradius van 440 km.

Op papier doet deze Maxus MIFA9 het beter, zelfs veel beter, dan al zijn concurrenten van Stellantis/Toyota of Mercedes. Wat het opladen betreft, kan deze grote batterij maximaal 120 kW van een snellaadpunt krijgen. In het Frans geeft dit een capaciteit die van 30% naar 80% gaat in minder dan 30 minuten.

Perfecte pendeldienst

De Maxus MIFA9 heeft maar één doel: passagiers in het grootste comfort vervoeren. In dit opzicht valt zijn briljantheid niet te ontkennen. De grote enkele inzittende blijkt comfortabel en stil te zijn. Of je nu achter het stuur zit of achterin met alle knoppen aan het spelen bent. Over knoppen gesproken, we hadden er graag meer aan de voorkant gezien. Typisch voor recente Chinese auto’s wordt alles via het scherm gedaan, met een infotainmentsysteem dat wel een aardige update kan gebruiken.

Dit kleine nadeel doet niets af aan het feit dat de MIFA9 de ideale elektrische forens blijkt te zijn. Ons testmodel verbruikte slechts 24,1 kWh/100 km, wat niet ver af ligt van de officiële cijfers.

Laten we het tot slot over de prijs hebben. Met een prijs vanaf € 68.990 is de MIFA9 niet goedkoop. En toch is de prijs inclusief btw. Sommige taxibedrijven hebben al meer betaald voor een Mercedes EQV… exclusief btw! Kortom, zelfs in de meest luxueuze variant (Premium – € 82.990) is de Maxus MIFA9 nog steeds betaalbaarder dan de Duitser.

Fleetrapport

Ondanks zijn hoge aankoopprijs profiteert de Maxus MIFA9 momenteel van het best mogelijke fleemrapport dankzij zijn elektrische motor. Zelfs vandaag de dag is deze grote monovolume 100% fiscaal aftrekbaar. En dat is maar goed ook, want hij zal zeker alleen worden gebruikt door taxibedrijven…

 

Technische fiche

Maxus MIFA9
Brandstof elektrisch
Vermogen 180 kW/245 ch
Koppel 350 Nm
Leeggewicht 2385 kg
Koffervolume 466 – 2017 l
Gemiddeld verbruik 21,3 kWh/100 km WLTP
Emissie van CO2 0 gr/km
Maximale snelheid 180 km/u
Cylinders
Autonomie 440 – 595 km
Beheersinformatie
Basisprijs excl. BTW 57 016,50 €
Basisprijs incl. BTW 68 990,00 €
Fiscaal vermogen 4
TMC (BXL) 61,50 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
TC (BXL) 97,68 euro
Wegentaks (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA 179,38 euro/maand
CO2-taks 36,19 euro

 

Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels