Gepubliceerd op 25 September 2024 om 12h01
Door Kevin Kersemans

Herbekijk onze webinar “Optimaliseer de mobiliteit voor uw werknemers”

In het meest recente webinar van link2fleet, dat live plaatsvond op donderdag 19 september jongstleden, gingen we dieper in op het mobiliteitsbudget, de mobiliteit van werknemers en hoe alternatieve mobiliteit voor hen te faciliteren. Geen eenvoudige opdracht, gezien de complexiteit van het mobiliteitsbudget. De experts die we aan het woord lieten komen, droegen dan ook maar al te graag hun steentje bij om een en ander op te helderen.

Heeft u het webinar gemist? Geen enkel probleem! Via deze link kan u het hele webinar opnieuw bekijken.

Onze experts:

  • Bart Vanham (Fleet360)
  • Kevin Kersemans (link2fleet)
  • Bart Jacobs (TotalEnergies)
  • Karin Van Reepingen & Kenny Weytens (Isabel Group)

Mobiliteitsbudget: een troef voor het aantrekken en behouden van talent

Bart Vanham (Fleet360) mocht van wal steken. Hij deelde de jongste trends en verschafte meer uitleg over het mobiliteitsbudget met zijn verschillende pijlers, over de fiscale aspecten ervan en over de verschillen met een Cafetariaplan. Een interessante materie, temeer omdat in de poll die tijdens het webinar onder de deelnemers werd gehouden, meer dan de helft van de respondenten aangaf dat zijn of haar bedrijf (nog) geen mobiliteitsbudget aanbiedt aan zijn werknemers.

Om te beginnen adviseert Bart om de noden en de wensen van de werknemers in kaart te brengen en zo profielen te gaan creëren – dit om te vermijden nodeloze complexiteit te integreren in het bedrijf, terwijl misschien met eenvoudige oplossingen al het gros van de werknemers tevreden kunnen worden gesteld. Het mobiliteitsbudget is immers een vrij stringent wettelijk sociaal en fiscaal kader waarbij aan strikte voorwaarden moet worden voldaan (enkel voor wie een bedrijfswagen heeft of er recht op heeft, kostenneutraal, mobiliteitspolicy, enzovoort).

“Hoe flexibeler we de invulling in mobiliteit kunnen aanbieden als werkgever, hoe aantrekkelijker het zal zijn voor werknemers.” Bart Vanham – Fleet360

Enkele cijfers uit recente bevragingen:

• 1 op 3 ziet woon-werkverkeer (gemiddeld 53 minuten) als tijdverlies > dat oplossen is een grote sprong voorwaarts in de tevredenheid van de werknemers
• 7% van de KMO’s vs. 25% van de grotere bedrijven wil met mobiliteitsbudget aan de slag
• 80% geeft aan al een vorm van alternatieve mobiliteit aan te bieden (meestal in de vorm van fietsen of fietsleasing, en openbaar vervoer)

Maar hoe begin je aan de berekening van zo’n mobiliteitsbudget? Er zijn verschillende methodes, waar Vanham tijdens het webinar meer uitleg over geeft. Als afsluiter geeft hij de belangrijke raad mee zeker een fiscaal dossier op te bouwen voor wanneer er ooit een controle is.

De essentiële mobiliteitsapps en -kaarten

In het volgende luik was het de beurt aan link2fleet-redacteur Kevin Kersemans, die een overzicht mocht geven van een tiental verschillende mobiliteitsapps en -kaarten die in ons land beschikbaar zijn en die fleetmanagers kunnen helpen om de mobiliteit van werknemers nog beter te beheren. Het gaat dan om apps met een geïntegreerde betaalfunctie en een periodieke centrale afrekening die op die manier kunnen helpen om de administratieve last te verminderen.

De verschillende apps en kaarten leggen elk hun eigen accenten, maar leggen vaak de focus op openbaar vervoer en deelmobiliteit, al zijn er ook enkele die autogerelateerde diensten aanbieden. De apps die werden opgenomen in het overzicht zijn: Floya, Gaiyo, Mbrella, Modalizy, Moveasy, Olympus, Optimile, Pluxee, Skipr en XXImo.

TotalEnergies Charge+ Business

Vervolgens kreeg Bart Jacobs (TotalEnergies) het woord. Hij kwam duiding geven over de nieuwe Charge+ Business-kaart na de overname van de tankstations en -kaarten van TotalEnergies aan Cirkle K. In tegenstelling tot de vroegere TotalEnergies Fleet Card is de nieuwe Charge+ Business geen multi-energy-kaart; het betreft een EV-only-pas, gericht op de b2b-markt (al komt er volgend jaar ook een b2c-variant).

De kaart maakt zowel laden mogelijk aan stations van TotalEnergies als aan publieke laadpalen, op werksites en bij medewerkers thuis. De Charge+ Business-kaart werd van bij het begin opgezet als een echt mobility-kaart, met de mogelijkheid om kilometerstanden te registreren, via het Business Customer Portal budgetten te beheren, restricties toe te passen en dergelijke meer.

“De Charge+ Business-kaart is bij ons weten de eerste laadpas die functioneert zoals een tankkaart.” Bart Jacobs – TotalEnergies

Er hoort uiteraard ook een app bij. Die Charge+ user app kan worden gekoppeld aan de wagen van de werknemer, waardoor dankzij connected vehicle data bijvoorbeeld ook het verbruik rechtstreeks kan worden opgevolgd, zodat het makkelijker wordt om eventuele fraude of afwijkende cijfers te detecteren.

Best practices: Isabel Group

De laatste spreker was Kenny Weytens van Isabel Group, dat de award voor Mobility Project of the Year in de wacht sleepte tijdens de link2fleet Forum and Awards 2023. Isabel Group startte in 2021 met zijn Mobi-project, dat vier duidelijke doelen had:

  • competitief blijven en talent kunnen aantrekken, gebalanceerde oplossingen kunnen aanbieden
  • alternatieve mobiliteitsoplossingen kunnen aanbieden
  • kostenneutraal
  • reductie van uitstoot, in lijn met de ESG-strategie van Isabel Group

Er werd gestart met het identificeren van de verschillende profielen onder de werknemers.

De verschillende maatregelen:

  • introductie van de mobiliteitsapp Skipr (> flexibel aanbod leidt tot een verandering van de gewoontes)
  • shift naar EV only (met overgangsmaatregelen)
  • introductie van het federale mobiliteitsbudget
  • Flex Income Plan (Cafetariaplan)

Lees hier onze case-study over het implementeren van het mobiliteitsbudget bij Isabel Group:

Het webinar werd naar goede gewoonte afgesloten met een Q&A-sessie.

Enkele gestelde vragen:

Bart Vanham van Fleet360 liet weten dat h

Kevin Kersemans van link2fleet: “

• W

Bart Jacobs van TotalEnergies: “

• 

••

Link2fleet wenst tenslotte zijn partners te bedanken voor deze sessie:

• CIAC Fleet
• TotalEnergies
• Kia

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Mobiliteit , Mobiliteitskaart/-apps

Gelijkaardige artikels