Gepubliceerd op 2 November 2021 om 19h35
Door Nicolas Joannès

Test Tesla Model Y: beter dan een Model 3?

Tesla vervolledigt zijn gamma met een nieuwe 100% elektrische SUV die afgeleid is van de Model 3. De verwachtingen voor deze nieuwe en meer praktische Model Y zijn behoorlijk hooggespannen en hij zou wel eens een referentie op de markt kunnen worden.

||||||||||||||||
|||||||||||||||| © ||||||||||||||||

De Tesla Model Y verschijnt twee jaar na zijn voorstelling eindelijk op onze wegen en hij moet de Amerikaanse constructeur eindelijk het “sexy” gamma geven waarde baas Elon Musk altijd van gedroomd heeft. Met de Model S, Model 3, Model X en Model Y realiseert Musk inderdaad wat ooit een gekke bevlieging leek. Wat echter belangrijker is, de Tesla Model Y komt terecht in de markt van de 100% elektrische compacte SUV’s en zou wel eens het meest verkochte model van het hele gamma van de Amerikaanse constructeur kunnen worden.

 

Uitstekend comfort

Vergeleken met de Model 3 is de Model Y langer (+ 6 cm, of 4,75 m), breder (+ 7 cm of 1,92 m), maar vooral hoger (+18 cm of 1,62 m). Het volume van de kleine koffer vooraan is eveneens groter, maar hij maakt vooral het verschil met zijn gigantische koffer achteraan, die een laadvolume van 854 liter biedt en ook nog eens gemakkelijk toegankelijk is via een elektrisch kofferdeksel. Deze ruimere afmetingen zorgen er eveneens voor dat de Model Y achteraan niet alleen een uitstekend comfort biedt met veel knie- en hoofdruimte, maar ook een centrale zitplaats die de inzittende meer verwent dan we gewoon zijn. Het immense glazen dak, dat standaard geleverd wordt, draagt eveneens zijn steentje bij aan het ruimtegevoel.

 

Copy paste

Vooraan waan je je, afgezien van de iets hoger geplaatste stoelen, in een Model 3. Het grote 15-duimsscherm, dat alle belangrijke informatie en bedieningselementen groepeert, is dus ook hier van de partij. De afstelling van de spiegels of de bediening van de ruitenwissers, die ook via dit scherm verloopt, kan je misschien in het begin een beetje van de wijs brengen, maar toch zal je er snel aan gewoon worden. We vinden het alleen jammer dat de aanraakbedieningen van de klimaatregeling eerder klein zijn en zich tijdens het rijden dan ook als niet bepaald praktisch etaleren, terwijl we een head-up display eigenlijk ook wel hadden weten te waarderen, al was het maar omdat er geen dashboard voor de bestuurder aanwezig is.

 

Opzienbarend

De Tesla Model Y toont zich tijdens het rijden misschien niet de meest comfortabele van zijn segment, maar hij weet zijn bestuurder wel te charmeren met zijn dynamische kwaliteiten. Zijn erg lage zwaartepunt zorgt ervoor dat hij niet te log aanvoelt, terwijl de precisie van de besturing opvalt. De prestaties zijn indrukwekkend met een sprint van 0 naar 100 km/u in amper 5 seconden en hernemingen die je gerust opzienbarend mag noemen. De geteste Long Range uitvoering is gehomologeerd met een autonomie van 507 km, of 100 km minder dan de identieke Model 3. Wij sloten ons korte testparcours af met een behoorlijk gemiddeld verbruik van 19 kWh/100 km.

 

Fleetbalans

De Model Y biedt voor een meerprijs van 6000 euro meer ruimte dan de Model 3, zonder dat zijn dynamische kwaliteiten daar al te zeer onder lijden. Hij beschikt over minder autonomie, maar met 507 km neemt hij wel plaats in het hoger dan gemiddelde deel van het segment. Zijn gedoodverfde concurrenten zijn de Ford Mustang Mach-E, de Hyundai Ioniq en de SUV van de Volkswagen groep.

 

 

Technische fiche

Tesla Model Y Long Range

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Volledig elektrisch
Gecombineerd vermogen 441 pk
Maximaal koppel 493 Nm @  rpm
Leeggewicht 2.003 kg
Kofferinhoud 854 l
EV-Autonomie  507 km
Gemiddeld testverbrui  19 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 217 km/u

 

BEHEERINFORMATIE
Basisprijs incl. BTW 52.066 euro
Basisprijs excl. BTW 63.000 euro
Puissance fiscale 11 pk
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,5 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 93,8 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA gebruiker 2160 euro/jaar
Verworpen uitgaven 864 euro/jaar
CO2-belasting 27,54 euro

 

 

 

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels