Gepubliceerd op 23 June 2021 om 14h22
Door Tony De Mesel

Audi sluit zich aan bij elektrisch opbod

Tijdens de klimaatconferentie van Berlijn heeft Marcus Duesmann, CEO van Audi AG, aangekondigd dat Audi vanaf 2026 enkel nog nieuwe modellen met een volledig elektrische aandrijving op de markt zal brengen. Daarmee wordt het elektrisch opbod tussen de verschillende vooral premium constructeurs verder opgevoerd.

|||
||| © |Pure electric Volvo C40 and XC40 Recharge at a charging station||Mercedes-EQ

Volvo was één van de eerste constructeurs om een grootse ommezwaai naar een volledige elektrificatie aan te kondigen. Daarna volgden Jaguar & Land Rover en nu is het de beurt aan Audi.

 

Audi

De recente aankondiging van Marcus Duesmann, CEO van Audi AG, is heel drastisch. Rond 2025 wil het merk met de vier ringen meer dan twintig e-modellen in zijn gamma hebben. Tegen 2026 zal Audi nog enkel nieuwe modellen met volledig elektrische aandrijving op de markt brengen. Bovendien voorspelt Duesman dat Audi tegen 2033 de productie van verbrandingsmotoren zal stopzetten. Toch maakt Duesmann nog een belangrijke kanttekening. Hij stelt dat het mogelijk is dat na 2033 nog op bepaalde markten, zoals China, modellen met een verbrandingsmotor zullen beschikbaar zijn met lokaal geproduceerde motoren.

Volvo

De Zweedse constructeur, die deel uitmaakt van Geely, heeft de intentie om tegen 2030 enkel nog elektrische auto’s te bouwen. Ondertussen heeft Volvo al twee volledig elektrische modellen in zijn gamma. Daarvan is de XC40 Recharge de eerste en de C40 Recharge de meest recente. Tegen 2025 zouden wereldwijd 50% van alle verkochte Volvo’s volledig elektrisch zijn.

In afwachting van een volledig elektrisch gamma worden ook steeds meer plug-in hybriden toegevoegd aan het aanbod. Belangrijk is ook de strategie van de met Volvo nauw verwante en nieuw gecreëerde merken Polestar en Lynk & Co die nu al een bijna volledig elektrisch gamma hebben.

Jaguar & Land Rover

In april kondigde Thierry Bolloré, CEO van JLR, de nieuwe strategie ‘Reimagine’ aan. Tegen 2025 moet Jaguar uitgroeien tot een volledig elektrisch luxemerk. Land Rover op zijn beurt zal de komende vijf jaar zes zuiver elektrische versies van zijn modellen introduceren. De eerste volledig elektrische Land Rover is gepland voor 2024. Tegelijk is JLR bezig met de ontwikkeling van een brandstofcelauto met elektrische aandrijving. Daarnaast streeft JLR ernaar om tegen 2039 geen koolstof meer uit te stoten in zijn toeleveringsketen, producten en activiteiten.

Mercedes en BMW

Ook bij Mercedes is de elektrificatie volop op gang en dat kadert in een totaalplan dat ‘Ambition 2039’ heet. In Stuttgart streven ze er naar om een CO2-neutraal bedrijf te worden tegen 2039, niet enkel qua modellen maar ook wat de productie en de toelevering aangaat. Wat het aanbod met elektrische auto’s betreft, zal Mercedes in 2022 acht EQ-modellen, EV’s dus, in zijn gamma hebben. Tegelijk houden ze bij Mercedes de deur op een kier voor de verbrandingsmotor door te geloven in synthetische brandstoffen, zogenaamde ‘E-fuels’.

Bij BMW verbannen ze evenmin de verbrandingsmotor. In München spreken ze over de ‘Power of choice’ waarbij de keuze wordt gelaten tussen benzine, diesel, plug-in hybride en volledig elektrisch. Dat aanbod met volledig elektrische auto’s zal wel blijven toenemen en bestaat nu uit de BMW i3, de Mini Cooper SE, de BMW iX3, de BMW iNEXT en de BMW i4. Het aanbod zal verder uitgebreid worden met een elektrische versie van de nieuwe BMW 7 Reeks. Tegen 2023 zal BMW 12 volledig elektrische modellen in de aanbieding hebben.

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels