Gepubliceerd op 28 June 2024 om 12h33
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Rimac-groep introduceert Verne: volledig autonome EV’s voor in de stad

De Rimac-groep heeft een nieuw merk opgericht, genoemd naar de Franse schrijver Jules Verne. Samen met Mobileye, dat gespecialiseerd is in autonome voertuigen, wil Verne de mobiliteit in de stad van de toekomst vormgeven. En die is volgens het Kroatische bedrijf elektrisch én autonoom.

Rimac raakte bekend met zijn Nevera, een volledig elektrische hypercar die in ons land wordt ingevoerd door D’Ieteren (meer bepaald door de vorig jaar opgerichte tak D’Ieteren Luxury Performance). Samen met Porsche heeft het ook een joint venture met Bugatti. Met Verne gaat de door Mate Rimac opgerichte groep echter een heel andere weg op.

Het nieuwe bedrijf, dat werd voorgesteld op de nieuwe Rimac Campus, even buiten Zagreb, wil immers mobiliteit in de stad van de toekomst mogelijk maken door middel van een volledig autonoom elektrisch voertuig. Het plan is om in 2026 een eerste dienst aan te bieden in de Kroatische hoofdstad.

Mobileye Drive-platform

Het hele ecosysteem van Verne draait rond een voertuig dat is gebaseerd op het autonome platform van het Israëlische Mobileye – hetzelfde platform dat ook gebruikt wordt door Volkswagen voor de ontwikkeling van een autonome ID. Buzz. De Verne doet zijn naam alle eer aan met zijn futuristische en gestroomlijnde look.

Zoek bijvoorbeeld niet naar ruitenwissers of buitenspiegels – die heeft hij immers niet nodig. Gebruikers krijgen, nadat ze de Verne hebben opgeroepen via een app, toegang tot het voertuig via grote zijdelingse schuifdeuren.

Woonkamer

Ze komen dan terecht in een interieur dat een zee van ruimte biedt. Er zijn immers maar twee zitplaatsen, zodat er voor die twee inzittenden “meer ruimte is om te relaxen en een aangename tijd door te brengen dan in een Rolls-Royce.”

Het interieur is dan ook meer opgevat als een woonkamer dan als een auto-interieur. Er is geen echt dashboard, evenmin als een stuurwiel of pedalen. Wel is er een scherm van 43 duim dat gebruikt kan worden voor entertainment of informatie.

Complementair

Verne benadrukt dat het niet wil wedijveren met het openbaar vervoer, maar complementair wil zijn. Het wil ook helpen om een tweede of derde gezinsauto die zelden gebruikt wordt, parkeerruimte inneemt en veel geld kost, overbodig te maken.

Het bedrijf zegt al akkoorden te hebben met 11 steden in Europa en het Midden-Oosten en in onderhandeling is met nog 30 steden wereldwijd. De Verne zal worden gebouwd in een nieuwe productiesite in Kroatië.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Mobiliteit
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels