Gepubliceerd op 7 August 2024 om 16h49
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Alles wat je moet weten over rijhulpsystemen in 2024

Tijdens ons ZE Experience Event 2024 stelde het verkeersveiligheidsinstituut Vias dat een aantal automobilisten onbekend is met rijhulpmiddelen en hun beperkingen. Met deze verklarende woordenlijst van rijhulpmiddelen zou je dingen duidelijker moeten kunnen zien.

ADAS : Advanced Driver Assistance System

In autotermen wordt de term ADAS gebruikt voor alle rijhulpsystemen voor de bestuurder. Het belangrijkste doel van deze woordenlijst is om je kennis te laten maken met de hulpmiddelen die het meest worden aangetroffen op de automarkt in 2024.

Vooraf: de bestuurder is altijd verantwoordelijk!

In dit artikel willen we je er ook aan herinneren dat op dit moment de bestuurder de enige verantwoordelijke is aan boord van een auto. Rijhulpmiddelen zijn verre van onfeilbaar! Op enkele uitzonderingen na zorgen ze ervoor dat je op elk moment de controle kunt terugkrijgen, zoals de wet voorschrijft.

ABS: Anti-lock Braking System

ABS, dat al sinds de jaren 1980 op auto’s wordt gebruikt en in 2004 verplicht werd, is een systeem dat voorkomt dat de wielen blokkeren wanneer je hard remt. Hierdoor kan de auto blijven sturen, zelfs bij een noodstop.nce.

ACC: Adaptative Cruise Control (met Stop & Go)

Cruise control is beschikbaar in 3 niveaus, van minst naar meest geavanceerd.

Met het eerste niveau kan de auto dezelfde snelheid aanhouden zonder met de rechtervoet te hoeven accelereren.

Het tweede niveau, bekend als “adaptief”, stelt de auto in staat om zich aan te passen aan het voertuig dat wordt gevolgd. Met andere woorden, dankzij sensoren kan de auto zelf vertragen en versnellen, wat niet mogelijk is met niveau 1 cruise control. De afstand tussen jou en de voorligger kan vaak op 3 niveaus worden ingesteld, van dichtbij tot veraf.

Tot slot bevat de meest geavanceerde adaptieve cruisecontrol een ‘Stop & Go’-functie. Dit betekent dat de auto in staat is om uit zichzelf te stoppen en opnieuw te starten, bijvoorbeeld in de file.

Hoorbare snelheidswaarschuwing

In juli 2024 heeft Europa verschillende rijhulpsystemen verplicht gemaakt om de verkeersveiligheid te verbeteren. Een daarvan is het hoorbare snelheidswaarschuwingssysteem.

Dit systeem kan handmatig worden uitgeschakeld, maar de handeling moet elke keer worden herhaald als de auto opnieuw wordt gestart.

AEB: Autonomous Emergency Braking

Net als de snelheidswaarschuwing wordt het automatisch noodstopsysteem, met detectie van voetgangers en fietsers, verplicht op alle nieuwe wagens in 2024. Met deze assistentie kan de auto zelf remmen als hij detecteert dat er een ongeluk dreigt.

Dit is het enige assistentiesysteem dat echt de controle overneemt van de bestuurder, omdat de sensoren detecteren dat een ongeval onvermijdelijk is zonder tussenkomst van de bestuurder. Uit ervaring weten we dat deze assistentie problemen kan veroorzaken door onder bepaalde omstandigheden een noodstop te activeren terwijl alles onder controle is… Ja, zoals we allemaal weten, zijn rijhulpsystemen verre van onfeilbaar…

Gelukkig waarschuwt de auto in de meeste gevallen eerst de bestuurder dat er een risico op een ongeval bestaat als hij of zij niet remt of van richting verandert. De detectie van een dreigende aanrijding wordt op het dashboard aangegeven. Nogmaals, in bepaalde verkeersomstandigheden (wanneer er bijvoorbeeld auto’s of obstakels langs de weg staan in een bocht) is deze waarschuwing niet altijd betrouwbaar.

In alle gevallen kunnen deze hulpmiddelen handmatig worden ingesteld (vroegtijdige, normale of vertraagde waarschuwing) of uitgeschakeld, maar de handeling moet elke keer worden herhaald als de auto opnieuw wordt gestart.

Attention Assist

Zoals de naam al aangeeft, detecteert Attention Assist de oplettendheid van de bestuurder. Als de bestuurder in slaap begint te vallen, niet naar de weg kijkt of als de sensoren vreemde bewegingen in de auto detecteren, stuurt Attention Assist een waarschuwing naar het dashboard. Zonder input van de bestuurder (bijvoorbeeld bij diepe slaap, een beroerte of hartaanval) en na extra geluidssignalen zijn sommige systemen in staat om het voertuig naar een veilig gebied te brengen en tot stilstand te brengen.

Met de massale opkomst van schermen in voertuigen wordt Attention Assist ook gebruikt in multimediasystemen. Omdat deze schermen de bestuurder dwingen om zijn ogen van de weg te halen, gaat de aandacht verloren! De meest geavanceerde systemen blokkeren de multimediaschermen daarom enkele seconden, zodat de bestuurder zich weer op de weg kan concentreren.

BLIS: Blind Spot Information System/Blind Spot Monitoring

BLIS staat voor Blind Spot Information System. In elk voertuig is er altijd een kleine dode hoek waardoor je andere weggebruikers die achter je rijden niet kunt zien. Dit waarschuwingssysteem wordt meestal aangegeven door een waarschuwingslampje in de buitenspiegels. Bij sommige modellen met sfeerverlichting verschijnt het waarschuwingslampje in het portiergebied. Er kan ook een geluidssignaal klinken.

De modernste dodehoekwaarschuwingssystemen kunnen naast auto’s ook zwakke weggebruikers detecteren, zoals fietsers en voetgangers.

Als laatste redmiddel kunnen deze waarschuwingen zelfs voorkomen dat je van rijstrook verandert (op snelwegen) of het portier opent (wanneer er bijvoorbeeld een fietser aankomt).

Dit systeem kan handmatig worden uitgeschakeld.

eCall

Sinds 2018 moet elk nieuw voertuig dat in Europa verkocht wordt, uitgerust zijn met een eCall-systeem. Dit systeem maakt het mogelijk om de Europese hulpdiensten – 112 – rechtstreeks vanuit de auto te waarschuwen bij een ongeval.

Zoals de EU aangeeft: “Eenmaal geactiveerd, maakt eCall verbinding met de dichtstbijzijnde alarmcentrale door middel van een telefoon en een dataverbinding. Hiermee kunnen de bestuurder en de passagiers communiceren met de operator van het centrum, terwijl automatisch een minimum aan gegevens wordt doorgegeven (exacte locatie, tijdstip van het ongeval, kenteken en rijrichting van het voertuig). Met deze informatie kunnen de hulpdiensten de situatie beoordelen en beheren. Een signaal waarschuwt de inzittenden van de auto als het systeem niet goed werkt.

ESP of ESC: elektronische stabiliteitscontrole

ESP staat voor “Electronic Stability Program” en ESC voor “Electronic Stability Control”. De naam kan variëren afhankelijk van het automerk of de complexiteit van het systeem.

Elektronische stabiliteitscontrole, tegenwoordig net zo bekend als ABS, werd in 1995 geïntroduceerd. Sinds 2014 is het verplicht op nieuwe auto’s. Door in te werken op de remmen van een of meer wielen helpt dit elektronische systeem de bestuurder om te voorkomen dat hij de controle over het voertuig verliest. Natuurlijk is het systeem niet onfeilbaar en onder bepaalde omstandigheden nemen de wetten van de fysica het over. Met andere woorden, zelfs met elektronische stabiliteitscontrole kan verlies van controle niet worden uitgesloten.

Merk op dat het in sportwagens gedeeltelijk of volledig kan worden uitgeschakeld.

Intelligent Speed Adaptation

Intelligente snelheidsaanpassing is gekoppeld aan cameragebaseerde verkeersbordherkenning. De verkeersbordherkenning werkt niet alleen samen met de eerder in dit artikel genoemde akoestische waarschuwing, maar stelt de adaptieve cruisecontrol ook in staat om zich automatisch aan te passen aan de wettelijke snelheid als de bestuurder dat wenst.

Lane (Keeping) Assist & Lane Departure Warning

Lane Keeping Assist kan verschillende vormen aannemen. Het systeem kan een trilling in het stuurwiel en een hoorbare en/of visuele waarschuwing geven als de auto een rijstrook overschrijdt. Dit staat bekend als Lane Departure Warning.

De meest actieve systemen, die vaak opdringerig zijn, houden je automatisch in je rijstrook door het stuurwiel te corrigeren. Dit staat bekend als Lane Keeping Assist. Gelukkig blijft de bestuurder, zoals we al zeiden, altijd de controle houden en kan hij of zij het systeem uitschakelen. Bovendien kunnen deze systemen worden uitgeschakeld, maar de handeling moet elke keer worden herhaald als de wagen opnieuw wordt gestart.

Park Assist

Park Assist zal diegenen die niet graag in een gleuf parkeren zeker bevallen. Dankzij deze assistent kan de auto zichzelf inparkeren, in bijna elke positie voor de meest geavanceerde systemen (vooruit, achteruit of om een sleuf te maken).

De assistentie kan variëren van stuurbediening tot volledige afstandsbediening (sleutel of smartphone) van buiten het voertuig.

Speed Limiter

Zoals de naam al aangeeft, kun je met de snelheidsbegrenzer een snelheid invoeren in de boordcomputer om ervoor te zorgen dat je die niet overschrijdt, zelfs als je blijft versnellen.

Om snelheidsboetes in de bebouwde kom of op snelwegen te vermijden, is deze hulp erg praktisch, hoewel de cruise control, die comfortabeler en uitgebreider is, het tegenwoordig heeft overgenomen.

TC : Traction Control

In sommige voertuigen (vaak sportwagens, maar niet altijd) is het mogelijk om de tractiecontrole uit te schakelen. Dit systeem voorkomt dat de wielen die de auto aandrijven (voorwielen, achterwielen of 4×4) doordraaien. Doorslippen kan je in lastige situaties brengen of ervoor zorgen dat je de controle over het voertuig verliest. Maar het kan nuttig zijn om het uit te schakelen om met lage snelheid uit lastige situaties te komen (op sneeuw of in de modder, bijvoorbeeld) of om het volledige dynamische potentieel van een sportwagen te benutten, op voorwaarde dat je de rijvaardigheid of de plaats hebt om het te doen (op een circuit, bijvoorbeeld).

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Opleidingen & Ecorijden , Vlootbeheer
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels