Gepubliceerd op 5 June 2024 om 09h58
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

BMW 1 Reeks in het nieuw

BMW heeft zijn nieuwe 1 Reeks voorgesteld. Die bouwt voort op de vorige, maar brengt toch ingrijpende veranderingen. Zowel de look als de motoren, het chassis en de technologie evolueren. Het motoraanbod omvat echter nog altijd geen plug-inhybride of volledig elektrische variant. Fleetklanten zullen dan ook wellicht liever wachten op een toekomstige i1…

De Beierse constructeur kondigt de vernieuwde 1 Reeks aan als de vierde generatie van zijn succesmodel, maar in feite gaat het om een grondige evolutie van de vorige. Aan de buitenkant springt vooral de hertekende en opvallend vlakke snuit in het oog. Die ligt dichter bij de weg dan voordien en wordt gekenmerkt door een nieuw, smal en breed radiatorrooster met zowel verticale als diagonale spijltjes, en door nieuwe, rankere ledkoplampen.

Aan de achterkant zijn de wijzigingen minder opvallend, al nemen de achterlichten enigszins het design over van die van de jongste X2. De koetswerkafmetingen zijn slechts licht gewijzigd. Met respectievelijk 4.361 en 1.459 mm groeide de nieuwe 1 Reeks 42 mm in de lengte en 25 mm in de hoogte, terwijl de breedte met 1.800 millimeter onveranderd bleef. Maar er zijn ook onzichtbare veranderingen, want BMW laat weten te hebben gesleuteld aan de afstelling van het chassis en maakt gewag van een verbeterde koetswerkstijfheid.

Exit manuele versnellingsbak?

Het ziet ernaar uit dat de 1 Reeks voortaan niet meer te krijgen zal zijn met een manuele versnellingsbak. Of toch niet in combinatie met de vier motoren die bij de lancering worden aangeboden, twee op benzine en twee op… diesel. Die eerste verliezen trouwens de ‘i’ achter hun modelaanduiding – die letter wordt enkel nog gebruikt voor de volledig elektrische modellen. De voorlopige instapversie op benzine heet dus gewoon 120 en niet langer 120i. De ‘i’ is trouwens niet het enige wat verloren gaat, want het vermogen bedraagt 170 pk, tegenover 178 voordien.

Later zal nog een 116 aan het gamma worden toegevoegd. Daarnaast is er de M135 xDrive, die in vergelijking met de huidige versie 6 pk moet inleveren, en het dus houdt bij 300 pk. De twee diesels uit het lanceringsprogramma zijn de 118d en de 120d van respectievelijk 150 en 163 pk. De 120d is net als de 120 op benzine voorzien van mildhybridetechnologie op 48 volt.

BMW OS 9 en opties on demand

De nieuwe BMW 1 Reeks beschikt over de nieuwste versie van BMW iDrive (OS 9) met QuickSelect (directe toegang tot functies zonder dat je naar een submenu hoeft over te schakelen) en BMW’s Curved Display. Het systeem kan over the air worden bijgewerkt en is uiteraard standaard compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. Het instrumentenpaneel heeft een diameter van 10,25 duim, het centrale infotainmentscherm meet 10,7 duim. Ook in de 1 Reeks introduceert BMW opties die na betaling softwarematig kunnen worden geactiveerd (ConnectedDrive Upgrades).

De standaarduitrusting en optielijst werden uiteraard uitgebreid, net als het aanbod aan rijhulpsystemen. Zo zal ook de nieuwe 1 Reeks kunnen worden besteld met de Parking Assistant Professional, waarmee je de auto vanop afstand kunt parkeren via je smartphone.

De marktlancering van de nieuwe 1 Reeks is gepland voor oktober. Op een volledig elektrische i1, die voor fleetklanten natuurlijk veel interessanter zal zijn, is het tot nader order nog even wachten…

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels