Gepubliceerd op 13 September 2022 om 08h04
Door Eduard Coddé

Peugeot 408: Bravo, eindelijk eens geen SUV!

Het getuigt van durf en creativiteit: de nieuwste Peugeot is geen SUV, maar een nieuwe, eigenzinnige interpretatie van de aloude ‘fastback’. De Peugeot 408 nestelt zich tussen de 308SW/3008 en de 508, die het als topmodel in het gamma met de leeuw nog enkele jaartjes zal moeten uitzingen.

|||||||||||||||
||||||||||||||| © |||||||||||||||

Met de 408 wil Peugeot een plaats veroveren aan de top van het C-segment. Het design is zeer karakteristiek, en mag als gedurfd bestempeld worden in deze ‘monotone SUV-dagen’. Hoewel de 408 wat hoger boven de weg ligt en een sterk afhellende daklijn toont, is het geen SUV-Coupé. Het is met 4,69 m lengte de langste versie gebouwd op het EMP2-platform dat ook als basis dient voor de 308/3008. Bijzonder optische kenmerken zijn de beide ‘kat-oren’ achteraan bovenaan de kofferklep, die voor de optimale luchtstroming zorgen; het radiatorrooster dat naargelang de uitvoeringsvariante de koetswerkkleur overneemt en de complex getekende koetswerkplooien op de flanken.

Een aantrekkelijk voordeel van de 4,69 m lengte die flink uitsteekt boven de 308/3008 is de 2,79 m lange wielbasis. Niet alleen de achterpassagiers doen er hun voordeel mee, ook de kofferruimte mag gezien worden: 536 tot 1611 l. De plug-in-hybrides boeten 65 l koffervolume in.

Geen diesel

Voor de aandrijving stelt Peugeot aanvankelijk enkel benzinemotoren voor. Een 3-cilinder 130 pk vormt de basis. Daarboven is er keuze uit 150 en 180 pk, motoren die ook terugkeren in beide PHEV’s met 180 of 225 pk totaalvermogen en +/- 60 km puur elektrisch rijbereik. Alle motoren worden standaard gevolgd door een 8-traps automaat. Later voorziet Peugeot nog mildhybrid motoren en een BEV versie. Van dieselmotoren is er momenteel geen sprake.

Drie uitrustingsniveaus

De inmiddels Peugeot-typische i-Cockpit is in elke 408 van de partij en krijgt er de nieuwste versie van Peugeot-Connect bovenop. Het beeldscherm meet 10” en daaronder zit een lijst individueel programmeerbare menu-shortcuts.

De basisuitvoering luistert naar de naam Allure en biedt gedeeltelijk lederen zitmeubilair, een dual zone airco, parkeerhulp met 180° camera, 17” velgen, LED-koplampen en het al genoemde infotainment inclusief navigatie.

Daarboven komt de ‘Allure Pack’ met radiatorrooster in chroom. De sportief georiënteerde GT-uitvoering is de topuitvoering en valt o.a. op door een radiatorrooster in koetswerkkleur en 19” velgen.

De verkoopstart is voorzien in oktober, het moment waarop ook alle prijzen zullen bekend zijn, maar het is wachten tot eindejaar vooraleer de eerste 200 wagens bij het dealernet zullen verschijnen. De echte lancering is dan ook gepland voor januari 2023 en het Brusselse autosalon.

In afwachting kan er online een tot 50 stuks gelimiteerde ‘First Edition’ besteld worden à 50.400 euro, gebaseerd op de GT-uitvoering en aangevuld met vele extra’s als massagezetels en exclusieve 20” velgen.

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels