Gepubliceerd op 12 October 2023 om 07h41
Door Nicolas Morlet

Test Renault Trafic E-Tech Electric: de ontbrekende schakel

Tussen de baanbrekende Kangoo en de grotere Master zat een gat in Renaults aanbod van elektrische bestelwagens. Nu is dat gat op de meest logische manier opgevuld met een Trafic die is omgebouwd voor elektromotoren.

||||
|||| © ||||

Met de lancering van de Kangoo Z.E. in 2011 was Renault een echte pionier op het gebied van elektrische mobiliteit. Sindsdien heeft deze Kangoo het gezelschap gekregen van de elektrische Master, die beide zijn uitgebreid met een variant op waterstof. Maar het hart van het gamma in Europa is de bestelwagen, die goed is voor 47% van de inschrijvingen van lichte bedrijfsvoertuigen op ons continent. Er is geen sprake van dat Renault nog langer wegblijft, vooral omdat de concurrentie al hevig is, waaronder de Stellantis-Toyota reeks modellen (Citroën Jumpy, Fiat Scudo, Opel Vivaro, Peugeot Expert, Toyota ProAce Electric), de Mercedes Vito en de Volkswagen ID.Buzz Cargo, om nog maar te zwijgen van de Chinese Maxus eDeliver 3.

 

De gulden middenweg

Renault heeft daarom gekozen voor de meest pragmatische oplossing om de markt te betreden: de Trafic, die in 2021 werd gerestyled, ombouwen door gebruik te maken van de beschikbare motoren. De 90 kW/122 pk en 243 Nm motor komt uit de Kangoo. En de 52 kWh batterij is identiek aan die van de Master. Het is een zeer aangename combinatie onder de motorkap van de Trafic. Natuurlijk kenmerkt deze elektrische E-Tech versie zich door de afwezigheid van motorgeluid, trillingen en schakelen. Dit maakt het rijden veel soepeler en lineairder dan met dieselmotoren. En de ogenblikkelijke reactietijd die kenmerkend is voor elektrische modellen, maakt de bestelwagen alerter.

 

Goede autonomie, maar moeilijk oplaadbaar

Wat de autonomie betreft, heeft Renault 297 km in de WLTP gecombineerde cyclus aangekondigd. Of tot 330 km als je kiest voor de Long Range versie, waarbij de topsnelheid beperkt is tot 110 km/u. Tijdens onze testrit registreerden we tussen 19 en 20 kWh/100 km, afhankelijk van het wegdek. Dit lijkt een uitstekend cijfer voor het segment, zeker gezien de 300 kilo ballast in onze testwagen om de omstandigheden zo goed mogelijk te simuleren. Het verbruik had waarschijnlijk kunnen worden geoptimaliseerd door de energieterugwinning te kunnen moduleren wanneer de voet wordt opgetild, wat vreemd genoeg niet het geval is bij de elektrische Kangoo E-Tech.

Voor het opladen moet je een keuze maken. Er is een 22 kW AC-lader of een 50 kW DC-snellader. Maar niet allebei. Als je voor de laatste kiest, is het AC-laden beperkt tot 7 kW. Het is dus aan elk individu om zijn of haar ritten in te schatten. De fabrikant gelooft echter dat de eerste oplossing aantrekkelijker zal zijn voor gebruikers, als we afgaan op de doelgroep, en wijst erop dat de 22 kW 50 km kan herstellen in slechts 25 minuten.

 

Altijd praktisch, altijd comfortabel

Deze elektrische versie is ook goed gedempt, zonder overdreven stijf te zijn om het gewicht van de batterijen te compenseren, zoals soms het geval is bij sommige concurrenten. Het interieur is ook opnieuw ontworpen en is een lust voor het oog, met slimme functies zoals een centrale plank die kan worden omgetoverd tot een mobiel kantoor.

De praktische aspecten zijn intact gebleven. De Trafic E-Tech Electric is verkrijgbaar in twee lengtes, 5,08 of 5,48 m, twee hoogtes (op L2) en als enkele of dubbele cabine. Het laadvolume varieert van 3,3 tot 5,8 m3, met een maximale laadlengte van 4,15 m op versies met het luik in het schutbord. Het laadvermogen blijft in alle gevallen meer dan 1 ton en het is mogelijk om een aanhanger tot 920 kg te trekken.

Hoeveel hij gaat kosten valt nog te bezien, dat wordt bekendgemaakt voordat hij begin volgend jaar in de verkoop gaat.

 

Nicolas Morlet

Nicolas Morlet, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels