1) Voor welke voertuigen geldt de nieuwe regeling ?
De nieuwe berekeningswijze heeft enkel gevolgen voor nieuwe voertuigen ingeschreven in Vlaanderen vanaf 1 januari 2021.
2) Geen gevolgen voor leasingvoertuigen
De wijzigingen hebben geen gevolgen voor leasingvoertuigen ingeschreven op naam van een erkende leasingmaatschappij. Zij volgen inzake BIV en verkeersbelasting de algemene formules die gelden voor het Brussels Gewest.
3) Geen gevolgen voor het bestaande wagenpark
Het rijdend wagenpark in Vlaanderen en alle tweedehandsvoertuigen die in Vlaanderen in 2021 opnieuw worden ingeschreven blijven onderworpen aan de thans bestaande regels. Dit is ook logisch omdat zij nog niet allemaal beschikken over de WLTP-norm.
Principes van de nieuwe regeling
Vlaanderen baseert zijn nieuwe berekeningswijze voor de BIV en de verkeersbelasting op het WLTP-protocol. Hierdoor dienden de bestaande formules te worden aangepast om enerzijds te sterke belastingverhogingen te vermijden en anderzijds voertuigen met een relatief lage CO2-uitstoot te bevoordelen. De minister beklemtoonde dat de operatie voor de Vlaamse fiscus budgetneutraal moet zijn. Het is de bedoeling dat wie een nieuwe milieuvriendelijke wagen koopt wordt beloond met een lagere inschrijvingstaks en een goedkopere jaarlijkse verkeersbelasting. De belastingverhoging zal vooral gedragen worden door de meest vervuilende voertuigen. Uit de simulaties blijkt dat kleine stadswagens en gezinswagens vaak minder zullen betalen.
Einde van de belastingvrijstelling voor CNG en plug-in hybrides
De Vlaamse fiscus schrapt vanaf 1 januari 2021 de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting voor CNG-auto’s (aardgas) en plug-in hybrides met een maximum uitstoot van 50 gram/km. Enkel 100% elektrische voertuigen en voertuigen op waterstof zullen in de toekomst vrijgesteld blijven van BIV en verkeersbelasting. Deze regeling heeft tot gevolg dat wie van plan was een plug-in voertuig aan te kopen of via (financiële) leasing een voertuig in te schrijven op naam van zijn onderneming in Vlaanderen er baat bij heeft dit nog te doen vóór 31 december 2020. Op die manier vermijdt men de BIV en maximaal één jaar verkeersbelasting. Anderzijds blijft de BIV voor plug-in voertuigen vanaf 2021, mede door de lage WLTP-waarden van deze voertuigen, ook in 2021 nog relatief laag. Plug-in voertuigen zijn wel duurder maar voor de berekening van de BIV en de verkeersbelasting speelt de catalogusprijs geen rol.
Simulatie BIV Vlaanderen 2021
Bij de persvoorstelling werden enkele simulaties getoond van de nieuwe BIV formule gebaseerd op de WLTP testmethode. De getoonde voorbeelden zijn een weergave van de tien de populairste modellen op de markt . De Vlaamse administratie preciseert in haar voorbeelden evenwel niet welke motorisaties en CO2 waarden zij in haar voorbeelden heeft gebruikt.
Overzicht 10 populaire modellen
Overzicht winners en verliezers op basis van de 50 populaire modellen
Winnaars
Mazda CX3 € 743 € 459 – € 284
Ford Kuga € 1437 € 1197 – € 240
Fiat Tipo € 971 € 753 – € 218
Renault Kadjar € 620 € 404 – € 216
Hyundai Tucsan € 1299 € 1084 – € 215
Verliezers
BMW X3 € 1534 € 2328 + € 794
Mercedes GLC classe € 1972 € 2419 + € 447
Peugeot 3008 € 471 € 636 + € 165
Peugeot Rifter € 533 € 665 + € 132
Opel Grandland x € 441 € 567 + € 126
Bron : Vlaamse overheid
Simulatie verkeersbelasting Vlaanderen 2021
Bij de voorstelling van de nieuwe formule van de nieuwe jaarlijkse verkeersbelasting (JVB) werden ook enkele simulaties getoond van de formule gebaseerd op de WLTP testmethode. De wijzigingen zijn relatief beperkt behalve voor voertuigen met een hoger dan gemiddelde CO2-uitstoot. Dit is ook logisch. Ondanks de vergroening van de formule die Vlaanderen enkele jaren geleden introduceerde, blijft een groot deel van het eindbedrag gebaseerd op de klassieke verkeersbelasting die enkel rekening houdt met de fiscale PK’s. Een element dat niet zo bekend is.
Overzicht 10 populaire modellen
Bron : Vlaamse overheid
Simulatietool
Het is de bedoeling dat de wetgeving nog voor het jaareinde wordt gestemd. De fiscale administratie belooft op korte termijn een update van haar simulatietool ter beschikking te stellen.
Conclusie
De nieuwe berekeningsformules BIV en verkeersbelasting 2021 brengen geen fiscale aardverschuiving teweeg. Het betreft vooral een aanpassing op basis van de nieuwe WLTP methode waarvan de fiscale gevolgen voor kleinere milieuvriendelijke voertuigen worden afgevlakt en zelfs leiden tot lagere tarieven. We wachten de details af van de formules maar we merken toch op dat WLTP CO2-waarden vanaf 120- 130 gram vaak leiden tot een hogere fiscale druk. Dat de vrijstelling voor plug-in hybrides niet zou worden verlengd was al bekend omdat veel onzekerheid bestaat over het correct gebruik (lees voldoende elektrisch laden) van deze voertuigen. Nederland startte reeds 2 jaar geleden met de fiscale afbouw ervan. Anderzijds zal voor de jaarlijkse verkeersbelasting de fiscale PK voor plug-in hybrides opnieuw een rol spelen. Maar vaak gebruiken deze modellen een kleinere modernisaties in combinatie met een batterij in vergelijking met zuivere benzine of diesel modellen. CNG voertuigen zullen vanaf 2021 fiscaal minder aantrekkelijk worden en kunnen hierdoor hun meerkost ten opzichte van klassieke benzine voertuigen minder snel terugverdienen. Tenslotte hebben de nieuwe formules geen gevolgen op de tweedehandsmarkt zodat hier een zekere vorm van fiscale stabiliteit wordt voorzien.
Michel Willems
MOBILITAS