Gepubliceerd op 3 October 2024 om 15h52
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Column: waarom de dingen steeds ingewikkelder maken?

Minder knoppen aan boord en almachtige schermen: de testrit van de nieuwe Polestar 4, waar ik, net als velen onder ons, vol ongeduld op heb gewacht, noopt me tot een klein protest… Waarom zijn bepaalde handelingen, zoals het inschakelen van de koplampen, die al decennialang heel eenvoudig uit te voeren zijn (zolang ik me kan herinneren, in feite), zo complex geworden in moderne auto’s?

In deze Polestar 4 miste ik de schakelaar waarmee je de grote lichten, de dimlichten en de mistlampen activeert, en waarmee je ook de ‘Auto’-modus uitschakelt. Waarom? Omdat ik 4 handelingen telde om van ‘Auto’ naar manueel te gaan. VIER! Een eerste druk op het aanraakscherm om het hoofdmenu te openen, gevolgd door een tweede om naar het menu ‘Verlichting’ te gaan, een derde om de handmatige ontstekingsmodus te selecteren (door goed te mikken op het touchscreen), en ten slotte een druk op een knop op het stuurwiel om te bevestigen. Tijdens al die handelingen waren mijn ogen gericht op de schermen en niet op de weg. En dan te bedenken dat één enkele handeling met een simpele schakelaar links op de stuurkolom het probleem zou hebben opgelost…

Maar bij Geely (de groep waartoe Polestar behoort) worden zoveel mogelijk knoppen en schakelaars weggelaten om kosten te besparen. Vanuit economisch oogpunt is dat begrijpelijk, maar niet als het om de veiligheid van de inzittenden gaat! Om de mistlampen aan te zetten, moest ik 3 handelingen uitvoeren. DRIE! Ook daarvoor moet je het touchscreen gebruiken… En als het regent dat het giet op de snelweg, dan is dat levensgevaarlijk, geloof me.

© Le commodo de gauche ne sert que pour les balais d'essuie-glace, les clignotants et l'appel de phares.

“En als het regent dat het giet op de snelweg, dan is dat levensgevaarlijk, geloof me.”

Spiegels verstellen met... knoppen op het stuurwiel

Een ander voorbeeld zijn de semi-tactiele pads op het stuurwiel. Er is er eentje aan elke kant van het stuur. En op geen van beide staan pictogrammen om je te helpen begrijpen waar de toetsen voor dienen. Ongezien. Je moet op een knop drukken en kijken wat er op het digitale instrumentenpaneel verschijnt. Ook dat is… verwarrend. Bekijk onze video door hier te klikken. Maar waarom die keuze? Omdat de knoppen aanpasbaar zijn en soms voor verschillende functies worden gebruikt. Deze ‘pads’ op het stuurwiel worden bijvoorbeeld ook gebruikt om de positie van het stuurwiel en de buitenspiegels aan te passen. Maar nogmaals, waarom de dingen steeds ingewikkelder maken?

Ik vermeld hier de Polestar 4, maar dat is niet de enige. Als het gaat om complexe ergonomie, zou ik ook Tesla of de Volvo EX30, het kleine neefje van de Polestar 4, kunnen noemen. Al die auto’s dwingen je om veel te veel tijd op een touchscreen te besteden.

En hoe zit het met het gebrek aan een achterruit?

Laten we eindigen met een positieve noot over deze Polestar 4. Veel mensen waren bezorgd over het ontbreken van een achterruit. In plaats daarvan worden de beelden van een camera in je ‘achteruitkijkspiegel’ getoond. Is dat een probleem? Zolang die camera niet stuk gaat niet, nee. Tijdens mijn testperiode van een week gaf de camera me altijd een uitstekend beeld, ongeacht het weer. Ik moet ook toegeven dat deze Polestar 4 briljant presteert als het gaat om schokdemping, binnenruimte, comfort en geluidsisolatie. Het is echt jammer dat de boordergonomie zo complex is… Laten we hopen dat het merk hier snel werk van maakt.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen , Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels