Gepubliceerd op 29 July 2021 om 09h26
Door Eduard Coddé

Case-study LCV: “Elektrificatie van de vloot vergt veelzijdige voorstudie”

Iedereen kent Coca-Cola als wereldwijd icoon voor de Amerikaanse levensstijl, als merknaam die voor velen synoniem is van frisdranken. In België zitten nog tal van andere merken onder de Coca-Cola koepel, waaronder Chaudfontaine. Minder bekend voor het grote publiek is dat ook warme dranken onder de koepel zitten en daarvoor dagelijks een aanzienlijk wagenpark onderweg is.

||
|| © Opel Vivaro-e|Opel Vivaro-e|Opel Vivaro-e

Nu vijf jaar geleden werden warme dranken toegevoegd aan het assortiment met de merknaam ‘Chaqwa’ – ‘Het geheim van lekkere koffie’  – en werd daarvoor een afzonderlijke afdeling opgestart. Jean-François Leloup werd verantwoordelijke van deze afdeling. Per 1 juli dit jaar komt er uitbreiding van de afdeling, want Coca-Cola kocht een tweede koffiemerk, ‘Costa’.

Jean-François Leloup: “Binnen de afdeling voor warme dranken houdt een specifieke tak zich bezig met een ‘full serviceverlening’ aan de klanten, wat het vullen van de drankautomaten omvat, evenals het reinigen en onderhouden, zodat ze steeds paraat staan voor de gebruikers. Waar de afdeling frisdranken gebruik maakt van vrachtwagens tot zeer grote vrachtwagens, kan onze tak de dienstverlening verzekeren met kleinere voertuigen. Bestelwagens zijn ook minder problematisch om medewerkers te rekruteren met het geschikte rijbewijs en ze genereren minder uitstoot”.

In totaal gaat het om een wagenpark van 30 bestelwagens.

 

Vernieuwing en vergroening

Opel Vivaro-e

Bij de meest recente vernieuwing van de bestelwagenvloot gaat het om 19 voertuigen. Jean-François Leloup: “Deze aanzienlijke vernieuwing van ons wagenpark werd ook aangegrepen op de transitie naar elektrisch rijden te maken. Uiteindelijk werden slechts 2 elektrische Opel Vivaro-e (75kWh) 3-zit naast 17 Opel Vivaro met verbrandingsmotor besteld”.

De bestelwagens vertrekken steeds van bij de werknemer thuis en rijden de ganse dag van klant naar klant. Ze leggen gemiddeld 100 km/dag af. De gebruikers beginnen de werkdag al vroeg in de ochtend.

“De voorstudie was best lastig gezien er weinig vergelijkingsmateriaal beschikbaar is en ervaringen met e-bestelwagens nog beperkt zijn” getuigt Jean-François Leloup. “Laden thuis bij de medewerkers was een must en meteen beperkend, gezien niet iedereen over een afgesloten ruimte/garage beschikt met voldoende capaciteit voor de elektrische aansluiting”.

Voorafgaand aan de bestelling werden de werknemers bevraagd of ze e-rijden zien zitten, wat door 8/30 positief werd beantwoord, doch de audit naar hun laadmogelijkheden thuis reduceerde hun aantal. Een bijkomende audit zal bepalen welke laadoplossing er zal geïnstalleerd worden.

Er werden tests gedaan met lege en geladen bestelwagen, wat aan het licht bracht dat de lading een zeer sterke invloed heeft op de autonomie van het voertuig. Jean-François Leloup: “Vooral vol geladen en een groot aandeel snelwegritten was nefast voor de autonomie. We moesten dus goed uitkijken of de klantenrondes van de gebruiker hiermee overeenstemt. Wat in de winter, als lage temperaturen bovenop de lading de autonomie nog verder laat zakken, mogelijk onder de grens van wat minimum/dag nodig is?”.

Een ander onverwacht obstakel dook op bij de klanten. Velen willen liever niet dat de elektrische bestelwagen van hun leverancier laadt terwijl deze op hun site aan de slag is. Jean-François Leloup: “Sommigen staan elektrisch laden toe bij wijze van depannage, anderen willen het enkel toelaten indien het elektrisch verbruik wordt aangerekend. We mogen niet rekenen op de goodwill van onze klanten en moeten autonoom zorg dragen voor het laden”.

Voor de elektrische Opel Vivaro-e werd een full lease contract met een looptijd van 4 jaar aangegaan bij Arval. “We zullen nu heel wat eerste eigen ervaringen verzamelen met e-bestelwagens” vervolgt Jean-François Leloup. “Zo zijn we benieuwd naar de resterende prestaties van de batterij na 4 jaar. Het objectief is om in 2030 CO2-neutraal te zijn, wat de keuze voor e-bestelwagens vooruitschuift, maar daar staat het praktisch gebruik tegenover, met een gewenst groot rijbereik. Het mag zeker niet de bedoeling zijn  om onze gebruikers met meer problemen op te zadelen als gevolg van een keuze voor e-rijden”.

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels