Uiterlijk is het bijna moeilijk om de iX3 te onderscheiden van de versies met verbrandingsmotor. Natuurlijk is er het volle radiatorrooster – net zoals op de i3 en i8, trouwens –, en verder heeft hij een andere voorbumper, een aantal blauwe details hier en daar op het koetswerk en specifieke velgen. Maar voor de rest bleven de algemenen vormen en lijnen van het model bewaard. En het interieur volgt dezelfde logica. Het is duidelijk dat de constructeur uit Beieren zijn strategie rond elektrische auto’s volledig heeft herzien. Geen futuristische modellen meer zoals de i3 of de i8 met hun verrassende uiterlijk en ecologische materialen. Voortaan zijn elektrische BMW’s gewoon een variant van een bestaand model. En we zijn geneigd om te zeggen dat dat een goed idee is. Wie het merk gewoon is, zal zich in elk geval niet ontheemd voelen bij het instappen.
Onder het koetswerk herbergt de iX3 een batterij met een capaciteit van 80 kWh. De elektromotor ontwikkelt 286 pk en een koppel van 400 Nm waardoor hij in slechts 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u optrekt. Die cijfers brengen bijna de X3 30i (252 pk en 6,4 seconden) in verlegenheid. BMW heeft dus nergens beknibbeld om van zijn iX3 een performante auto te maken. Dat voel je bij het rijden, want de SUV schiet uit de startblokken zodra je het gaspedaal een beetje gedecideerd intrapt. Maar hij kan zich net zo goed aanpassen wanneer je voor een meer… ‘eco friendly’ rijstijl kiest. Op dat moment reis je in een gewijde stilte en staat het comfort boven alle verdenking. Geen twijfel mogelijk: de BMW-spirit is hier duidelijk voelbaar.
Echt 460 kilometer?
Volgens de Beierse autobouwer is zijn eerste elektrische SUV in staat tot een rijbereik van tot 460 kilometer (WLTP). Maar toen we op de startknop drukten, leek dat weinig geloofwaardig, want met een volle batterij gaf de boordcomputer 350 kilometer aan. Van bij de eerste meters bleek onze testwagen echter bijzonder zuinig. Door onze rijstijl wat aan het elektrische rijden aan te passen (maar daarom niet als een hoogebejaarde te rijden) zagen we het geschatte rijbereik sneller omhoog gaan dan het aantal kilometers dat we aflegden. Na een rit van 50 kilometer, hoofdzakelijk in de stad en op plattelandswegen, gaf onze iX3 een rijbereik aan van 372 kilometer, dus 22 kilometer meer dan bij ons vertrek. Dat geeft in de kering dus een bereik van 422 kilometer. We waren vooral zeer onder de indruk door het verbruiksgemiddelde van onze wagen: 16,4 kWh/100 km, terwijl het WLTP-verbruik 19,5 kWh/100 km is.
34 minuten
Zo lang duurt het om 80 procent van het rijbereik te recupereren aan een snellaadstation, terwijl een laadbeurt van 10 minuten 100 kilometer rijbereik toevoegt. Qua prijs moet je rekenen op 56.000 euro exclusief btw voor de basisversie. Onze bijzonder goed uitgeruste testwagen kostte 75.430 euro inclusief btw. Fleetbalans Nu men ernstig nadenkt over een puur elektrisch bedrijfswagenpark over zes jaar werpt de iX3 zich op als een goed alternatief voor middelgrote SUV’s. Zijn rijbereik maakt dat hij ruimschoots voldoet aan de behoeften van de meeste bedrijfswagenrijders. En zijn vermogen om veel energie te recupereren bij het vertragen of remmen geeft hem een sterke troef in vergelijking met zijn rivalen. Bij ons komt hij in januari 2021 op de markt.
Technische fiche BMW iX3
https://ototofunction.azurewebsites.net/api/GetCodeDetail?id=4e0a328c-1626-45e8-308c-08d8e3a2af48cd&type=url
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | elektrisch |
Vermogen | 286 pk |
Maximumkoppel | 400 Nm |
Leeggewicht | 2.260 kilo |
Koffervolume | 510 liter |
Gemiddeld normverbruik | 19,5 kWh/100 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
topsnelheid | 180 km/u |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. btw | 56.611 € |
Basisprijs incl. btw | 75.340 € |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 61,5 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 83,95 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | 2.583,09 €/jaar |
Verworpen kosten | 439,13 €/jaar |
CO2-belasting | 323,64 € |