Gepubliceerd op 22 April 2024 om 09h39
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Nieuwe Citroën (ë-)C3 Aircross: beschikbaar als EV met 7 zitplaatsen

Citroën heeft zopas de nieuwe generatie van de C3 Aircross onthuld. Die zal ook verkrijgbaar zijn als volledig elektrische ë-C3 Aircross én zal ondanks zijn nog steeds compacte formaat besteld kunnen worden met 7 zitplaatsen.

In vergelijking met de huidige C3 Aircross krijgt de nieuwe generatie een flinke groeischeut: met een lengte van 4,39 meter is hij zo’n 23 centimeter langer dan zijn voorganger. Bovendien verandert hij ook helemaal van register.

Terwijl het actuele model er met zijn bolle vormen wat braafjes uitziet, pakt de nieuwkomer immers uit met de nieuwe designtaal van het merk, die werd geïntroduceerd door de conceptcar Oli. Die wordt gekenmerkt door veel gespierdere en assertievere vormen die resulteren in een robuuster geheel.

Franse Opel Frontera-neef

Technisch rust de nieuwe Citroën (ë-)C3 Aircross op het Smart Car-platform van de Stellantis-groep, dat hij niet alleen deelt met de nieuwe (ë-)C3 tout court, maar ook met de recent onthulde nieuwe Opel Frontera. Net als die laatste zal de nieuwe C3 Aircross worden aangeboden met een mildhybride aandrijving met 48 V-systeem, of volledig elektrisch. Van de dieselversie 1.5 BlueHDi waarmee de huidige C3 Aircross nog steeds verkrijgbaar is, zal uiteraard geen sprake meer zijn.

Een belangrijke troef in vergelijking met de Frontera – en ook in het segment in het algemeen – is dat de (ë-) C3 Aircross zal kunnen worden besteld met twee extra zitjes in de koffer, waarmee hij dus een zevenzitter wordt. Al zullen we gezien de compacte buitenmaten wellicht eerder kunnen spreken van een 5+2-configuratie, waarbij die derde zitrij enkel geschikt zal zijn voor kinderen.

Wellicht zullen we niet lang moeten wachten om dat te kunnen verifiëren, want Citroën maakt gewag van een lancering nog voor de zomer. Tegen dan zullen we ook meer concrete info hebben, onder andere over de aandrijfgehelen en de prijzen, evenals beelden van het interieur.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels