Gepubliceerd op 1 September 2022 om 13h00
Door Damien Malvetti

BYD: China zet met 3 overtuigende EV’s aanval op fleetmarkt in

BYD. Dit merk zegt u misschien niets, maar dat zal snel veranderen. BYD, wat staat voor Build Your Dreams, is met een marktaandeel van 30% wereldwijd marktleider in de productie van lithium-ion-batterijen en brengt al sinds 2003 succesvol auto’s op de markt in thuisland China. Vandaag neemt het merk echter de Europese markt in het vizier. BYD komt bij ons met serieuze ambities aan de start en pakt daarbij uit met een gamma bestaande uit drie volledig elektrische wagens, die de concurrentie pijn dreigen te doen!

||||||||||||||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||||||||||||||| © ||||||||||||||||||||||||||||||||||

BYD is in beginsel een wereldwijde fabrikant van batterijen die voor tal van toepassingen gebruikt worden. Men vindt ze terug in draagbare telefoons, zonnepanelen en treinen, maar ook in elektrische auto’s. Zo levert de Chinese groep de batterijen  die gebruikt worden in de Tesla’s die het Amerikaanse merk in zijn giga-fabriek in Berlijn assembleert.

Wanneer men over zoveel ervaring op het vlak van batterijen beschikt, is het uiteindelijk niet echt verwonderlijk dat men zelf ook in de groeiende markt van de elektrische auto komt meespelen. Het is precies dat wat BYD al enkele jaren doet. In eerste instantie op de lokale Chinese markt, waar het een gamma hybride wagens en volledig elektrische auto’s aanbiedt, waarmee het merk al snel de grootste constructeur uit het land van de Rode Draak werd.

Joint-venture met Toyota

Met deze succesvolle strategie in de achterzak hoopt het Chinese merk – in privéhanden – in een joint-venture met Toyota nu hetzelfde recept toe te passen op het Europese continent. Het heeft hierbij één duidelijke ambitie: de mobiliteitsbehoeften van de wereld elektrificeren en op die manier de temperatuur van onze planeet met 1° doen dalen.

België behoort tot de eerste landen waar het merk de markt wil betreden. Sterker nog, het wil voor het einde van dit jaar al bij ons actief zijn. Volgens de geruchten en eigenlijk ook helemaal binnen de logica, zou de Inchcape groep, die ook al invoerder is van Toyota en Lexus, de modellen van BYD op de Belgische markt introduceren. Omdat de onderhandelingen echter nog volop aan de gang zijn, verkiest de Chinese groep dit echter nog niet officieel uit te spreken.

Mike Belinfante, Senior Manager Public Relations BYD Europe benadrukt echter wel dat het merk over zijn eigen verkooppunten wil beschikken en dus erg snel zal moeten handelen!

 

3 full EV’s voor een vliegende start

BYD komt in elk geval aan de start met een gamma dat nu al behoorlijk goed gevuld is, dankzij 3 volledig elektrische modellen. De Tang, een grote SUV, krijgt immers het gezelschap van de Han, een familieberline met sportieve look, en de Atto3, een stads-SUV. De twee eerste modellen worden ook al op Chinese bodem gecommercialiseerd, maar de Atto3 werd exclusief voor Europa ontwikkeld.

De drie modellen werden tijdens een presentatie in Den Haag eind augustus – de Europese hoofdzetel van BYD bevindt zich in Rotterdam – onthuld en uitgetest. link2fleet was daarbij uiteraard van de partij.

De strategie van BYD is gericht op het aanbieden van voertuigen met een aantrekkelijke elektrische autonomie, met een hoge standaarduitrustingsgraad en met kwaliteitsmaterialen. We moeten toegeven dat we op de twee laatste punten eigenlijk aangenaam verrast werden. De 3 modellen beschikken over een ruim interieur en een best wel indrukwekkend brede waaier van technologieën en materialen. Het merk doet daar trouwens nog een afwerkingsgraad bovenop die hoger ligt dan wat we bij andere Chinese merken gewoon zijn. In het interieur van de Han zijn bepaalde designelementen trouwens geïnspireerd op wat de Duitse concurrentie doet.

Het aanraakscherm boven de centrale console is uitgerust met een kantelsysteem, waardoor de bestuurder al naargelang zijn voorkeur zelf kan kiezen tussen de ‘portret’-modus of de ‘landscape’-modus. Het duidt alleen maar op de originaliteit waarmee het Chinese merk de zaken aanpakt. Datzelfde scherm beschikt overigens over een uitstekende reactiviteit en beheert haast alle functionaliteiten van het voertuig.

Op het vlak van de autonomie, konden we niet echt iets uittesten, aangezien we de drie modellen enkel maar konden uitproberen tijdens enkele korte ritjes. BYD maakt gebruik van bladbatterijen die minder plaats innemen en een hogere efficiënte hebben. We raakten trouwens wel onder de indruk van het comfort en de stilte van de BYD modellen en hetzelfde geldt voor hun prestaties.

 

 

Tang, SUV met 7 plaatsen

De Tang is een SUV uit het E-segment, die dankzij een standaard derde (inklapbare) zetelrij plaats kan bieden aan 7 passagiers. Hij sprint van 0 naar 100 km/u in amper 4,6 seconden en belooft een autonomie van 528 km (WLTP) in stadsmodus (400 km gemiddeld bij gemengde cyclus). Hij kan aan een 110 kW gelijkstroomlader op amper 30 minuten 200 km autonomie bijladen. De Tang, die al een jaar in Noorwegen aangeboden wordt, staat daar in juli 2022 op de tweede plaats van de best verkopende EV’s.

 

Atto3, de kleine leuke SUV 

De Atto3 is het enige model dat specifiek voor Europa werd ontwikkeld. Zijn eerder leuke en futuristische interieurlook lijkt met zijn gedurfde kleuren en zijn afgeronde vormen nochtans rechtstreeks uit een manga te komen. Deze SUV uit het C-segment, is gebaseerd op het nieuwe e-platform 3.0 en belooft 565 km (WLTP) ver te kunnen rijden in stadsmodus. In een gemengde cyclus zou hij 420 km moeten kunnen rijden. Zijn batterij kan in slechts 29 minuten opgeladen worden van 30 tot 80% en hij heeft standaard een warmtepomp aan boord.

Van de drie modellen is dit de auto waarvan de prestaties en de kwaliteit van de materialen een beetje minder zijn dan bij de anderen, maar zijn prijs zal zeker dezelfde tendens volgen.

 

Han, de anti-Tesla

De berline Han positioneert zich, vooral dankzij zijn ‘drakensnoet’, duidelijk als concurrent voor de Tesla Model 3. Zowel het uiterlijke lijnenspel als het interieurdesign zijn duidelijk geïnspireerd op luxe, stijl, moderne uitstraling en sportiviteit. De Han beschikt over 2 elektrische motoren die een echte integrale transmissie vormen en samen 516 pk in huis hebben. Het gevoel wanneer je plankgas geeft, is gewoonweg adembenemend! De Han schiet op amper 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Als het over zijn autonomie gaat, belooft de Han 521 km (WLTP) in gemixt gebruik en een laadtijd van 30 naar 80% in 30 minuten bij een gelijkstroomlader van 120 kW.

 

Snel leverbaar!

Het goede nieuws is dat BYD korte leveringstermijnen aankondigt. Het kan dit vooral dankzij het feit dat het merk een eigen halfgeleiderfabriek heeft en laat het net die chips zijn waar nogal wat concurrenten nu op zitten te wachten… Ziehier een meer dan aanzienlijk argument om klanten aan te trekken.

Rest alleen nog de prijzen. BYD zal ze aankondigen tijdens de officiële voorstelling van het merk aan het grote publiek tijdens de Mondial de l’Automobile in Parijs in oktober van dit jaar. Gezien de toch wel premium positionering en de prestaties van de modellen, mag men zich eerder verwachten aan tarieven die dichtbij de andere merken uit de markt zullen liggen en niet aan low cost mobiliteit.
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels