Gepubliceerd op 20 January 2020 om 08h51
Door Ken Divjak
Gelinkte experten :

Kinto wordt het nieuwe mobiliteitsmerk van Toyota

In de transitie van autofabrikant naar mobiliteitsbedrijf groepeert Toyota al zijn mobiliteitsoplossingen onder de naam Kinto: een merk dat zich in Europa op bedrijven, particuliere consumenten én steden gaat richten.

|||
||| © |||

Kinto is afgeleid van het Japanse woord ‘Kintoun’ en betekent letterlijk ‘vliegende nimbuswolk’. Daarop reist het hoofpersonage uit de gelijknamige mangareeks in Japan overal naartoe, wanneer hij maar wil. En dat is precies wat Toyota in de echte wereld met Kinto wil aanbieden: mobiliteitsservices die altijd en overal beschikbaar zijn voor klanten die zich op een makkelijke en tegelijk slimme manier willen verplaatsen.

4 doelen

Toyota heeft met de introductie van Kinto vier doelen voor ogen. In de eerste plaats is dat de oprichting van een toegewijd merk om in te spelen op de mobiliteitsbehoeften in alle categorieën, van consumenten tot bedrijven en steden. Daarnaast moet Kinto ook het marktaandeel vergroten van Toyota’s Full Service Lease, zowel bij zakelijke klanten als bij particulieren.

Een derde doel is het gebruik van voertuigdata en -connectiviteit om nieuwe diensten te ontwikkelen en te lanceren, zoals deelauto-, carpool- en abonnementsformules. En tot slot, het voorbereiden en integreren van autonome rijtechnologie om geautomatiseerde transportdiensten te testen, bijvoorbeeld met de Toyota e-Palette robottaxi.

4 diensten

“Kinto maakt deel uit van onze strategie om onze Europese activiteiten te laten groeien”, zegt Johan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe. “Het toevoegen van mobiliteitsdiensten aan ons traditionele bedrijfsmodel stelt ons in staat om snel te reageren op nieuwe behoeften van klanten en opkomende mobiliteitseisen van steden en regio’s te ondersteunen.” Of en welke Kinto-diensten een land of een bepaalde regio krijgt, hangt in grote mate af van de levensvatbaarheid en duurzaamheid van de businesscase.

Dit zijn de Kinto-diensten die op verschillende Europese markten geïntroduceerd worden:

  • Kinto One: een Full Service Lease-aanbieding waarbij alle autokosten inclusief onderhoud en verzekering worden gecombineerd in één maandbedrag, ook voor particulieren.
  • Kinto Flex: autoleasing op basis van een abonnement voor meer flexibiliteit en een premium klantervaring, met de mogelijkheid om tussen wagentypes te switchen.
  • Kinto Join: een carpooldienst die automobilisten met elkaar verbindt om dagelijks woon-werkverkeer te delen en de CO2-voetafdruk van hun bedrijf te verkleinen.
  • Kinto Share: een deelautodienst met een groot aantal hybride modellen die worden aangeboden via een zogenoemd zelfbedieningsconcept zonder exploitatiekosten.

Multimodale app

Spreekt voor zich dat al die diensten ontsloten worden via smartphone-applicaties met eenvoudige toegang en geïntegreerde betaalmethodes. Initieel zullen dat nog verschillende apps zijn, op termijn komt er een multimodale Kinto-app die alle services verzamelt. Aanvullende diensten zoals ride-hailing – waar Toyota participaties voor is aangegaan met Uber, Grab en Didi – worden voor bepaalde steden in overweging genomen.

Kinto wordt in 2020 gaandeweg uitgerold op zeven Europese lanceringsmarkten, waaronder Duitsland en Nederland. België zit niet bij die eerste golf, maar zal later wel kunnen profiteren van Kinto 1, de full-service leaseformule die ook voor particulieren geldt. Tom Fux, Vice-President Fleet Mobility bij Toyota, liet in zijn exposé tijdens het Kenshiki Forum in Amsterdam alvast verstaan dat het niet de bedoeling is om de grote leasemaatschappijen te beconcurreren, enkel om het traject van autobezit naar autogebruik te faciliteren.

Ken Divjak

Ken Divjak, redacteur van dit artikel

Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels