Jarenlang was Lancia niet actief in Europa, buiten thuisland Italië. Maar in 2021, met de fusie van PSA (Peugeot-Citroën-DS-Opel) en FCA (Fiat Chrysler Automobiles) tot Stellantis, besloot topbaas Carlos Tavares om het merk nieuw leven in te blazen. Dat is nu gebeurd, met als eerste auto een gloednieuwe generatie Ypsilon.
Hommage aan iconen uit de seventies
Deze Lancia Ypsilon 2024 deelt zijn platform met onder andere de Peugeot 208 en Opel Corsa. Binnen de grote Stellantis-groep sluit Lancia zich echter aan bij de groep premiummerken, naast Alfa Romeo en DS Automobiles. Het exterieur heeft dan ook meer weg van haute couture. De voorkant is een moderne interpretatie van de iconische kelkvormige grille. Het glanzend zwarte gedeelte is een eerbetoon aan de Lancia Beta Montecarlo. Want ja, in de jaren 70 waren Lancia’s creaties echt gericht op echte autoliefhebbers. Vooral op rallyfans, die zullen erkennen dat de achterkant van de nieuwe Ypsilon geïnspireerd is op de legendarische Lancia Stratos.