De Renault Estafette Concept is ontworpen voor de stad en is zowel compact als ruim. Met een lengte van 4,87 m en een breedte van 1,92 m heeft deze concept car een voetafdruk die dicht in de buurt komt van die van een Kangoo L2 (4,91 x 1,86 m). Net als de Kangoo kan hij parkeren in een conventioneel parkeervak (minder dan 5 m) – in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Master– en is hij wendbaarder, met een draaicirkel die vergelijkbaar is met die van een Clio (iets meer dan 10 meter).
Renault Estafette Concept: ontworpen om gebruikskosten te verlagen
Renault blaast de Estafette nieuw leven in op de IAA in Hannover. Voorlopig is het nog maar een concept car, maar hij zit vol goede ideeën, vooral om de totale gebruikskost (TCU) te verminderen, zoals Yannick Bignon, LCV Design Project Director, uitlegt.
Rechtop staan binnenin
Het verschil met een Kangoo L2 is echter dat de hoogte veel groter is (2,59 m vs. 1,85 m): dit betekent dat je aan boord kunt rechtstaan, op voorwaarde dat je niet langer bent dan 1,9 m. Erg praktisch voor professionals die hun bestelwagen als werkplaats moeten gebruiken!
Wat het uiterlijk betreft: “De ronde lampen en de korte overhang doen duidelijk denken aan de Estafette uit 1959″, zoals Yannick Bignon ons live vanuit Hannover uitlegde. “We hebben een zeer opvallende voorbumper toegevoegd, evenals een drieledige voorruit die zorgt voor een uitstekend gezichtsveld in de stad.
Een geoptimaliseerde TCU
Wanneer het een productievoertuig wordt, zal de 100% elektrische Estafette in Frankrijk geproduceerd worden door Flexis, een onafhankelijk bedrijf opgericht door Renault Group, Volvo Group en CMA CGM Group om de uitdagingen van de energietransitie en last-mile logistiek aan te gaan. Dit concept is ontworpen voor professionals en draagt bij aan een vermindering van de totale gebruikskosten (TCU) van ongeveer 30%. Hoe werkt het? De LCV Design project director geeft ons wat meer concrete details:
“De zijschuifdeuren openen met één enkele handeling, zonder dat er een diepe schuifbeweging nodig is zoals bij een conventionele bestelwagen. Snel en gemakkelijk! Je kunt ook van de stuurcabine naar de laadruimte gaan zonder het voertuig te verlaten. Ook dit bespaart tijd. Er is ook een verticaal gordijn dat de traditionele achterdeuren vervangt. Dit maakt het mogelijk om dicht bij de laad- en loszones te komen, vooral omdat een grote trede automatisch wordt vrijgegeven telkens als het gordijn wordt geopend. Daarnaast hebben we hard gewerkt aan de software aan boord, waarmee we een hele reeks gegevens in realtime kunnen ontvangen, wat leidt tot steeds meer efficiëntie.”
En dan zijn er nog de vele lades onder de bestuurdersstoel en de vele praktische opbergruimtes.
Al met al is dit een zeer aantrekkelijke concept car die zeker een hoogtepunt zal zijn op de IAA 2024 in Hannover. Laten we hopen dat de productieversie net zo aantrekkelijk is!
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.