Bestuurdersprofiel
Omdat hij sneller zijn optimale werkingstemperatuur bereikt is de benzinemotor het meest aangewezen voor bestuurders die jaarlijkse weinig tot een gemiddelde hoeveelheid kilometers rijden. Dat is zeker zo wanneer de meeste van die trajecten over korte afstanden gaan.
De jongste jaren hebben benzinemotoren dankzij turbo’s en directe injectie een enorme vooruitgang geboekt op het vlak van rijplezier en verbruik (en dus ook CO2-uitstoot). Downsizing, een praktijk die erin bestaat om de cilinderinhoud van de motor te verkleinen en drukvoeding toe te voegen, heeft ook gevolgen voor de belastingen, die in België op de leasemarkt nog steeds zijn gebaseerd op de cilinderinhoud (fiscale PK). En omdat benzinewagens de minst dure zijn op de markt, kunnen ze financieel interessant zijn. Opgelet echter, want hun hogere CO2-uitstoot kan een negatieve impact hebben op het VAA, de aftrekbaarheid of de belastingen op bedrijfswagens in Vlaanderen.
Aan het andere eind van het spectrum genieten benzinemotoren doorgaans ook de voorkeur voor wagens met een sportieve roeping.
Statistieken
Sinds 2017 heeft benzine terug zijn plaats verworven als favoriete brandstof van de Belgen nadat hij die in de jaren ’90 aan de diesel had moeten afstaan. In 2019 was benzine goed voor 61,6 procent van de inschrijvingen van nieuwe wagens. Die dominantie lijkt echter af te kalven, want in de eerste 10 maand van 2020 viel zijn aandeel terug naar 53,6 procent volgens de cijfers die gekend waren op het moment van publicatie.
De aankondiging dat verbrandingsmotoren binnen het decennium verboden zullen worden samen met het feit dat pure benzinemotoren steeds vaker worden vervangen door verschillende soorten hybride oplossingen zal de komende jaren verder blijven knabbelen aan het aandeel van benzine. Maar vergis u niet: ook een hybride motor heeft nog steeds benzine nodig.
Fiscale kant