Advertisement
Gepubliceerd op 3 May 2021 om 13h20
Door Damien Malvetti

BECI wil voor Brusselse werknemers telewerken vergemakkelijken en multimobiliteit promoten

In antwoord op de uitdagingen van de veralgemening van telewerk in de hoofdstad heeft BECI, de Brusselse Kamer van Koophandel, een ecosysteem gelanceerd met als bedoeling om de effecten van deze trend te optimaliseren op het vlak van mobiliteit, immobiliën en werkgelegenheid.

Volgens de jongste cijfers uit een enquête van Economic Risk wordt verwacht dat het aantal gebruikte kantoorruimtes in België de komende 5 jaar met 9 procent zal dalen. Maar als we naar de cijfers per gewest kijken, dan is de situatie veel zorgwekkender voor Brussel, waar men een achteruitgang van 22 procent verwacht, tegenover 6 procent in Vlaanderen en 4 procent in Wallonië. De reden daarvoor is eenvoudig: de coronacrisis heeft bedrijven in de richting van telewerken geduwd, en dat zal blijven aanhouden, zelfs wanneer de situatie weer ‘normaal’ wordt.

De hoofdstad moet dus anticiperen op de toekomst en nadenken over wat er moet gebeuren met het overschot aan kantoorgebouwen. Minder kantoorwerk gaat bovendien gepaard met andere mobiliteitsgewoonten. 48 procent van de werkgevers in het Brusselse heeft bijvoorbeeld een verandering gezien in de mobiliteitspatronen van hun personeel sinds de lockdown van de lente van 2020. 7 bedrijven op 10 zeggen bereid te zijn hun woon-werkverplaatsingsgewoonten te herbekijken. Werken van op afstand – dus niet enkel thuis maar ook in satellietkantoren – wordt de komende jaren ook een grote uitdaging, zonder het welbevinden van het personeel uit het oog te verliezen.

In dat kader wil BECI de alternatieven voor de auto meer gaan ontwikkelen en multimobiele oplossingen promoten. The WorkLAB lanceert daarom het programma ‘OK MOBILITY’, dat bedrijven moet laten kennismaken met nieuwe stedelijke verplaatsingsoplossingen.

“De lockdowns hebben onze werk- en verplaatsingsgewoonten volledig veranderd. Telewerken is vandaag onomkeerbaar en het is belangrijk dat onze bedrijven de nodige hulpmiddelen hebben om daar een succes van te maken”, zo zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels