Gepubliceerd op 19 June 2024 om 10h02
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

BMW X3: vierde generatie… zonder iX3

BMW heeft de nieuwe, vierde generatie van zijn X3 voorgesteld. Net als bij de onlangs voorgestelde nieuwe 1-Reeks gaat het technisch om een grondige evolutie van het vorige model, maar het koetswerk en het interieur zijn wel volledig nieuw. Voor fleetrijders is de plug-inhybride 30e xDrive de interessantste versie: de generatiewissel is immers niet van toepassing op de volledig elektrische iX3.

Visueel is het nieuwe model nog altijd herkenbaar als X3, maar de verschillen springen toch meteen in het oog. Zowel de flanken als de achterpartij werden strakgetrokken (BMW spreekt zelf van een monolitisch uiterlijk), terwijl de motorkap voortaan van het schelpvormige type is. Niet alleen de koplampen zijn nieuw, maar ook de grille. Die is, afhankelijk van de versie, net als bij de nieuwe 1-Reeks voorzien van diagonale spijlen.

Als optie (BMW Iconic Glow) kunnen de contouren van de dubbele ‘nieren’ verlicht worden. De afmetingen veranderen maar weinig: in de lengte komt er 34 mm bij (voortaan 4.755 mm), terwijl de breedte met 29 millimeter toeneemt, tot 1.920 millimeter. Het meest opvallend is wellicht nog de hoogte, die met 25 mm afneemt (tot 1.660 mm, wat samen met een grotere spoorbreedte resulteert in een dynamischere look.

Interaction Bar en BMW OS9

Binnenin krijgt de X3 nieuw ontworpen voorzetels. Het dashboard is uiteraard bedacht met BMW’s ondertussen vertrouwde Curved Display, evenals met de zogenaamde Interaction Bar van het Beierse merk. Een nieuw designelement is de opvallende verlichting in de middenconsole en de deurbekleding, rond functieknoppen, ventilatieregelaars, ventilatieopeningen en deurgrepen.

De nieuwe BMW X3 wordt geleverd met de nieuwste versie van BMW iDrive met QuickSelect, waarmee functies rechtstreeks kunnen worden geactiveerd zonder dat je eerst een submenu moet kiezen. BMW’s Operating System 9 maakt ook de weg vrij voor een personaliseerbare selectie van bijkomende digitale diensten, die over-the-air kunnen worden aangeboden. Verder kan de nieuwe X3 rekenen op een uitgebreidere standaarduitrusting en biedt hij nog meer rijhulpsystemen, al dan niet als optie.

Benzine, diesel of PHEV

De nieuwe X3 komt er als 20 xDrive (2.0-viercilinder op benzine, 208 pk, 156-172 g CO2/km), 20d xDrive (2.0-viercilinder op diesel, 197 pk, 153-171 g CO2/km) of M50 xDrive (3.0-zescilinder op benzine, 398 pk, 175-189 g CO2/km). Later volgt nog een 30d xDrive, met een zescilinder-diesel. Alle deze motoren kunnen rekenen op mildhybridetechnologie op 48 volt. Bij gebrek aan een volledig elektrische versie zal in een fleetcontext echter de 30e xDrive de meest interessante nieuwe X3 zijn. Een volledig elektrische tegenhanger van de X3 is echter op komst, op basis van de conceptcar BMW Vision Neue Klasse X.

Het aandrijfsysteem van die plug-inhybride variant bestaat net als bij de vorige generatie uit een 2,0 liter grote viercilinder-benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor die in de Steptronic-achttrapsautomaat is geïntegreerd, goed voor een gecombineerd vermogen van 299 pk. Dankzij de nieuwste BMW eDrive-technologie en adaptieve recuperatie haalt de nieuwe X3 30e xDrive in de WLTP-cyclus een elektrisch rijbereik van 81 tot 90 kilometer, wat aanzienlijk meer is dan wat zijn voorganger mogelijk maakte.

De nieuwe X3 zal worden gebouwd in de BMW-fabrieken van Spartanburg (VS) en Rosslyn (Zuid-Afrika), de Europese marktlancering is voorzien voor het vierde kwartaal van dit jaar.

 

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels