Gepubliceerd op 12 December 2024 om 12h06
Door Michel Willems - Mobilitas

Referentie-uitstoot voordeel alle aard 2025 gekend! Slecht nieuws voor fleetwagens met een verbrandingsmotoren

De referentie-uitstoot voor de berekening van het voordeel van alle aard werd op 12 december gepubliceerd. En dit is geen goed nieuws voor bedrijfswagens met verbrandingsmotoren.

Concreet daalt de nieuwe referentie-CO2-uitstoot voor dieselvoertuigen van 65 gr/km in 2024 naar 59 gr/km in 2025. Voor benzine en andere fossiele aandrijvingen waaronder LPG en aardgas voertuigen, full en fake hybrides daalt de referentie-CO2-uitstoot van 78 gr/km in 2024 naar 71 gram/km voor het jaar 2025. In de realiteit zou dit neerkomen op een verhoging tussen 5 à 8 %

Rekent men daarbij nog het effect van de ouderdomscoëfficiënt van 6% voor voertuigen binnen het bestaand wagenpark dan wordt de verhoging hierdoor quasi volledig gecompenseerd.

Aan de basisformule werden voor 2025 verder geen wijzigingen aangebracht.

Elektrische voertuigen niet getroffen

Elektrische voertuigen worden niet getroffen worden. Zij blijven in eerste instantie belast tegen 4% van de fiscale catalogusprijs x 6/7.

Plug-in hybrides

Plug-in hybrides met zeer lage CO2-waarden vallen vaak terug op het geïndexeerd minimum.

Overzicht formules voordelen van alle aard

Formule voordelen van alle aard bedrijfswagens geldig voor het jaar 2025 (*) 

          –  diesel                                 :   cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-59) x 0,1)] % x 6/7 x  ouderdomscoëfficiënt

          –  benzine, LPG, aardgas      :  cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-71) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt

          –  elektrische voertuigen        :  cataloguswaarde x 4 % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt

Formule voordelen van alle aard bedrijfswagens geldig voor het jaar 2024

          –  diesel                               :   cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-65) x 0,1)] % x 6/7 x  ouderdomscoëfficiënt

          –  benzine, LPG, aardgas     :  cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot-78) x 0,1)] % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt

          –  elektrische voertuigen,      :  cataloguswaarde x 4 % x 6/7 x ouderdomscoëfficiënt

Het absoluut minimum

Het absoluut minimum voor 2025 is nog niet bekend. Hiervoor dient men de index van de personenbelasting te kennen. Die is pas bekend eind december 2024.

Ouderdomscoëfficiënt

Voor elk jaar verstreken vanaf de eerste inschrijving daalt de cataloguswaarde met 6 procent.

Het percentage kan maximaal dalen tot 70 procent van de cataloguswaarde. Dit wordt bereikt indien het voertuig zes jaar oud wordt.

Hierdoor wordt de indexatie sterk afgevlakt voor bestaande voertuigen in het wagenpark.

Fiscale vrijstelling

De eerste 490,00 euro van het voordeel alle aard wordt in 2024 vrijgesteld voor wie zijn werkelijke kosten niet bewijst in de personenbelasting. Voor 2025 zal het geïndexeerde bedrag pas eind december 2024 bekend zijn.

Voorbeelden

Wij vergelijken hierna telkens voertuigen die op 1 januari van het jaar nieuw worden ingeschreven.

Dieselvoertuig met 120 gram CO2-uitstoot met een fiscale catalogusprijs van 30.000 € met tankkaart

     2024      2025 stijging
Voordeel van alle aard op jaarbasis 2.828,57 2.982,86 5,50 %
Voordeel van alle aard op maandbasis   235,71   248,57 5,50 %

Benzinevoertuig met 130 gram CO2-uitstoot met een fiscale catalogusprijs van 30.000 € met tankkaart

     2024      2025 stijging
Voordeel van alle aard op jaarbasis 2.751,43 2931,43 6,54%
Voordeel van alle aard op maandbasis   229,29   244,29 6,54 %

Elektrisch voertuig met 0 gram CO2-uitstoot met een fiscale catalogusprijs van 65.000 € met tankkaart

     2024      2025 stijging
Voordeel van alle aard op jaarbasis 2.228,57 € 2.228,57 € 0,00% (*)
Voordeel van alle aard op maandbasis    185,71 €    185,71€ 0,00% (*)

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels