Gepubliceerd op 26 June 2024 om 15h18
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Taylor Zhang, Chery Group: “De verhoging van de Europese heffingen is geen probleem”

We hadden de gelegenheid om te praten met Taylor Zhang, Country Manager voor België en Luxemburg voor de Chinese groep Chery, die merken als Omoda en Jaecoo importeert. Hoe willen deze merken zich in ons land vestigen? En vooral, wat is zijn standpunt over het hete hangijzer van dit moment: de verhoging van de Europese invoerrechten op elektrische wagens geproduceerd in China…?

Jaecoo J7.
Jaecoo J7.

link2fleet: Wat is jullie strategie voor België en op hoeveel verkooppunten kunnen we rekenen?

Taylor Zhang: “Ons doel voor 2024 is om minstens 20 showrooms te hebben in België en 2 in Luxemburg. 30 tegen eind 2024 in de Benelux. 60 tegen 2025. De Benelux is een zeer belangrijke markt, vooral op logistiek vlak, met zijn verschillende havens (Amsterdam, Antwerpen en Zeebrugge). Daarom zal ons Europese hoofdkantoor in Amsterdam gevestigd zijn.

l2f : U had het over logistiek… Waar komen de voertuigen op dit moment vandaan? Is de fabriek in Barcelona al operationeel?

T.Z. : “De productielijnen in Spanje worden nog steeds voorbereid. De productie in Barcelona zou eind 2024 van start moeten gaan. Voorlopig komen de voertuigen dus uit China. Maar met onze eigen magazijnen zorgen we ervoor dat we voorraad hebben om snelle leveringen aan dealers en consumenten mogelijk te maken.”

 

Taylor Zhang, Directeur pays du groupe Chery pour la Belgique et le Luxembourg.
Taylor Zhang, Directeur pays du groupe Chery pour la Belgique et le Luxembourg. © PixCake

Meer over dit onderwerp: Chinese Chery bevestigt komst naar België met de aankondiging van zijn eerste concessie.

 

l2f: Wat kunnen we verwachten op het gebied van after-sales service en garantie?

T.Z.: “Elke dealer zal niet alleen de verkoop verzorgen, maar ook de dienst na verkoop. In onze magazijnen worden voertuigen opgeslagen, evenals reserveonderdelen voor snelle reparaties in het geval van een ongeluk. Wat garanties betreft, hebben we veel vertrouwen in de kwaliteit van onze producten. We bieden 7 jaar of 150.000 km garantie. Voor de batterij loopt dit op tot 8 jaar of 160.000 km.

l2f : We hebben de Omoda E5 al getest, maar welke andere modellen verwachten we?

T.Z. : «In 2024 zullen er twee modellen van de Chery Groep beschikbaar zijn: de elektrische Omoda E5 (hier bekijk je de test, nvdr) en de Omoda 5 1.6 TGDI benzine, evenals de Jaecoo 7 PHEV en Jaecoo 7 TGDI benzine (die in het laatste kwartaal van 2024 op de markt komen, nvdr). Volgend jaar komen er andere modellen met verschillende motoren. Ons doel is om aan alle eisen van automobilisten te voldoen.

Jaecoo J7.
Jaecoo J7.

l2f: Hoe zit het met het merk Exlantix, dat ook deel uitmaakt van de Chery groep?

T.Z.: “Exlantix is het topmerk van de Chery Group. Maar de lancering ervan staat volledig los van de merken Omoda en Jaecoo.”

l2f: Hoe moeilijk is het voor een Chinese fabrikant om zich in Europa te vestigen?

T.Z.: “In 2023 verkocht de Chery Group 1,88 miljoen auto’s, waarvan de helft buiten China. Daarom hebben we vertrouwen in Europa.”

l2f: Wat wordt de strategie om de Belgen te overtuigen?

T.Z.: “Omoda is gericht op de jongere generatie. Het vertegenwoordigt de toekomst, technologie, mode en duurzaamheid. Jaecoo van zijn kant vertegenwoordigt de off-roadkant, maar richt zich ook op de ‘stedelijke elite’, met een robuuster en luxueuzer ontwerp.”

l2f: Is de Chery-groep van plan om andere fabrieken op te zetten in Europa?

T.Z.: “Onze teams overwegen de mogelijkheid om andere bestaande autofabrieken in Europa te gebruiken. Maar er is nog niets concreet.”

l2f: Last but not least, wat is uw standpunt over de nieuwe Europese invoerheffingen op elektrische wagens geproduceerd in China? Zal dit een invloed hebben op de prijzen van uw voertuigen?

T.Z.: “De verhoging van de Europese invoerrechten op elektrische voertuigen is geen probleem voor ons, want over een paar maanden produceren we onze auto’s in Spanje…”.

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels