Gepubliceerd op 28 May 2022 om 18h27
Door Jeroen Evens

Alternatieve mobiliteit en car sharing, hoe pak je het aan?

De pandemie heeft ons er toe aangezet onze reisgewoonten te heroverwegen, maar ook de vertragingen bij de levering van nieuwe auto’s kunnen de behoefte aan alternatieve mobiliteit nog verder doen versnellen. Als er geen auto beschikbaar is, zijn het openbaar vervoer, autodelen, fietsen of motorrijden mogelijke alternatieve oplossingen voor dagelijkse mobiliteit. In de recente editie van de link2fleet-webinar nodigden we een panel van experts uit om het te hebben over (de implementatie van) alternatieve mobiliteitsoplossingen voor uw werknemers.

||||
|||| © ||||

Het Fleet Dating-webinar over alternatieve mobiliteit en car sharing gemist? Bekijk hem via deze link opnieuw!

Thierry Devresse (My Mobility Budget Butler) zorgde voor een stand van zaken en legt uit hoe je alternatieve mobiliteit het best in je bedrijf introduceert.

De wagen blijft de populairste oplossing voor mobiliteit bij Belgische werknemers, nl. 65% maakt er gebruik van, maar files en parkeerproblemen blijven grote obstakels. De fiets neemt weliswaar toe in populariteit, vooral vanwege covid en de opkomst van e-bikes. De populariteit van openbaar vervoer en het gebruik van de fiets hangt echter in sterke mate af van de bereikbaarheid van het bedrijf met deze vervoersmiddelen. Maar, zo wijst onze poll uit, hebben veel bedrijven nog geen fietsvergoeding en/of terugbetaling van het abonnement op openbaar vervoer geïmplementeerd, hoewel dit wettelijk wel verplicht is.

Kleine en middelgrote bedrijven werken vooral pragmatisch. Ze implementeren een fietsvergoeding, een telewerk-beleid en een mobiliteitsbudget (pijler 2&3). Grotere bedrijven hebben nood aan meer structuur, en organiseren eerst een survey en een analyse van de noden, waarna ze de nodige policies introduceren en de meest geschikte aanbieders kiezen.

De beste manier om alternatieve mobiliteit in je bedrijf te organiseren is door gebruik te maken van een ‘MaaS’-oplossing (Mobility as a Service), een applicatie die alles voor u beheert en u ontzorgt van alle administratie. Daarnaast kan ook het implementeren van een federaal mobiliteitsbudget kan een oplossing bieden voor uw medewerkers. Dit schenkt de medewerkers een vooraf bepaald budget dat ze, verdeeld over verschillende mobiliteitsvormen, kunnen verdelen zoals ze dat zelf wensen.

Jan Rykaert (KBC Fietsleasing) met een uiteenzetting over fietsleasing.

 Net als KBC zet ook KBC Fietsleasing in op digitalisatie, en dat doen ze ook met Move Smart. Wat dit concept uniek maakt is de connectie met het kassasysteem van de dealers. Het werkt met een barcode, en dat proces kan volledig of semi-digitaal verlopen.

Maar hoe gaat dat concreet in zijn werk? Een werknemer meldt zich aan op zijn portaal en downloadt zijn barcode. Dit neemt hij mee naar de fietsdealer en daar wordt een offerte opgemaakt. De dealer verstuurt dit via zijn kassasyteem naar het portaal van de werknemer, die vervolgens bij zijn thuis de offertes kan vergelijken. Via ditzelfde portaal wordt de offerte van de gekozen fiets doorgestuurd naar de werkgever. De werkgever keurt dit op zijn beurt goed en plaatst de bestelling bij KBC, die vervolgens ervoor zorgt dat de dealer de fiets aflevert aan zijn werknemer.

Voor werknemers bestaat er de mogelijkheid om je fiets na drie jaar over te nemen, en daar profiteert zo’n 80% van. Via de KBC Mobile App zijn er bovendien handige toepassingen met betrekking tot bijstand, onderhoud en verzekering te vinden.

Marinella Aiatti (Allianz) met een case study over het implementeren van een mobiliteitsbudget bij haar firma.

Bij Allianz, meer dan enkel een verzekeraar, zetten ze in op drie (mobiliteits)pijlers: sustainability, flexibility & simplification. Vanaf 2022 zal, onder de noemer ‘Mobility on demand’ elke bedrijfswagen van de firma trouwens een groene wagen zijn, 100% elektrisch. Daarnaast is er sinds vorig jaar een mobiliteitsplan geïmplementeerd met de nadruk op een eco-vriendelijke wagen, alternatieve mobiliteit en een cash terugbetaling van resterende mobiliteitsbudget. Als partner bij dit mobiliteitsplan heeft Allianz voor Skipr gekozen. Het opzet is bovendien om later dit jaar in te zetten op ‘shared mobility’, concreet betekent dit bv. het aanbieden van gedeelde fietsen.

Maar het switchen van een individuele lease-wagen naar het aanbieden van een mobiliteitsbudget bleek niet zonder uitdagingen. Zo ontstonden er vragen over het gebruik van een grotere wagen tijdens de vakanties, en bleek er toch enige vorm van twijfel ten aanzien van ‘het nieuwe’, vooral door de oudere generatie. Echter hebben talrijke maatregelen het proces gefaciliteerd, met als resultaat dat 3à% van de bestuurders nu voor een dergelijke, flexibele oplossing kiest (met Skipr).

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit

Gelijkaardige artikels