Gepubliceerd op 9 December 2024 om 16h42
Door Damien Malvetti

VAB Gezinswagen van het jaar 2025: MG3 en Hyundai i30 Wagon bekroond

VAB heeft eind vorige week de resultaten bekendgemaakt van de 38e editie van de verkiezing Gezinswagen van het Jaar. Na de overwinningen van BYD en BAIC vorig jaar kwamen dit jaar twee Astara-auto’s als winnaars uit de bus: de MG 3 en de Hyundai i30 Wagon. Een grote verandering dit jaar: VAB heeft besloten om de categorie gewijd aan 100% elektrische auto’s te laten vallen. Ze worden voortaan geïntegreerd met de andere modellen.

© Screenshot

Gedaan met de aparte categorie voor volledig elektrische auto’s: VAB heeft besloten om ze te integreren in de twee andere categorieën, namelijk voertuigen met een prijskaartje van 25.000 en voertuigen met een prijskaartje van 40.000 of minder. Constructeurs konden dus niet langer elektrische modellen aanbieden die meer dan 40.000 kosten.

Maar gelukkig is het aanbod van EV’s onder de 40.000 euro de afgelopen maanden aanzienlijk toegenomen, wat constructeurs de mogelijkheid gaf een flink aantal modellen aan te melden voor deze verkiezing. En toch waren er dit jaar maar drie volledig elektrische modellen in de running: de KIA EV3, de Maxus eUniq 6 en de Smart #3 Pro.  De KIA haalde nipt een podiumplaats bij de vakjury en de Smart bij de gezinsjury, maar de vrij hoge kostprijs per kilometer – de hoge energiekost speelde hen parten – zorgden ervoor dat er uiteindelijk geen elektrische auto in de top 5 stond. Zelfs voor plug-inhybrides was de kost per kilometer onverbiddelijk – in tegenstelling tot voor gewone hybrides, die samen met zuinige benzineauto’s op dit moment de meest realistische en economisch haalbare keuze lijken te zijn voor veel particulieren.

Categorie 1 (tot 25.000 euro)

Goud: MG 3

In de categorie van modellen die minder dan 25.000 euro kosten, kwam de MG 3 als winnaar uit de bus, met tegelijk de beste prijs per km van alle deelnemers, een eerste plaats bij de gezinnen en een tweede plaats van de vakjury.

 

Zilver: Dacia Duster

Dacia, dat vorig jaar won met de Jogger, moet nu genoegen nemen met de tweede plaats, deze keer met de Duster. De voordelen van deze lpg-versie zijn duidelijk: de Duster is extreem ruim en biedt een uitstekende verhouding prijs-kwaliteit, maar wekt niet de indruk cheap te zijn. Dat hij met 66 punten de tweede plaats binnenhaalde, is ook te danken aan zijn uitstekende zitcomfort, goede wegligging en design.

 

Brons: Suzuki Swift

De Suzuki Swift behaalde de derde plaats na een millimetersprint met de Skoda Fabia en de Citroën C3. De bijzonder interessante kostprijs per kilometer (alleen de MG3 doet beter) gaf uiteindelijk de doorslag in het voordeel van een van de populairste modellen van de Japanse constructeur. De 1.2-benzinemotor combineert levendige prestaties met een laag gemiddeld brandstofverbruik dankzij de hulp van mildhybridetechnologie.

Categorie 2 (tot 40.000 euro)

Goud: Hyundai i30 Wagon

De Hyundai i30 Wagon heeft veel te bieden: ruimte, dynamische rijeigenschappen, een volledige uitrusting, en dat alles voor een meer dan redelijke prijs. De mildhybride versie is betaalbaar en voelt nooit oncomfortabel aan. Ook zijn soepele rijgedrag en uitgebreide garantie van 7 jaar hebben in zijn voordeel gespeeld.

 

Zilver: Skoda Octavia

Met slechts één punt minder dan Hyundai haalt Skoda – net als vorig jaar – de zilveren medaille binnen, deze keer met de Octavia, een aangename en zuinige auto met een smaakvol interieur. Van het robuuste en saaie interieur van de eerste Octavia’s is al lang geen sprake meer. De gezinsjury en de professionele juryleden prezen de Octavia voor zijn grote koffer, zijn afwerking en zijn wendbaarheid.

 

Brons: BYD Seal U

De plug-inhybride Seal U viel in de smaak bij de gezinnen, waar hij zijn concurrenten achter zich liet, maar een mindere score van de vakjury en vooral een hoge kilometerkostprijs deden hem de das om. Als grootste pluspunten kwamen de luxueuze uitstraling, de grote interieur- en kofferruimte en het aangename rijgedrag van deze cross-over naar voren. Het technische overwicht van BYD bij EV’s kan het met deze PHEV niet verzilveren.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels