Gepubliceerd op 10 February 2025 om 09h01
Door Damien Malvetti

Renault biedt vanaf 2026 een nieuwe serie 100% elektrische bedrijfswagens aan

Renault onthult de namen en koetswerken van zijn toekomstige gamma bedrijfsvoertuigen, dat de vernieuwing van het segment inluidt: Estafette, Goelette en Trafic, drie sterke namen voor drie persoonlijkheden met een even verschillend als complementair DNA ! De drie voertuigen zullen van de band rollen in de fabriek van Sandouville (Frankrijk) en worden leverbaar in 2026.

Concretisering van de samenwerking met Flexis, een onafhankelijke onderneming opgericht door Renault Group, Volvo Group en CMA CGM Group. Het nieuwe gamma zuiver elektrische
E-Tech-bestelwagens is ontworpen om te beantwoorden aan de uiteenlopende behoeften van professionals.

De combinatie van het nieuwe ‘skateboard’-platform en de SDV-architectuur past de oplossingen voor onze klanten perfect aan om hun energie- en technologietransitie te ondersteunen met compacte, ruime en evolutieve bestelwagens.

Het nieuwe platform betekent een aanzienlijke vooruitgang voor het ontwerp van intelligente voertuigen en biedt meer flexibiliteit, ergonomie en connectiviteit. Het maakt bijna eindeloze personalisatiemogelijkheden mogelijk, verlaagt de gebruikskosten en garandeert tegelijkertijd hoge veiligheid en prestaties.

Elk van deze drie voertuigen beschikt over een eigen identiteit om aan concrete behoeften te voldoen.

Renault Trafic E-Tech electric: modern en functioneel design

Renault Trafic is een ware saga, waarvan sinds 1980 meer dan 2,5 miljoen exemplaren zijn gebouwd. Deze vierde generatie gaat verder op de weg naar succes.

Renault Trafic E-Tech electric onderscheidt zich door zijn eigentijdse proporties en monovolumedesign, dankzij een zuiver en dynamisch silhouet. Zijn korte vooroverhang en langere wielbasis plaatsen de wielen op de vier hoeken van het koetswerk om de interieurruimte te maximaliseren en tegelijk een draaicirkel te behouden die vergelijkbaar is met die van Renault Clio.

De hoogte van minder dan 1,90 m garandeert een vlotte toegang tot ondergrondse parkings.

Het algemene lijnenspel van het voertuig sluit perfect aan bij de nieuwe stijlcodes van Renault, gekenmerkt door vloeiende en tegelijk gestructureerde lijnen.

Vooraan onderstreept een centrale animatie het hoogtechnologische karakter van het voertuig, terwijl de langs achteren verlichte bovenste strook met zijdelingse dagrijlichten zijn moderne en geavanceerde identiteit versterken. In het midden van deze strook trekt ook het langs achteren verlichte logo de aandacht, als uithangbord voor de zorg voor details.

De gordellijn op de flanken werd uitgedacht om een uitgesproken dynamisme te weerspiegelen en een subtiele visuele animatie te creëren die de indruk van beweging en energie versterkt, zelfs bij stilstand.

Achteraan heeft het voertuig een hoge lijn die perfect aansluit bij de zijruiten, de asymmetrische klapdeuren met doorgedreven welvingen en de spoiler met windgeleiders om de stroomlijn te optimaliseren. De achterlichten hebben een unieke lichtsignatuur, getooid met een 3D-reliëfdesign dat een opvallende en gesofisticeerde stijlvolle dimensie creëert.

De waarneembare robuustheid wordt benadrukt door de gekorrelde zwarte beschermstrips onderaan het koetswerk, zoals de voor- en achterbumper en de onderste delen van de deuren. Ze benadrukken de indruk van stevigheid en lenen zich perfect voor intensief dagelijks gebruik.

Renault Goelette E-Tech electric: een veelzijdig voertuig

Goelette, een historisch bedrijfsvoertuig van het merk Renault, was vanaf 1956 te koop en bleef tien jaar lang in de catalogus staan. Zijn robuuste en duurzame ombouwmogelijkheden maakten hem tot een van de populairste bestelwagens voor wagenparken of ambachtslui met specifieke noden.

Goelette E-Tech electric werd ontworpen om in te spelen op een breed scala aan behoeften en is verkrijgbaar in drie versies: chassis-cabine, box en laadbak. Dat vertaalt zich in een enorme waaier aan omgebouwde voertuigen.

Goelette E-Tech electric profiteert ten volle van de nieuwe, uitgekiende en veelzijdige architectuur die deze nieuwe voertuiggeneratie mogelijk maakt en beschikt over een front dat tot aan de B-stijl identiek is aan dat van Trafic E-Tech electric

Het achterste deel is speciaal ontworpen om tot in het oneindige te worden aangekleed en gepersonaliseerd dankzij structuuronderdelen die naargelang de specifieke behoeften van de gebruikers plaats kunnen bieden aan een ‘box’ of andere configuraties.

De achterlichten combineren functionaliteit en elegantie om het globale design van het voertuig te versterken. Goelette E-Tech electric is leverbaar met of zonder trede om zich aan alle situaties aan te passen en functionaliteit met moderniteit te verenigen.

Renault Estafette E-Tech electric: een voertuig ontworpen voor moderne steden

Estafette E-Tech electric is een eigentijdse herinterpretatie van Renaults iconische bedrijfsvoertuig uit de jaren 1960, aangepast aan de eisen van de moderne stedelijke logistiek.

Tussen 1959 en 1980 droeg meer dan een half miljoen voertuigen de emblematische naam Estafette, die zo uitgroeide tot een symbool voor het bedrijfsvoertuig van verschillende generaties.

Het design van het nieuwe model is grotendeels geïnspireerd op Renault Estafette Concept die in september vorig jaar werd voorgesteld.

Zijn compacte afmetingen zoals een lengte van 5,27 meter en een breedte van 1,92 meter vergemakkelijken manoeuvres in de stad. En dankzij zijn hoogte van 2,60 meter kan een persoon tot 1,90 meter zich comfortabel verplaatsen in de laadruimte, wat een vlot verkeer tussen de cockpit en de laadruimte verzekert.

Net als Trafic E-Tech electric biedt hij een uitzonderlijke wendbaarheid, wat het rijgemak in smalle straten en dichtbevolkte steden bevordert.

Estafette E-Tech electric inspireert zich op het design van Trafic E-Tech electric, maar onderscheidt zich door zijn grote driedelige voorruit die een panoramisch zicht verzekert en de veiligheid en het rijcomfort verhoogt. Zijn erg moderne voorzijde heeft een opvallende lichtsignatuur: een lichtband met perfect uitgelijnde dagrijlichten die de technologische identiteit van het voertuig benadrukken. Tot slot geeft het Renault-logo een sobere en elegante toets aan dit harmonieuze geheel.

Estafette E-Tech electric kan bogen op functies die speciaal werden ontwikkeld voor professionals in de stad, zoals de zijschuifdeur met geïntegreerde en onzichtbare rail die een vloeiende opening mogelijk maakt.

De zijdelingse treden aan beide zijden vergemakkelijken het in- en uitstappen, wat de ergonomie voor de gebruiker ten goede komt.

Achteraan optimaliseert een schuifgordijn in één blok de laadruimte, terwijl een inox opstaptrede het robuuste en technologische karakter van het voertuig benadrukt.

De gekorrelde zwarte beschermingen op de boven- en onderkant van het koetswerk verminderen de visuele hoogte van het voertuig en geven hem een dynamische en moderne uitstraling. Deze zwarte elementen maken het koetswerk ook robuuster en bieden een ideale bescherming voor intensief gebruik in de stad.

Dit nieuwe voertuiggamma zal in de fabriek van Sandouville (Frankrijk) worden gebouwd en komt vanaf 2026 op de markt. In de komende maanden zullen meer details worden bekendgemaakt.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels