Geen randverschijnsel meer
De voordelen van autodelen zijn beduidend. Volgens berekeningen van Netwerk Autodelen vervangt een deelauto wel 4 tot 15 privéwagens. Ook financieel is het delen van een wagen voordelig, je doet er op jaarbasis een voordeel van om en bij de €3.000 mee. Daarnaast zijn er tevens minder kosten voor de maatschappij en zorgt het concept voor een betere luchtkwaliteit. Bovendien doe je er op klimatologisch vlak goed aan een wagen te delen. Er zijn namelijk minder grondstoffen nodig voor de productie, en je stoot ongeveer 21% minder CO2 uit.
De opmars van autodelen hoeft dus niemand meer te verrassen. In totaal deelt 2,5% van de Belgen een wagen, in Brussel is dat maar liefst 8% van de bewoners. Een stijging van… -houd u klaar- 700% op vijf jaar tijd. Alleen al afgelopen jaar kwamen er 194.000 gebruikers bij (+30%) en ook het aantal deelwagens nam ondanks covid19 met 20% toe en bereikte een cijfer van 4.600.
Die stijging is het nadrukkelijkst in Brussel. Dat hoeft niet te verbazen als je weet dat autodelen vooral populair is in een stedelijke omgeving, en (blijven) wonen in de stad ook steeds populairder blijkt. Vlaanderen tekent echter de snelste stijging op, want afgelopen jaar steeg het aantal gebruikers met 50% naar 122.000. Ter vergelijking: in Wallonië steeg het aantal gebruikers met 24% en zo klom het gewestelijke totaal naar (slechts) 8.200 gebruikers.
66 retourtjes naar de maan
De bijna 200.000 autodelers tekenden tussen 1 januari en 1 december 2021 meer dan 1,1 miljoen ritten op met een deelwagen. Wetende dat deze ritten een gemiddelde afstand van 46km telden, is er in 2021 bijna 51 miljoen kilometer afgelegd met deelwagens. Dat is goed voor bijna 1.300 keer een trip rond de evenaar of 66 keer naar de maan en terug.
Wanneer we een inschatting maken van het gebruik per dag blijkt dat een deelwagen gemiddeld 385 minuten per dag wordt gebruikt. Dit komt neer op een gebruik van net geen 27% van de tijd. Dit is een stuk hoger dan vorig jaar, waar het gemiddelde op 18% van de dag lag. Daartegenover staat het feit dat een privéwagen vandaag maar 34,5 minuten per dag gebruikt wordt.
“Daaruit kunnen we concluderen dat het potentieel en het momentum om de Belg verder te overtuigen om te starten met autodelen nooit groter was,” aldus Jeffrey Matthijs, directeur Autodelen.net
Nog een trend is dat België koploper blijft op vlak van het aandeel van elektrische voertuigen in de vloot van deelwagens. Van al de deelwagens zijn er 810 die volledig elektrisch worden aangedreven. Dit is goed voor 17% van het totale gedeelde wagenpark. Ten opzichte van het jaar 2020 steeg het aantal elektrische deelwagens in België met ruim 26%.
Free floating het meeste leden, round trip het hoogste aantal actieve gebruikers
De grootste groep autodelers is geregistreerd bij een zogenoemde ‘free floating autodeelaanbieders’, dat zijn er 112.000. Met die formule kan je de wagen ophalen en achterlaten op gelijk welke parkeerplek in de stad. Alles gebeurt via de app, en je hoeft geen abonnement te nemen. Snel en gemakkelijk dus.
Bij een round trip-formule staat de wagen op een vaste plek. Cambio is wellicht de bekendste aanbieder hiervan. Meestal zijn er wél abonnementskosten verbonden aan een lidmaatschap.
Daarnaast bestaat er ook nog de formule van kostendelend autodelen, die weliswaar iets minder populair blijkt. Buurtbewoners kunnen dan een wagen lenen van een eigenaar, ofwel een auto samen kopen in mede-eigendom.
Nog maar het begin
Zoals je kan zien in voorgaande grafiek: elke vorm van autodelen zit in de lift. Volgens Netwerk Autodelen bevinden we ons in de fase van de early adopters. Dat er dus nog een flinke portie rek zit op de mate van autodelen is duidelijk. Netwerk Autodelen verwacht dat de komende jaren de populariteit zelfs exponentieel zal toenemen.
En ook de aanbieders springen op de kar. Door een sterkere elektrificatie van het wagenpark worden er namelijk minder onderhoudswerken uitgevoerd, wat zorgt voor minder opbrengsten. De garagist en concessiehouder zal dus op zoek moeten gaan naar nieuwe vormen van inkomsten, en daar kan autodelen zeker een deel van uitmaken.
“De concessiehouder en garagist van de toekomst zal zich moeten heruitvinden en moeten evolueren naar een mobiliteitsleverancier.” Jeffrey Matthys, autodelen.net