Gepubliceerd op 3 October 2024 om 09h36
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Skoda Elroq: nieuwe 100% elektrische SUV

De Enyaq is niet langer het enige volledig elektrische model van Skoda: de Tsjechische constructeur heeft de langverwachte Elroq voorgesteld, zeg maar de elektrische tegenhanger van de Karoq. De Belgische invoerder maakte meteen ook al de prijzen bekend.

Het was al een tijdje aangekondigd, ook al in ons interview van een tijdje geleden met Skoda Import-directeur Thierry De Vleeschouwer: de volledig elektrische Enyaq en Enyaq Coupé, die respectievelijk al bijna vier en twee jaar op de markt zijn, zouden het gezelschap krijgen van een compacter model met de naam Elroq. Nu is het eindelijk zover, want die nieuwkomer is officieel gepresenteerd.

Met een lengte van 4,49 meter is de Elroq zo’n 10 cm langer dan de Karoq en ongeveer 9 cm korter dan de Volkswagen ID.4 waarmee hij uiteraard zijn MEB-platform deelt. De Elroq heeft een wielbasis van 2,77 meter en een gewicht van minder dan 2 ton (1.949 kg om precies te zijn).

"Meer dan 560 km"

Initieel zal de Elroq worden aangeboden in drie versies, die 50, 60 en 85 werden gedoopt en uitgerust zijn met een batterij van respectievelijk 55, 63 en 82 kWh (netto: 52, 59 en 77 kWh). De drie achterwielaangedreven versies hebben één enkele elektromotor met een vermogen van 125 kW/170 pk tot 210 kW/286 pk. In 2025 wordt het gamma uitgebreid met de 85x, die dankzij een bijkomende elektromotor op de vooras over vierwielaandrijving beschikt. De 85 en 85x staan standaard op een sportonderstel.

Wie een zo groot mogelijk rijbereik wil, moet kiezen voor de 85, die een rijbereik van “meer dan 560 kilometer in de WLTP-cyclus” kan voorleggen. De Elroq 50 en 60 zouden volgens diezelfde cyclus “meer dan 370 km” en “meer dan 400 km” ver moeten geraken.

Alle versies hebben een geïntegreerde AC-boordlader van 11 kW, snelladen kan tot 175 kW voor de 85 en 85x, de 50 en 60 houden het respectievelijk bij 145 en 165 kW. Daarmee moet het mogelijk zijn te laden van 10 tot 80% in 25 minuten (28 voor de 85 en 85x). De batterijen hebben een modulair ontwerp. Die van de Elroq 50 bestaat uit acht modules, terwijl die van de Elroq 60 er negen heeft en die van de 85 en 85x elf.

Modern Solid en Simply Clever

De Elroq is het eerste model met de nieuwe designtaal van het Tsjechische merk, die Modern Solid werd gedoopt. Een van de kenmerken daarvan is het glanzend zwarte Tech-Deck Face, dat de typische Škoda-grille vervangt. Tevens is de Elroq het eerste model met het Škoda-woordmerk op zowel de motorkap als het stuurwiel. Ook kan hij uitpakken met een Cx van 0,26, een uitstekend resultaat voor een SUV.

Binnenin pakt de Elroq als goede Skoda uit met tal van Simply Clever-functies, waaronder een opbergnet voor de laadkabel onder de hoedenplank. Het infotainmentsysteem met aanraakscherm van 13 duim is standaard, terwijl een head-updisplay als optie te krijgen is. Onder het infotainmentscherm is er een fysieke knoppenbalk, die een snelle toegang biedt tot menu’s voor de bediening van rijhulpsystemen, rijmodi, parkeerfuncties en klimaatregeling. De digitale spraakassistent Laura werd slimmer dankzij de integratie van ChatGPT.

Daarnaast biedt de Elroq een laadruimte van 470 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.580 liter door de achterbank neer te klappen. Het interieur omvat echter nog verschillende opbergvakken die samen goed zijn voor 48 liter extra.

Vanaf 28.090 euro excl. btw

Zoals gezegd heeft Skoda Import al meteen de Belgische prijzen van de Elroq bekendgemaakt, of toch van de instapversie 50 en van de 85. Die eerste heeft een basisprijs van 28.090,91 euro excl. btw (33.990 euro btw inclusief), de tweede is er vanaf 34.454,55 euro excl. btw (41.690 euro btw inclusief). Hoeveel de 60 minstens moet kosten, is nog niet bekend. Dat betekent dus dat op dit moment enkel de Elroq 50 in aanmerking komt voor de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro voor zelfstandigen en vrijeberoepers.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels