Gepubliceerd op 8 December 2023 om 16h30
Door Damien Malvetti

Ongevallenstatistieken: Minder doden, maar steeds meer ‘kwetsbare’ weggebruikers

Volgens cijfers van Statbel waren er in 2022 37.643 verkeersongevallen in België, met in totaal 46.074 slachtoffers. Daarvan raakten er 42.134 lichtgewond, 3.400 ernstig gewond en 540 mensen lieten het leven, waaronder 102 fietsers.

||||
|||| © ||||

Als we deze cijfers vergelijken met die voor 2021, zien we een algemene stijging: +8,6% in ongevallen, +8,1% in verwondingen en +4,7% in doden. Maar de vergelijking moet worden genuanceerd, omdat 2021 nog steeds een jaar was dat zwaar werd beïnvloed door de COVID-19 pandemie. Als gevolg daarvan was telewerken nog steeds wijdverspreid en verplaatsten we ons minder.

Als we teruggaan naar 2019, het jaar vóór de COVID, daalde het aantal ongevallen licht (-0,2%), daalde het aantal lichtgewonden met 3,3% en het aantal ernstig gewonden met 5,7%. Het aantal dodelijke slachtoffers 30 dagen na het ongeval daalde met 16,1%. Dit optimistische cijfer is vooral te danken aan Wallonië, waar het aantal dodelijke ongevallen na 30 dagen tussen 2019 en 2022 met 24,3% is gedaald, tegenover 10,5% in Vlaanderen. In Brussel daarentegen steeg het aantal dodelijke ongevallen van 20 naar 24.

Als we afgaan op deze cijfers, is België op de goede weg, maar het blijft een feit dat één verloren leven op onze wegen er nog altijd één te veel is. Vooral omdat 540 verkeersdoden in één jaar gelijk staat aan meer dan één per dag.

Bovenstaande grafiek toont duidelijk aan dat de COVID-jaren hebben geleid tot een duidelijke daling van het aantal (dodelijke) ongevallen op onze wegen. Als bedrijven hun mobiliteitsbeleid aanscherpen en regelmatiger gebruik maken van telewerken, is het dus mogelijk om de ongevallenstatistieken in ons land aanzienlijk terug te dringen.

Meer fietsers gedood…

De meeste verkeersslachtoffers in 2022 zijn automobilisten (216). Daarnaast waren er 83 dodelijke slachtoffers bij de voetgangers en ook 66 motorrijders lieten het leven. Fietsers nemen echter een steeds groter deel van de verkeersdoden voor hun rekening. In 2022 werden 102 fietsers gedood. 39% van de fietsers die in 2022 werden gedood, maakten gebruik van een elektrische fiets.

Deze toename is uiteraard het gevolg van de groeiende belangstelling voor (bedrijfs)fietsen voor woon-werkverkeer, maar ook voor vrijetijdsbesteding. De periode van opsluiting veroorzaakt door de COVID-19 pandemie heeft veel Belgen ertoe aangezet om (opnieuw) te gaan fietsen.

Als je je werknemers fietsen ter beschikking stelt, bedrijfsfietsen of poolfietsen, om zich overdag te verplaatsen, moet je hen bewust maken van de veiligheidsproblematiek en hen alle nodige veiligheidsaccessoires (helmen, fluorescerende vesten, enz.) ter beschikking stellen.

…en bestelwagens betrokken

Het goede nieuws in deze cijfers is dat het aantal dodelijke ongevallen met personenwagens tussen 2019 en 2022 sterk is gedaald (-30,5%), van 311 dodelijke ongevallen naar 216 (215 in 2021).

Aan de andere kant zien we een sterke stijging van het aantal dodelijke ongevallen met lichte bedrijfsvoertuigen (+58,8%) en in de categorie “Andere”, die stadsbussen, touringcars, trams, tractoren, enz. omvat.

Elektrische steps, die vaak onderwerp van discussie zijn in onze steden en bekritiseerd worden om hun veiligheid, waren vorig jaar goed voor 1.715 ongevallen, een gemiddelde van 5 ongevallen per dag. In België zijn vorig jaar 4 mensen om het leven gekomen op een step. In de hoofdstad was in 2022 bij één op de zes ongevallen een elektrische step betrokken.

  2019 2020 2021 2022 2022/2019
Auto[1] 311 221 215 216 -30,5%
Bestelwagen 17 11 28 27 +58,8%
Vrachtwagen 11 17 15 11 0,0%
Motorfiets 84 78 62 66 -21,4%
Bromfiets 19 13 16 17 -10,5%
Voetganger 92 65 75 83 -9,8%
Fiets 95 87 87 102 +7,4%
Andere 10 6 11 14 +40,0%
Onbekend 5 1 7 4 -20,0%
Totaal 644 499 516 540 -16,1%

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels