Gedaan met de aparte categorie voor volledig elektrische auto’s: VAB heeft besloten om ze te integreren in de twee andere categorieën, namelijk voertuigen met een prijskaartje van 25.000 en voertuigen met een prijskaartje van 40.000 of minder. Constructeurs konden dus niet langer elektrische modellen aanbieden die meer dan 40.000 kosten.
Maar gelukkig is het aanbod van EV’s onder de 40.000 euro de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen, wat constructeurs de mogelijkheid gaf een flink aantal modellen aan te melden voor deze verkiezing. En toch waren er dit jaar maar drie volledig elektrische modellen in de running: de KIA EV3, de Maxus eUniq 6 en de Smart #3 Pro. De KIA haalde nipt een podiumplaats bij de vakjury en de Smart bij de gezinsjury, maar de vrij hoge kostprijs per kilometer – de hoge energiekost speelde hen parten – zorgden ervoor dat er uiteindelijk geen elektrische auto in de top 5 stond. Zelfs voor plug-inhybrides was de kost per kilometer onverbiddelijk – in tegenstelling tot voor gewone hybrides, die samen met zuinige benzineauto’s op dit moment de meest realistische en economisch haalbare keuze lijken te zijn voor veel particulieren.