Alle leaserijders zijn vertrouwd met het opmaken van de eindecontractschade, waarbij de aan de leasemaatschappij teruggeven auto aan een inspectiebeurt wordt onderworpen. De inspecteur maakt onderscheid tussen schade als gevolg van een normaal gebruik en abnormale schade, waarvoor een vergoeding wordt aangerekend aan de leasenemer.
Bij einde contract van een BEV worden vooreerst dezelfde criteria gehanteerd als voor een klassieke wagen met verbrandingsmotor. De expert evalueert de staat van;
- Exterieur
- Interieur
- Foto dashboard met kilometerstand
De parameters voor de waardebepaling zijn traditioneel:
- Optische toestand exterieur en interieur
- Aanwezige opties
- Kleur(en) voertuig
- Leeftijd voertuig
- Onderhoudshistoriek
- Kilometerstand
Bij deze laatste parameter is er dus een duidelijk verschil tussen ICE (Internal Combustion Engine) en BEV-auto’s. De slijtage van elektromoto(en) blijft beperkt, gezien er geen wrijving is, maar de kilometerstand heeft wel invloed op de gezondheidstoestand van de batterij, het hart van elke BEV.