Polestar is een nieuwkomer op de automarkt. Nochtans kan het merk wel leunen op 90 jaar ervaring: die van Volvo. Voor Polestar namelijk een onafhankelijk merk werd, was het de sportieve afdeling van Volvo, een beetje wat M is voor BMW, RS voor Audi of AMG voor Mercedes.
Hoe wil Polestar dan het verschil maken? Door een volledig digitaal merk te zijn (lees het interview hier) dat inzet op duurzame ontwikkeling maar toch zijn ervaring in de autosport in het DNA te bewaren. Met de 2 mikt Polestar rechtstreeks op de Tesla Model 3.
Discreet? Niet bepaald…
Het merk met Zweedse wortels (maar in eigendom van het Chinese Geely) omschrijft zijn eerste echte massamodel (de 1 was een beperkte reeks van 500 exemplaren per jaar gedurende 3 jaar, maar hij is nog niet helemaal uitverkocht in de Belux) als een berline. Met zijn hoogte van 1.479 millimeter (1.473 millimeter met het Performance-pack) op 20-duimvelgen geeft hij bijna de indruk een cross-over te zijn, wat ook blijkt uit de hoge zitpositie. De verwantschap met Volvo is overduidelijk, maar toch is zijn silhouet atypisch op de markt. Je moet kunnen leven met de vragende blikken onderweg en van andere bestuurders.
Premières
Ook het interieur blijft origineel. De Polestar 2 is standaard uitgerust met een vegan stoelbekleding: een première. Wil je toch leer, dan moet je daarvoor bijleggen, en geen klein beetje: 4.500 euro. Maar hoe dan ook is de afwerking voorbeeldig. Alles is rechtstreeks van Volvo overgenomen, behalve het multimediasysteem. De Polestar 2 is namelijk de eerste auto die gebruik maakt van het multimediasysteem van Android. Dat is geniaal omdat het zo intuïtief werkt. Het is alleen jammer dat dit grote aanraakscherm de ingenieurs ertoe heeft gedwongen om de centrale ventilatieroosters naar de bovenkant van het dashboard te duwen, want daar leken ze ons inefficiënt. Belangrijker is de leesbaarheid van het digitale instrumentenbord. Die is perfect: je kan kiezen tussen 3 verschillende schermen (waaronder een met de navigatiekaart), maar in elk van de drie vind je al de noodzakelijke informatie op de juiste plaats zonder dat je de boel lang moet personaliseren.
Zeer dynamisch
Na deze paar fijne ontdekkingen volgt de echte verrassing: deze Polestar 2 rijdt bijzonder plezierig. Hij deed ons wat denken aan de Porsche Taycan maar dan voor een veel zachtere prijs. De twee motoren (een op de vooras en een achterin) ontwikkelen elk 150 kW (dus in totaal 300 kW of 408 pk), waardoor hij een uitzonderlijke duw in de rug geeft (0 naar 100 km/u in 4,7 seconden), en dat alles op een voorbeeldig veilige manier. Op geen enkel moment liet het chassis zich op een foutje betrappen. Ook hier vertoont het model een sterk Volvo-DNA, maar dan met wat extra fun en prestaties van Polestar.
Het geheim van een rijbereik van bijna 500 kilometer
Tot slot is er nog de energierecuperatie bij het remmen, die gewoon enorm is: in de stand “standaard” raak je het rempedaal nagenoeg nooit meer aan. We begrijpen meteen hoe Polestar aan een bereik komt van 470 kilometer, al moet je daarvoor in de praktijk wel heel rustig rijden. Daardoor hebben wij nooit echt gebruik gemaakt van de enorme Brembo-remmen van het Performance-pack (6.000 euro inclusief btw). De in dit pack inbegrepen instelbare Öhlins-schokdempers zijn natuurlijk niet bedoeld voor een fleetcliënteel, maar weet dat achter dit rigide onderstel ook veel efficiëntie schuilgaat en dat het comfort niet verwaarloosd is dankzij de uitstekende stoelen.
Een laatste woordje nog over het laden van de 78 kWh grote batterij: dat duurt 40 minuten (tot 80 procent aan een snellaadpaal) tot 22 uur in het slechtste geval (eenfasige huishoudstekker). Via een Wallbox (Type 2, driefasig) reken je op een uur of 8. De koffer onder de motorkap is net groot genoeg (35 liter) voor de laadkabels zodat je volop gebruik kan maken van de praktische en 405 liter grote koffer achteraan met kofferklep.
FLEETBALANS
Door zijn prestaties, rijplezier, originele uiterlijk, ‘groene’ en praktische details (vegan interieur), afwerking en de naverkoopdienst op hoog niveau (lees het interview hier) lijkt de Polestar 2 ons een topaankoop. Polestar heeft namelijk alles wat Tesla niet heeft: een uitmuntende afwerking, een naverkoopdienst die aan de top zou moeten staan (iets wat we in de praktijk zullen moeten nagaan) en, vooral, meer dan 90 jaar ervaring in het maken van auto’s via Volvo. 58.900 euro en 100 procent aftrekbaar voor dergelijke prestaties, waar kunnen we tekenen? Lig je wakker van het imago van Polestar en dus de restwaarde? De garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer zou elke twijfel moeten wegnemen.
Tot slot melden we nog dat er over een jaar minder krachtige en meer betaalbare versies volgen van de Polestar 2, die rond de 40.000 euro zullen kosten.
Technische fiche
Polestar 2
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Elektriciteit |
Vermogen | 300 kW – 408 pk |
Maximumkoppel | 660 Nm |
Leeggewicht | 2.123 kg |
Koffervolume | 405 + 35 liter |
Rijbereik | 470 – 560 km |
Gemiddeld normverbruik | 19,3 kWh/100 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
Topsnelheid | 205 km/u |
Opslagcapaciteit batterij | 78 kWh |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs exclusief btw | 48.677,69 € |
Basisprijs inclusief btw | 58.900 € |
Fiscaal vermogen | / |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 61,50 euro |
BIV (Vlaanderen) | 0 euro |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 83,56 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 0 euro |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | 2.019,43 €/jaar |
Verworpen kosten | 343,30 €/jaar |
CO2-belasting | 326,88 € |