De Tesla Model Y verschijnt twee jaar na zijn voorstelling eindelijk op onze wegen en hij moet de Amerikaanse constructeur eindelijk het “sexy” gamma geven waarde baas Elon Musk altijd van gedroomd heeft. Met de Model S, Model 3, Model X en Model Y realiseert Musk inderdaad wat ooit een gekke bevlieging leek. Wat echter belangrijker is, de Tesla Model Y komt terecht in de markt van de 100% elektrische compacte SUV’s en zou wel eens het meest verkochte model van het hele gamma van de Amerikaanse constructeur kunnen worden.
Uitstekend comfort
Vergeleken met de Model 3 is de Model Y langer (+ 6 cm, of 4,75 m), breder (+ 7 cm of 1,92 m), maar vooral hoger (+18 cm of 1,62 m). Het volume van de kleine koffer vooraan is eveneens groter, maar hij maakt vooral het verschil met zijn gigantische koffer achteraan, die een laadvolume van 854 liter biedt en ook nog eens gemakkelijk toegankelijk is via een elektrisch kofferdeksel. Deze ruimere afmetingen zorgen er eveneens voor dat de Model Y achteraan niet alleen een uitstekend comfort biedt met veel knie- en hoofdruimte, maar ook een centrale zitplaats die de inzittende meer verwent dan we gewoon zijn. Het immense glazen dak, dat standaard geleverd wordt, draagt eveneens zijn steentje bij aan het ruimtegevoel.
Copy paste
Vooraan waan je je, afgezien van de iets hoger geplaatste stoelen, in een Model 3. Het grote 15-duimsscherm, dat alle belangrijke informatie en bedieningselementen groepeert, is dus ook hier van de partij. De afstelling van de spiegels of de bediening van de ruitenwissers, die ook via dit scherm verloopt, kan je misschien in het begin een beetje van de wijs brengen, maar toch zal je er snel aan gewoon worden. We vinden het alleen jammer dat de aanraakbedieningen van de klimaatregeling eerder klein zijn en zich tijdens het rijden dan ook als niet bepaald praktisch etaleren, terwijl we een head-up display eigenlijk ook wel hadden weten te waarderen, al was het maar omdat er geen dashboard voor de bestuurder aanwezig is.
Opzienbarend
De Tesla Model Y toont zich tijdens het rijden misschien niet de meest comfortabele van zijn segment, maar hij weet zijn bestuurder wel te charmeren met zijn dynamische kwaliteiten. Zijn erg lage zwaartepunt zorgt ervoor dat hij niet te log aanvoelt, terwijl de precisie van de besturing opvalt. De prestaties zijn indrukwekkend met een sprint van 0 naar 100 km/u in amper 5 seconden en hernemingen die je gerust opzienbarend mag noemen. De geteste Long Range uitvoering is gehomologeerd met een autonomie van 507 km, of 100 km minder dan de identieke Model 3. Wij sloten ons korte testparcours af met een behoorlijk gemiddeld verbruik van 19 kWh/100 km.
Fleetbalans
De Model Y biedt voor een meerprijs van 6000 euro meer ruimte dan de Model 3, zonder dat zijn dynamische kwaliteiten daar al te zeer onder lijden. Hij beschikt over minder autonomie, maar met 507 km neemt hij wel plaats in het hoger dan gemiddelde deel van het segment. Zijn gedoodverfde concurrenten zijn de Ford Mustang Mach-E, de Hyundai Ioniq en de SUV van de Volkswagen groep.
Technische fiche
Tesla Model Y Long Range
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Volledig elektrisch |
Gecombineerd vermogen | 441 pk |
Maximaal koppel | 493 Nm @ rpm |
Leeggewicht | 2.003 kg |
Kofferinhoud | 854 l |
EV-Autonomie | 507 km |
Gemiddeld testverbrui | 19 kWh/100 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
Topsnelheid | 217 km/u |
BEHEERINFORMATIE | |
Basisprijs incl. BTW | 52.066 euro |
Basisprijs excl. BTW | 63.000 euro |
Puissance fiscale | 11 pk |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 61,5 euro |
BIV (Vlaanderen) | 0 euro |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 93,8 euro |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 0 euro |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% |
VAA gebruiker | 2160 euro/jaar |
Verworpen uitgaven | 864 euro/jaar |
CO2-belasting | 27,54 euro |