Gepubliceerd op 23 February 2021 om 17h18
Door Marc Demoulin
Gelinkte experten :

Inschrijvingen: B2B beter af dan B2C

Ondanks inspanningen om zichtbaar te zijn en aantrekkelijke aanbiedingen door constructeurs zagen de inschrijvingscijfers in januari nauwelijks de verhoopte heropleving. Volgens de cijfers van JATO zijn de verkoopcijfers aan bedrijven met 21,65 procent gedaald in vergelijking met januari 2020. De professionele markt biedt echter beter weerstand dan de algemene markt, die met liefst 27,21 procent gekelderd is.

© Volvo XC40 Recharge P8

Met veel ongeduld keken we uit naar de inschrijvingscijfers van nieuwe auto’s voor het begin van dit jaar. Bodemprijzen, virtuele autosalons, infowebinars,… Constructeurs toonden zich bijzonder inventief om te compenseren voor de afgelasting van de Brussels Motor Show. Maar uit de cijfers blijkt dat al die initiatieven in januari nog niet tot resultaten hebben geleid. Toch verwacht men een heropleving in februari omdat de ‘saloncondities’ tot het eind van de maand zijn verlengd om twijfelaars de kans te geven om hun keuze nog even uit te stellen.

Duitse overheersing

Aan het hoofd van het merkenklassement in de B2B-markt vinden we een puur Duits podium, met BMW (17,04 procent) op de eerste plaats, gevolgd door Mercedes (11,50 procent) en Volkswagen (10,59 procent).

Interessante groeicijfers zien we bij nieuwkomers (Polestar en Cupra) en bepaalde nicheconstructeurs zoals Porsche en Tesla. Onder de meer klassieke merken zien we mooie prestaties bij Volvo en Suzuki.

  Make Cars Share
1 BMW 3.529 17,04%
2 MERCEDES 2.381 11,50%
3 VOLKSWAGEN 2.193 10,59%
4 PEUGEOT 1.765 8,52%
5 AUDI 1.663 8,03%
6 VOLVO 1.466 7,08%
7 SKODA 1.033 4,99%
8 OPEL 922 4,45%
9 RENAULT 838 4,05%
10 FORD 710 3,43%
11 TOYOTA 505 2,44%
12 FIAT 471 2,27%
13 CITROEN 437 2,11%
14 MINI 391 1,89%
15 HYUNDAI 282 1,36%
16 SEAT 254 1,23%
17 KIA 244 1,18%
18 PORSCHE 205 0,99%
19 DACIA 153 0,74%
20 DS 144 0,70%
21 OTHERS 1.126 5,44%
  Total 20.712 100,00%
* self-employed ownership registrations excluded

 

Volvo XC40 onttroont Mercedes A-Klasse

Wanneer we kijken naar de inschrijvingen per model, dan noteren we een machtsoverdracht. De Mercedes A-Klasse, die al een paar maand op rij de soevereine leider was, heeft zijn eerste podiumplaats moeten afstaan aan de Volvo XC40. Achter de populaire Zweedse SUV volgen vier modellen van BMW.

  Model Cars Share
1 VOLVO XC40 858 4,14%
2 BMW X1 676 3,26%
3 BMW SERIES 3 655 3,16%
4 BMW SERIES 1 565 2,73%
5 BMW X3 466 2,25%
6 SKODA OCTAVIA 458 2,21%
7 VOLKSWAGEN PASSAT 449 2,17%
8 AUDI A3 420 2,03%
9 VOLKSWAGEN GOLF 410 1,98%
10 MERCEDES A-CLASS 403 1,95%
11 MERCEDES GLE/GLE COUPE 400 1,93%
12 PEUGEOT 3008 368 1,78%
13 FIAT 500 338 1,63%
14 PEUGEOT 2008 327 1,58%
15 VOLKSWAGEN TIGUAN 319 1,54%
16 MERCEDES CLA 312 1,51%
17 PEUGEOT 308 305 1,47%
18 PEUGEOT 5008 285 1,38%
19 BMW X5 280 1,35%
20 PEUGEOT 208 277 1,34%
21 OTHERS 12.141 58,62%
  Total 20.712 100%
* self-employed ownership registrations excluded
Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels