Gepubliceerd op 24 November 2022 om 08h24
Door Jeroen Evens
Gelinkte experten :

Kurt Beckers (KBC Autolease) : « Mobiliteit is geen keuze tussen verschillende oplossingen, maar eerder een complementariteit tussen deze oplossingen »

Ter gelegenheid van de 250e editie van ons link2fleet magazine hebben we besloten het woord te geven aan enkele belangrijke spelers uit de sector om hun visie te leren kennen over de evolutie van de bedrijfswagen, elektrificatie, fiscaliteit, mobiliteit, kortom, over alles wat de fleet- en mobiliteitssector in België aanbelangt. Kurt Beckers (Sales Director) is amper een jaar geleden bij KBC Autolease begonnen, maar hij heeft al gezien hoe snel de fleet/mobiliteitsmarkt in België verandert. Hij deelde met ons zijn visie op de toekomst.

link2fleet: Hebben elektrificatie en veranderde mobiliteitsbehoeften op dit moment reeds een grote invloed teweeggebracht op jullie strategie?

Kurt Beckers: “KBC Autolease is zich al een langere tijd aan het focussen op 3 pijlers: onze “Green Deal” waar we resoluut gekozen hebben voor de elektrificatie van ons wagenpark, de fiets, en flexibele mobiliteit. KBC heeft ons daar ook sterk in ondersteund door de stap van PHEV over te slaan en ineens naar full EV te gaan. We merken trouwens dat meer en meer klanten dat voorbeeld volgt. Vandaag is al meer dan 70% van wat wij in productie nemen elektrisch of elektrisch ondersteund. Daarnaast vormt de fiets ook al jaren een essentieel onderdeel van onze mobiliteits-propositie waar de elektrische fiets en speed pedelec een grotere bereikbaarheid mogelijk maken. En de derde pijler in de mobiliteit is voor ons rond de flexibele mobiliteit. Natuurlijk heeft de elektrificatie de nodige uitdagingen met zich meegebracht, niet in het minst een mentaliteitsverandering bij de bestuurders, maar ook de infrastructuur-aanpak zorgt wel wat voor verandering. Het veranderend fiscaal landschap stimuleert de bedrijven echter ook meer en meer in die richting. Gelet op al deze elementen is mobiliteit meer en meer een taak van specialisten geworden. Bedrijven doen dan ook beroep op onze expertise en wensen ontzorgt te worden. Daarom zetten wij ook verder in op digitalisering en partnerships met specifieke providers. De “human touch” blijft echter steeds aanwezig.”

 

l2f: Met deze evolutie in het achterhoofd, wat zijn de grootste uitdagingen voor de leasingsector in de toekomst?

K.B.: “Op korte termijn: stabiliteit. Wij komen uit een periode waar de automotive-industrie met serieuze uitdagingen te kampen had (en tot op zeker niveau nog heeft) zoals belangrijke vertragingen in levertermijnen en opties die niet konden worden voorzien, wat voor ons leidt tot operationeel enorm veel herwerk. Verder is de economische impact op korte termijn sterk veranderd met inflatieniveaus die we niet meer zagen sinds de jaren ‘80, sterk stijgende interesten en hoge energieprijzen. Op beide elementen trachten we proactief te reageren waardoor we ook naar onze klanten een stabiele propositie kunnen blijven aanbieden. Die prijsstabiliteit is voor ons een belangrijk gegeven. Op middellange termijn: Het veranderende mobiliteitsaanbod. Veel is natuurlijk afhankelijk hoelang de huidige economische crisis blijft duren, maar de shift naar elektrificatie gaat aan een snel tempo door en dit noodzaakt dat de infrastructuur aan dezelfde snelheid moet blijven volgen. Ook in steden gaan er meer laadoplossingen moeten komen. Het brengt een gedragsverandering met zich mee over hoe we ons gaan verplaatsen. Daarnaast staat de digitale evolutie ook niet stil en evolueren wij mee in het spoor van KBC.”

 

l2f: Hoe zal de veranderende fiscaliteit jullie beleid de komende jaren beïnvloeden?

K.B.: “We gaan onze klanten zoals steeds verder blijven begeleiden in deze transitie, samen met de vele partners waar wij goede samenwerkingen mee hebben lopen.

De fiscaliteit steunt ook onze focus op vergroening en sustainability. Deze ‘sustainability’ zal geleidelijk ook de volgende jaren meer en meer zijn impact hebben op het bedrijfsleven en hoe wij, als deel van KBC, gezien worden als “mobility provider of choice” naar onze klanten toe. Daarnaast is de komst van het (wettelijk) mobiliteitsbudget een bijkomende factor waar we ook in de nabije toekomst met onze klanten in dialoog wensen te gaan, waardoor onze adviserende rol in belang toeneemt.”

 

l2f: Gaan jullie in de toekomst extra inzetten op alternatieve mobiliteitsvormen, zoals bijvoorbeeld fietsleasing?

Kurt Beckers: “Wij zijn in 2016 al met fietsleasing gestart en ik durf te stellen dat wij ons toch als de referentie op de markt mogen positioneren. Wij blijven hier naar de toekomst ook actief op inzetten, de fiets is een zeer belangrijk deel van ons aanbod.  Dit biedt de medewerkers van onze klanten een alternatieve mobiliteitsoplossing, steunt de vergroening en houdt hen bovendien fitter. Daarnaast wensen we vanaf het tweede kwartaal van 2023 ook verder in te zetten op het mobiliteitsbudget en het flexibel mobiliteitsaanbod via Olympus dat hieronder zal vallen. Mobiliteit is voor ons dus geen óf-óf-verhaal maar eerder én-én, waar we drempelverlagend hopen te werken door verschillende facetten van de mobiliteitsketting aan te bieden met als belangrijkste motivatie, de optimale groene manier om zich snel en veilig te verplaatsen.”

 

l2f: België is gekend als een land waar de bedrijfswagen sterk in zijn schoenen staat. Hoe zien jullie de sector de komende 20 jaar evolueren, en hoe zal dat jullie aanpak beïnvloeden?

Kurt Beckers: “De bedrijfswagen wordt inderdaad historisch sterk gesmaakt en vormt vandaag in de “war on talent” nog een belangrijk deel van het verwachtingspakket. Wij blijven ervaren dat het een product is met vele lagen van passie tot praktisch gebruik, de zin voor vrijheid versus het enorm fileleed. Wij merken echter dat de jongere generatie er toch iets anders tegenover staat, en  een grotere variëteit in hun mobiliteit wensen, dus de bedrijfswagen ook niet noodzakelijk als hun eerste keuze zien als transportmiddel.  Daarnaast zal de evolutie van de elektrificatie ook een belangrijke rol spelen naar de levensduur van het toekomstig wagenpark en de remarketing ervan. Wij bekijken dit vandaag voorzichtig omdat we in het EV-aanbod nog sterke veranderingen op korte termijn verwachten. KBC Autolease wil via de verbreding van haar mobiliteitsaanbod een relevante rol blijven spelen, met kennis van zaken en een persoonlijke aanpak blijven hanteren naar onze klanten waar we een nauwe band mee koesteren.”

 

l2f: Hoe hebt u de fleet sector zien evolueren de afgelopen 20 jaar?

Kurt Beckers: “Ik ben er nog maar één jaar actief in, dus moet mij enigszins onthouden, hoewel ik wel moet vaststellen dat als het voorbije jaar een indicatie is hoe het er de voorbije 20 jaar aan toe ging, dat het best een pittige rit is geweest. We stellen vast dat er consolidatie optreedt maar ook verbreding met enkele sterk groeiende spelers. De markt blijft alvast zeer competitief en met de overschakeling van ICE naar EV lijkt dit enkel nog toegenomen. Ook de digitale evolutie heeft al belangrijke veranderingen met zich meegebracht maar het lijkt me dat hier zeker nog veel ruimte voor evolutie is. Hopelijk keert op korte termijn de stabiliteit terug, tenzij we politiek en economisch een verdere escalatie krijgen. Op middellange termijn kunnen een aantal technologische ontwikkelingen, zoals het autonoom rijden, een belangrijk impact hebben op ons rijgedrag en de daaraan gekoppelde mobiliteit. Ook naar productie zal de focus hoofdzakelijk op EV liggen.”

 

l2f: Wie zal in de toekomst nog met een bedrijfswagen rijden?

Kurt Beckers: “De huidige fiscaliteit heeft al een pad uitgestippeld waardoor er wordt gestimuleerd om de ICE door EV’s te vervangen, zodat we in 2028 quasi in dezelfde fiscale situatie vertoeven voor EV’s als vandaag met ICE. Daarnaast zal wellicht op termijn de kost van de EV’s democratiseren, zodat door de veranderende fiscaliteit deze toch nog binnen budgetten blijven. Het mobiliteitsbudget zal echter de keuze meer bij de bestuurder leggen die een keuze zal maken hij of zij dit wenst aan te wenden. Wellicht zal het een én-én-mobiliteitsoplossing worden. Voor woon-werk verkeer blijft de wagen en/of de fiets tot nader order voor vele bestuurders die buiten een stad wonen een belangrijke oplossing en misschien geeft autonoom rijden hier weer een andere draai aan het fileleed. Wat de toekomst ook brengt, wenst KBC Autolease met haar klanten te blijven meedenken hoe zij het best hun medewerkers kunnen ontzorgen in hun zoektocht naar mobiliteitsoplossingen.”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Langetermijnverhuur
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels