Gepubliceerd op 8 January 2025 om 10h57
Door Maxime Pasture

Test Segway Max G3: reminder dat een step in het mobiliteitsbudget past

De wereldleider in elektrische steps (in 2023), Segway, heeft zijn derde generatie modellen onthuld op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. We hebben al de kans gehad om een van de nieuwe modellen te testen! Een goede gelegenheid om eraan te herinneren dat elektrische step geïntegreerd kunnen worden in het mobiliteitsbudget…

Laten we beginnen met een korte opfrissing van de theorie. Net als de fiets kan de elektrische step, op voorwaarde dat hij niet sneller rijdt dan 45 km/u, worden opgenomen in pijler 2 van het mobiliteitsbudget. Deze pijler is onder andere gereserveerd voor duurzame vervoermiddelen. Ook de aanschaf van uitrusting, zoals bijvoorbeeld een helm, kan onder deze pijler gefinancierd worden.

Een andere optie voor werknemers is om de aankoop van hun elektrische step te financieren met behulp van pijler 3 van het mobiliteitsbudget. Pijler 3 is simpelweg het eventueel resterende bedrag van het mobiliteitsbudget.

Klik hier om ons webinar over het mobiliteitsbudget (opnieuw) te bekijken.

ABS en antispinsysteem

Hoe dan ook, een elektrische step is nog steeds een van de beste middelen om de laatste kilometers naar het kantoor in het centrum van de stad af te leggen. En dat geldt des te meer als je ziet hoe deze toestellen evolueren! Als bewijs zijn hier de verschillende updates voor de nieuwste generatie Segway-steps: een verbeterde stabiliteit met voor- en achtervering, een geoptimaliseerde actieradius, geïntegreerde navigatie op een nieuw TFT-scherm, een contactloos ontgrendelingssysteem, tractiecontrole, ABS, enzovoort. Indrukwekkend, niet?

Regelbare ophanging

Het model Max G3 dat wij testten, vervangt de bestseller van het merk in België, de G2, die ongeveer € 750 kostte. De geoptimaliseerde actieradius varieert nu van 65 km bij een maximumsnelheid van 25 km/u tot 80 km bij 15 km/u. De acceleratie is nu sneller dankzij het toegenomen vermogen (2.000 W). De dubbel instelbare hydraulische vering voor en achter is indrukwekkend. Geloof ons, zelfs als je stapvoets rijdt, zorgen deze veringen ervoor dat je gemakkelijk over de hoogste stoepranden van Brussel kunt rijden zonder de step te moeten dragen (gewicht: 24,6 kg).

De Max G3 heeft ook een nieuw TFT-scherm dat informatie geeft over de resterende actieradius, de rijmodi (Eco, Drive, Sport), het dimlicht, de richtingaanwijzers en de laadstatus. Over opladen gesproken: met een apart verkrijgbare gelijkstroomlader kun je rekenen op 3,5 tot 2 uur opladen.

In combinatie met je smartphone biedt hij ook interessante nieuwe functies zoals navigatie, een betalende optie die later in 2025 beschikbaar zal zijn. Hij toont geen kaart, maar pictogrammen en afstandsinformatie. Het scherm geeft ook meldingen van oproepen weer, die natuurlijk om voor de hand liggende veiligheidsredenen bij stilstand moeten worden aangenomen.

Klik hier om ons webinar over de veiligheid van uw werknemers (opnieuw) te bekijken.

Tot slot kan de Max G3 I met de Segway AirLock-functie op afstand worden vergrendeld en worden getraceerd met Apple Find My.

De Segway-steps kosten ongeveer 500 tot 1.000 euro en zijn verkrijgbaar in de webshop van Segway-Ninebot of in elektrowinkels zoals Media Markt, Vanden Borre en Krëfel.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit , Steps, scooters & motorfietsen

Gelijkaardige artikels