Gepubliceerd op 15 July 2024 om 08h04
Door Yannick MATHIEU
Gelinkte experten :

Eerste test Lotus Emeya: Een echte berline, een echte GT

Toen Geely in 2017 in Lotus investeerde, deed het geen half werk. Met de Emeya betreedt de Chinees-Engelse fabrikant het segment van de GT-berlines met de middelen die bij zijn ambities passen. Indrukwekkend.

Geely nam Lotus over in 2017, toen de kleine fabrikant slechts 1.300 sportcoupés verkocht. Het doel voor 2028 is 100.000 voertuigen wereldwijd. Een aanzienlijk deel daarvan zal in België worden verkocht, een bloeiende markt voor EV’s uit het topsegment.

Het topsegment veroveren

De Emeya neemt het duidelijk op tegen de besten in zijn segment: Porsche Taycan, Audi E-tron GT, zelfs de verouderde Tesla S. Het doel is om twee schijnbaar verschillende werelden met elkaar te verzoenen. Aan de ene kant een comfortabele, ruime berline die probleemloos meedraait in de dagelijkse verkeersstroom. Aan de andere kant de ultieme sportwagen, met adembenemende prestaties. En het werkt.

Aan de positieve kant heeft hij een onberispelijke afwerkingskwaliteit, een uitrusting van ‘zeer hoog niveau’ (4 boordcamera’s, 8 camera’s, een geweldig geluidssysteem, enz.), veel ruimte, ook achterin, een echte kofferbak (509 liter), een verbazingwekkende geluidsisolatie tot 250 km/u en een verbluffend infotainmentsysteem. Vraag het systeem om je raam naar beneden te doen, en het zal dat doen door jou in de wagen te lokaliseren! Teken de vorm die je wilt dat de ventilatie aanneemt op het scherm en het doet de rest. Het enige nadeel is dat de optionele achteruitkijkspiegelschermen slecht geplaatst zijn.

Vooraan, van 603 tot 905 pk afhankelijk van de versie, 0 tot 100 km/u in 2,8 seconden, 80 tot 120 km/u in 1,7 seconden (we hebben het over de R-versie), perfecte wendbaarheid ondanks een gewicht van 2,7 ton, plezier in elke bocht…. En deze nieuwe benadering van snelheid: tot 400 kW om op te laden, d.w.z. 14 minuten om op te laden van 10 tot 80%.

Heerlijk onredelijk

Geprijsd vanaf €109.490, oplopend tot €154.890 voor de compromisloze R-versie en €130.390 voor de S, die de belangrijkste aankoop zal zijn, is deze Emeya op het eerste gezicht een buitenbeentje. Lotus heeft zichzelf altijd gepositioneerd als de kampioen van de lichtgewicht sportwagen, maar dit is verre van het geval. EV’s zouden redelijk moeten zijn, maar dit is het tegenovergestelde. En toch overhandigen we de sleutels en geven we schoorvoetend toe dat de gok zijn vruchten heeft afgeworpen. Voor de kleine ondernemer die zijn hart kan ophalen, is er stof tot nadenken. Ook voor Europa’s topfabrikanten…

Yannick MATHIEU

Yannick MATHIEU, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels