Advertisement
Gepubliceerd op 29 September 2023 om 06h51
Door Nicolas Joannès

Lotus Emeya: een nieuw elektrisch snelheidsbeest is gearriveerd

Na de Evija en Eletre schrijft Lotus het volgende hoofdstuk in zijn geschiedenis met de lancering van de Emeya. Dit model is nog steeds 100% elektrisch, maar heeft nu de vorm van een stijlvolle berline.

De Chinese gigant Geely werd in 2017 meerderheidsaandeelhouder van Lotus. Sindsdien heeft de Emira sportwagen, aangedreven door een viercilinder of een V6, zijn intrede gedaan, maar het zal zeker het laatste verbrandingsmodel zijn dat de naam Lotus draagt. Met het oog op de toekomst heeft Lotus ook besloten om volledig elektrisch te gaan rijden. Met veel geld uit China ontwerpt Lotus nu een perfect bestudeerd en verwezenlijkt gamma.

Dit nieuwe hoofdstuk begon met de Evija, een 100% elektrische hypercar met een kolossaal vermogen van 2.000 pk, een echt fotomodel dat in beperkte oplage werd geproduceerd. Meer recent werd de Eletre onthuld in de vorm van een grote SUV, die in omvang zal toenemen. Deze kleine familie wordt nu aangevuld met de Emeya, die we in Parijs konden ontdekken, voordat in de toekomst een compactere SUV aan het gamma wordt toegevoegd. In slechts een paar jaar tijd wil Lotus zijn jaarlijkse verkoop verhogen van 1.500 naar 150.000 voertuigen.

Aerodynamisch design

Net als de Lotus Eletre wordt de Emeya aan de buitenkant gekenmerkt door een ontwerp dat wordt bepaald door aerodynamica. Grote luchtinlaten zijn zichtbaar aan de voorkant, terwijl de luchtstroom naar grote openingen op de achtervleugels wordt geleid. Zowel op de boeg als op de achtersteven bevinden zich een rooster, een spoiler en een diffuser, die allemaal actief zijn om de luchtweerstand of aerodynamische downforce te optimaliseren, al naargelang de behoefte. Bovendien heeft de compacte elektromotor ervoor gezorgd dat het zitgedeelte naar voren is verplaatst om de ruimte aan boord te maximaliseren, terwijl de motorkap naar beneden is geklapt, klaar om de weg te verslinden.

Aan boord, net als in de Eletre, ontdek je een ware showroom die menig prestigieuze fabrikant waardig is. Fijn gekozen materialen zijn onder andere Alcantara, een 100% recycleerbaar textiel dat door Lotus is gemaakt, en natuurlijk leer, dat dierlijk of plantaardig kan zijn, afhankelijk van de keuze van de klant. De cabine is ultramodern, met een groot 15-inch centraal scherm om alles onder controle te houden. Achter de snelheidsmeter bevindt zich een digitaal instrumentenpaneel in de vorm van een lange strip die makkelijker af te lezen is dan de gebruikelijke grote schermen. Symmetrisch profiteert de passagier van hetzelfde multimediascherm. Een vierde scherm is gewijd aan de achterpassagiers, die kunnen profiteren van een driezitsbank of ‘executive’ stoelen die verwarmd, geventileerd of zelfs gemasseerd kunnen worden.

Imposante acceleratie

Technisch gezien heeft Lotus nog niet alle specificaties van deze nieuwe Emeya bekendgemaakt, maar aangezien hij parallel aan de Eletre SUV is ontwikkeld, is ons verteld dat we vergelijkbare waarden kunnen verwachten. Er zullen twee vermogensniveaus worden aangeboden: rond de 600 en 900 pk. In het laatste geval zal de 0-100 km/u tijd onder de 2,8 seconden liggen, zelfs sneller dan de zwaardere en minder aerodynamische Eletre.

Wat de batterij betreft, zijn de wijzigingen belangrijker, want die is maximaal verfijnd zodat hij in deze berline kan worden geplaatst. Met een capaciteit van ongeveer 100 kWh moet het mogelijk zijn om 500 tot 600 km te rijden zonder te stoppen, en het is precies de laadsnelheid die records breekt: met 350 kW duurt het slechts 5 minuten om 120 km actieradius te winnen en 20 minuten om van 10 naar 80% accuniveau te gaan. Het geheim achter deze cijfers? De nabijheid van Lotus bij de meest geavanceerde Chinese leveranciers.

Toutes ces spécifications pourraient laisser craindre un prix stratosphérique pour ce fauve mais Lotus a raisonnablement positionné l’Emeya. Même si les tarifs ne sont pas encore parfaitement définis, ils devraient se situer dans la même tranche que ceux de l’Eletre, soit de 100.000 à 150.000€ TVAC. Voilà la concurrence sur le segment des berlines 100% électriques prévenue ! Alors que les premières livraisons de l’Eletre viennent de débuter, celles de l’Emeya sont attendues pour le premier semestre 2024.

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels