Advertisement
Gepubliceerd op 15 March 2024 om 09h40
Door Damien Malvetti

Thierry De Vleeschouwer (Skoda): “Skoda’s elektrische offensief is gelanceerd, met verschillende nieuwe modellen tussen nu en 2027”

Terwijl Volkswagen al een goed gevuld EV-gamma heeft en Audi verschillende e-tron modellen aanbiedt, bestaat het elektrische gamma van Skoda nog steeds uitsluitend uit de Enyaq, in SUV-en Coupé-versies. Maar dat gaat veranderen nu het merk zich voorbereidt op een EV-offensief met verschillende nieuwe modellen tussen nu en 2027, zoals Skoda-directeur Thierry De Vleeschouwer bevestigde in een interview.

||||||||
|||||||| © |||||Nouvelle Octavia Combi|Skoda Kodiaq|Concept Skoda Vision 7S|

link2fleet: Hoe zou u 2023 samenvatten?

Thierry De Vleeschouwer: “2023 was een heel goed jaar voor Skoda, omdat we konden profiteren van de grote belastingverschuiving. Fleetklanten plaatsten een groot aantal pre-orders om te profiteren van de belastingvoordelen op hybrides en elektrische wagens. Vorig jaar was de fleetverkoop goed voor 70% van de omzet van Skoda, met een hogere concentratie in de eerste helft van het jaar. Sinds het begin van dit jaar zijn de fleetverkopen echter goed voor 40%. Na de boost van 2023 opereert de markt in een iets lager tempo. Verwacht wordt dat de fleetmarkt in de 2e helft van dit jaar zal aantrekken. Leasemaatschappijen rekenen hier ook op. De afgelopen weken hebben we ons daarom meer gericht op de particuliere klantenmarkt, maar ons B2B-evenement (zie ons artikel) komt precies op het juiste moment om deze markt een boost te geven.”

l2f: Welk model in Skoda’s gamma presteert vandaag het best bij fleetklanten?

T.D.V.: “Dat is duidelijk de Enyaq. Vorig jaar slaagden we erin om Skoda in de top 10 van inschrijvingen van elektrische voertuigen in België te plaatsen, ook al is het ons enige 100% elektrische model. De verkoop is sinds het begin van het jaar met 170% gestegen. We hebben gemerkt dat klanten de SUV-versie verkiezen boven het Coupé-model. De Enyaq past bij het imago van Skoda. Het is een gezinsvoertuig dat in veel fleetbudgetten past en ‘veel auto voor weinig geld’ biedt. Onze klanten waarderen zijn modulariteit en royale laadruimte. Hij is zelfs aanwezig in de car policy van bijna al onze klanten.”

 

l2f: In de afgelopen jaren is de positie van Skoda binnen de Volkswagen Group veranderd. Hoe zou u Skoda vandaag de dag omschrijven?

T.D.V.: “Skoda biedt iets anders dan de andere merken van de groep. Onze strategie is meer gericht op gezinsmodellen, op de praktische bruikbaarheid van onze voertuigen, op opbergruimte en op de ruimte die we passagiers bieden. Uiteindelijk is het een veelzijdig merk dat de andere merken van de groep aanvult. Onze voertuigen zijn perfect geschikt voor alle gebruiksdoeleinden, of het nu gaat om werk of gezin. Het belangrijkste is natuurlijk om onze modellen aan klanten te laten zien, zodat ze de kwaliteit van de gebruikte materialen, de assemblage en de afwerking kunnen waarderen. Over het algemeen zijn potentiële klanten aangenaam verrast als ze in een van onze auto’s stappen!”

l2f: Wat kunnen we verwachten van Skoda in 2024?

T.D.V.: “2024 wordt een druk jaar voor Skoda. We beginnen met het op de markt brengen van de Octavia, die een facelift heeft ondergaan. De Octavia blijft een strategisch model voor ons merk. We presenteren ook de volledig nieuwe Kodiaq van de tweede generatie, verkrijgbaar met 7 zitplaatsen, en de Superb van de vierde generatie. Deze laatste twee modellen zijn ook verkrijgbaar in een plug-in hybride versie met een bereik van ongeveer 100 km in volledig elektrische modus en de mogelijkheid om op te laden in wisselstroom met een snelheid tot 11 kWh, waardoor de auto in minder dan 2u30 van 0 tot 100% kan herstellen, en tot 50 kWh in gelijkstroom. Deze actieradius is voldoende voor het merendeel van het dagelijkse gebruik door fleetklanten, die het dus bijna volledig zonder verbrandingsmotor kunnen stellen. Belgische bestuurders rijden gemiddeld 30 km per dag. De reikwijdte van 100 km, gekoppeld aan snelladen, is ook een groot voordeel voor taxi’s, die erg enthousiast zijn over onze Superb vanwege zijn royale binnenruimte.”

Skoda Superb Combi

 

l2f: Is er nog steeds veel vraag naar hybride modellen onder uw fleetklanten?

T.D.V.: “Ja, we horen nog steeds van veel klanten en leasemaatschappijen dat ze willen overstappen op plug-in hybrides. De hybride is een ideale oplossing vóór de overstap naar volledig elektrisch, vooral voor wie thuis geen oplaadpunt heeft. Het is een perfecte oplossing voor klanten die meer flexibiliteit nodig hebben. We zijn ervan overtuigd dat 2024 nog steeds een goed jaar wordt voor de verkoop van PHEV’s, ondanks de fiscale wijzigingen.”

l2f: Je noemde hybrides, maar zijn er ook nieuwe volledig elektrische modellen op komst?

T.D.V.: “Jazeker! Tussen 2024 en 2027 komt Skoda met een groot elektrisch offensief. Eind dit jaar presenteren we een kleinere SUV dan de Enyaq, de Elroq, die qua afmetingen een beetje op de Karoq zal lijken. Dit is nog niet bevestigd, maar de actieradius zou gelijk moeten zijn aan die van de Enyaq, ongeveer 560 km. In 2025 of 2026 komt er een grotere, volledig elektrische SUV met 7 zitplaatsen, gebaseerd op het Vision 7S-concept dat we al hebben gezien. En dan, op een later tijdstip, komt er ook een model dat gelijkwaardig is aan de volledig elektrische Octavia estate, die uiteraard een specifieke naam zal hebben. We zullen dus een volledig elektrisch gamma hebben dat aan de behoeften van veel klanten zal voldoen.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels