Als we deze cijfers vergelijken met die voor 2021, zien we een algemene stijging: +8,6% in ongevallen, +8,1% in verwondingen en +4,7% in doden. Maar de vergelijking moet worden genuanceerd, omdat 2021 nog steeds een jaar was dat zwaar werd beïnvloed door de COVID-19 pandemie. Als gevolg daarvan was telewerken nog steeds wijdverspreid en verplaatsten we ons minder.
Als we teruggaan naar 2019, het jaar vóór de COVID, daalde het aantal ongevallen licht (-0,2%), daalde het aantal lichtgewonden met 3,3% en het aantal ernstig gewonden met 5,7%. Het aantal dodelijke slachtoffers 30 dagen na het ongeval daalde met 16,1%. Dit optimistische cijfer is vooral te danken aan Wallonië, waar het aantal dodelijke ongevallen na 30 dagen tussen 2019 en 2022 met 24,3% is gedaald, tegenover 10,5% in Vlaanderen. In Brussel daarentegen steeg het aantal dodelijke ongevallen van 20 naar 24.
Als we afgaan op deze cijfers, is België op de goede weg, maar het blijft een feit dat één verloren leven op onze wegen er nog altijd één te veel is. Vooral omdat 540 verkeersdoden in één jaar gelijk staat aan meer dan één per dag.
Bovenstaande grafiek toont duidelijk aan dat de COVID-jaren hebben geleid tot een duidelijke daling van het aantal (dodelijke) ongevallen op onze wegen. Als bedrijven hun mobiliteitsbeleid aanscherpen en regelmatiger gebruik maken van telewerken, is het dus mogelijk om de ongevallenstatistieken in ons land aanzienlijk terug te dringen.
Meer fietsers gedood…
De meeste verkeersslachtoffers in 2022 zijn automobilisten (216). Daarnaast waren er 83 dodelijke slachtoffers bij de voetgangers en ook 66 motorrijders lieten het leven. Fietsers nemen echter een steeds groter deel van de verkeersdoden voor hun rekening. In 2022 werden 102 fietsers gedood. 39% van de fietsers die in 2022 werden gedood, maakten gebruik van een elektrische fiets.
Deze toename is uiteraard het gevolg van de groeiende belangstelling voor (bedrijfs)fietsen voor woon-werkverkeer, maar ook voor vrijetijdsbesteding. De periode van opsluiting veroorzaakt door de COVID-19 pandemie heeft veel Belgen ertoe aangezet om (opnieuw) te gaan fietsen.
Als je je werknemers fietsen ter beschikking stelt, bedrijfsfietsen of poolfietsen, om zich overdag te verplaatsen, moet je hen bewust maken van de veiligheidsproblematiek en hen alle nodige veiligheidsaccessoires (helmen, fluorescerende vesten, enz.) ter beschikking stellen.
…en bestelwagens betrokken
Het goede nieuws in deze cijfers is dat het aantal dodelijke ongevallen met personenwagens tussen 2019 en 2022 sterk is gedaald (-30,5%), van 311 dodelijke ongevallen naar 216 (215 in 2021).
Aan de andere kant zien we een sterke stijging van het aantal dodelijke ongevallen met lichte bedrijfsvoertuigen (+58,8%) en in de categorie “Andere”, die stadsbussen, touringcars, trams, tractoren, enz. omvat.
Elektrische steps, die vaak onderwerp van discussie zijn in onze steden en bekritiseerd worden om hun veiligheid, waren vorig jaar goed voor 1.715 ongevallen, een gemiddelde van 5 ongevallen per dag. In België zijn vorig jaar 4 mensen om het leven gekomen op een step. In de hoofdstad was in 2022 bij één op de zes ongevallen een elektrische step betrokken.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022/2019 | |
Auto[1] | 311 | 221 | 215 | 216 | -30,5% |
Bestelwagen | 17 | 11 | 28 | 27 | +58,8% |
Vrachtwagen | 11 | 17 | 15 | 11 | 0,0% |
Motorfiets | 84 | 78 | 62 | 66 | -21,4% |
Bromfiets | 19 | 13 | 16 | 17 | -10,5% |
Voetganger | 92 | 65 | 75 | 83 | -9,8% |
Fiets | 95 | 87 | 87 | 102 | +7,4% |
Andere | 10 | 6 | 11 | 14 | +40,0% |
Onbekend | 5 | 1 | 7 | 4 | -20,0% |
Totaal | 644 | 499 | 516 | 540 | -16,1% |