Gepubliceerd op 15 May 2023 om 06h43
Door Damien Malvetti

POPPY breidt uit tot 1.000 deelauto’s in de 19 Brusselse gemeenten

Poppy Mobility, het bedrijf van D’Ieteren Automotive dat deelmobiliteit aanbiedt, verdubbelt zijn vloot en breidt uit naar de 19 gemeenten van het Gewest om tegemoet te komen aan de groeiende vraag.

|
| © |

Sinds enkele dagen rijden er 500 nieuwe rode auto’s rond in Brussel. Ze komen bovenop de 500 andere auto’s van de exploitant die al in de hoofdstad beschikbaar zijn.

Poppy kent sinds het einde van de pandemie een ongekende groei.

“Dankzij telewerk worden privé-auto’s steeds minder gebruikt. Onder de 12.000 kilometer per jaar is een deelwagen goedkoper en handiger”, legt Sylvain Niset, CEO van Poppy, uit.

Om aan de groeiende vraag te voldoen, besloot de operator zijn wagenpark te verdubbelen.

“Dit verhoogt de kwaliteit van de dienstverlening aanzienlijk”, legt Sylvain Niset uit. “Dankzij deze uitbreiding kunnen we altijd een voertuig in de buurt van de gebruiker aanbieden, over een veel groter gebied. Je hoeft nu minder lang te lopen naar een Poppy dan naar je eigen auto die op straat geparkeerd staat!”

Het Belgische bedrijf is de eerste die zijn deelautodienst zonder vast station uitbreidt naar alle 19 gemeenten van het Gewest. Dankzij de samenwerking met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan een gehuurde auto op elke openbare parkeerplaats worden achtergelaten, zonder te betalen.

Elke van den Brandt, Brussels minister van Mobiliteit, is opgetogen over de uitbreiding van dit autodelende bedrijf:

“Deelwagens zijn de toekomst van de auto in de stad. Enerzijds stellen ze gezinnen in staat om over een auto te beschikken zonder er één te moeten aanschaffen. Anderzijds stimuleren zij een restgebruik van de auto, waarbij deze alleen wordt gebruikt wanneer er geen efficiënte alternatieven zijn (lopen, fietsen, openbaar vervoer), bijvoorbeeld om een grootmoeder op te halen, grote meubelstukken te gaan kopen of een zieke baby naar de kinderarts te brengen. Het andere voordeel van autodelen is de enorme hoeveelheid parkeerruimte die daardoor vrijkomt in de stad, ruimte die kan worden gebruikt om hoogwaardige openbare ruimte te creëren: pleinen, terrassen, bomen, parken, kleine speelplaatsen voor kinderen, grote trottoirs, kortom een vlottere, groenere en vriendelijkere stad.”

 

Verkeersveiligheid

Een uitbreiding die niet mogelijk zou zijn geweest zonder de technologische vooruitgang van het bedrijf, legt de CEO uit:

“De afgelopen maanden hebben we veel geïnvesteerd in een systeem voor risicobeheer. Op basis van de rijstijl van de gebruiker stuurt het preventieve berichten of kan het zelfs gebruikers die regelmatig een gevaarlijke rijstijl aanhouden tijdelijk of permanent blokkeren. We zijn op weg om enkele miljoenen ritten per jaar op de Belgische wegen af te leggen. Als marktleider in deelmobiliteit is het onze plicht alles in het werk te stellen om de verkeersveiligheid te verbeteren.”

Poppy Mobility biedt gedeelde voertuigen aan die via een mobiele applicatie kunnen worden ontgrendeld. Het systeem werkt met een prijs per minuut of per kilometer, per uur of per dag. Brandstof en parkeren zijn inbegrepen. Er worden meer dan 10 verschillende modellen aangeboden, zowel elektrisch als benzine: duurzame stadsauto’s, high-end modellen of zelfs bestelwagens kunnen via de app gehuurd worden.

Het bedrijf, dat ook aanwezig is in Antwerpen, Gent, Mechelen, Lier, Luik en op de Belgische luchthavens, biedt Brusselaars die het autodelen willen ontdekken een gebruikskrediet van 20 euro aan met de promocode BXL20.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Car-sharing, car-pooling & Taxi , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels