Gepubliceerd op 21 May 2021 om 15h19
Door Tony De Mesel

TEST: Renault Arkana TCe 140: In het spoor van de premiummerken

Renault volgt het voorbeeld van de Duitse premiummerken en breidt zijn gamma uit met een coupé-achtige SUV, de Arkana. Qua formaat nestelt de nieuwkomer zich tussen de Kadjar en de Koleos.

||||
|||| © ||||

Bij Renault zien ze met lede ogen hoe de belangstelling van de eens populaire monovolume blijft tanen. Wat pijnlijk want de Franse constructeur ligt mee aan de basis van de creatie van de monovolume, denk maar aan de Espace die, zoveel is nu zeker, geen navolging zal kennen. Renault past zich met ijver aan en volgt de nieuwe markttendens door zijn aanbod met SUV’s verder uit te breiden. Na de Captur, Kadjar en Koleos komt nu de Arkana. Deze nieuwkomer is een coupé-achtige SUV en pikt daarmee in op de trend die door de Duitse premiummerken Audi, BMW en Mercedes werd ingezet.

 

 

Middenklasse

De tijd dat SUV’s afgeleid werden van heuse 4X4’s ligt al een tijdje achter ons. Dat geldt ook voor de Arkana die enkel verkrijgbaar is met voorwielaandrijving. Wat hij wel overhoudt van de ware 4X4’s is de verhoogde koets, de grotere bodemvrijheid, de vrij hoge zitpositie en de stoere look met expressieve wielkasten en stevige bumperschilden. Als basis maakt Renault gebruik van het onderstel en platform van de Clio en de Captur maar dat betekent daarom nog niet dat de Arkana klein is. Hij kan gecatalogeerd worden als een ruime middenklasser en meet 4,56 meter waarmee hij zich qua formaat tussen de Kadjar en de Koleos parkeert. De Arkara is daarmee een ruime vierzitter met een occasionele vijfde zitplaats. Ondanks de glooiende daklijn is er achterin voldoende hoofdruimte terwijl de koffer met verplaatsbare bodem een volume heeft van 513 liter bij de mildhybride versies, of 480 liter bij de hybrides.

 

Hybride

Van de Arkana bestaan geen dieselversies. Het aanbod is tweeledig. Er is de E-TECH hybrid die we later gaan testen en de aandrijftechnologie van de Clio E-TECH gebruikt. Eerst konden we met de TCe 140 Hybrid rijden. In essentie is dat een mildhybride versie. Concreet komt het erop neer dat de motor niet enkel zoals bij een traditioneel start/stop-systeem afslaat maar ook bij het remmen, tenminste als de 12V-batterij voldoende is geladen. De 1.3-benzinemotor met turbo wordt bovendien elektrisch bijgestaan tijdens het vertrekken en schakelen. Dat zorgt voor een vlotte krachtoverdracht en helpt ook het verbruik en de CO2-uitstoot te temperen. Volgens Renault zou dat een winst van 8% opleveren. In de praktijk konden we op een gemengd parkoers een testverbruik van 6,8 l/100 km noteren. De officiële CO2-cijfers volgens WLTP bedragen 131-138 g/km. De viercilinder, die trouwens spinzacht is in vergelijking met de meeste driecilinders, en zijn elektrische assistentie worden gekoppeld aan zelfschakelende versnellingsbak met zeven overbrengingen en een dubbele koppeling. Het resultaat is alleszins dat deze versie van de Arkana uiterst soepel en zonder dipjes in de krachttoevoer rijdt. Wie wil en in de gepaste stemming is, kan ook nog sequentieel schakelen via ‘lepels’ aan het stuur.

 

Gepolijst rijgedrag

Bestuurder en passagiers zitten relatief hoog en genieten van een makkelijke in- en uitstap. Achter het stuur prijkt vanaf de Intens een volledig digitale tellerpartij die in het midden van het dashboard wordt bijgestaan door een aanraakscherm waarvan het formaat varieert naargelang het uitrustingsformaat. Ondanks deze bijdetijdse technologie is het geheel discreet en niet zo opzichtig is als bij de meeste Duitse merken. Rijden met deze versie van de Arkana zorgt voor een aangename ervaring. De ophanging is absorberend terwijl de rolneigingen al bij al goed onderdrukt worden. Hier laat de Arkana duidelijk voelen dat er een verwantschap is met de Clio en Captur die op dit vlak al eerder een sterke indruk hebben nagelaten. Koppel dit aan de aangename aandrijflijn en je hebt een stressvrije auto die zich net zo goed voelt op de snelweg als de secundaire weg. De Arkana heeft een gepolijst maar geen sportief karakter.

 

Fleetbalans

Wie nog voor de volledig elektrische pletwals zijn vloot wil verrijken met een verbrandingsmotor kan dit met deze Arkana. In de mildhybride TCe 140 levert dat een CO2-waarde op van 131-138 g/km (WLTP). De fiscale aftrek blijft daarmee wel beperkt terwijl het reëel verbruik net onder de 7l/100 km kan gehouden worden. In totaal staan er vier uitrustingsniveaus op het programma. De Zen is de basisversie maar voor zijn prijs (€ 23.636, 36 zonder BTW) is zijn uitrusting uitstekend. Speciaal voor de vloten is er de Corporate Edition (€ 24.132,23 zonder BTW) en die onderscheidt zich onder meer door een betere connectiviteit en navigatie, een elektrische verstelling van de voorstoel voor de bestuurder, 17-duims alu velgen en donkergetinte ruiten. Wie een volledig digitaal instrumentenbord en nog meer goodies wil kiest voor de Intens. De topversie is de R.S.Line.

 

Renault Arkana TCe 140

 

Prijs exclusief btw

 

Prijs inclusief btw

23.636, 36 €

 

30.200 €

Cilinderinhoud 1333 cc
CO2 (NEDC 2.0) 121-124
CO2 (WLTP) 131-138
BIV (leasing) 867 €
Verkeersbelasting (leasing) 198,40 €
Aftrekbaarheid 57,8%
CO2-bijdrage werkgever 543,42 €
VAA werkgever 760,86 €
VAA werknemer 2174,40 €

 

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels