Gepubliceerd op 6 June 2024 om 11h44
Door Damien Malvetti

Vijf keer zoveel elektrische bedrijfswagens in België op 2 jaar tijd

De RSZ heeft zopas zijn statistieken gepubliceerd over de evolutie van bedrijfswagens en het mobiliteitsbudget in België. Daaruit blijkt dat het aantal 100% elektrische bedrijfswagens sterk is gestegen tussen begin 2022 en eind 2023, net als het aantal dienstwagens.

Meer bedrijven bieden bedrijfswagens aan

Het eerste goede nieuws is het aantal bedrijfswagens in ons land. Eind vorig jaar waren er 568.187 voertuigen geregistreerd op naam van een bedrijf, tegenover 516.198 begin 2022, een stijging van 10,07%.

Deze stijging kan ook worden verklaard door een lichte stijging van het aantal bedrijven dat bedrijfswagens aanbiedt aan hun personeel. Dat waren er 56.962 aan het begin van 2022 en 58.460 aan het eind van 2023.

Steeds meer elektrische wagens

De energietransitie van het wagenpark is in volle gang. Volgens de RSZ-analyse explodeert het aandeel geëlektrificeerde voertuigen tussen begin 2022 en eind 2023. Zuivere verbrandingsmotoren (benzine en diesel) waren op 1 januari 2022 nog goed voor 82,32%, maar eind 2023 waren ze gedaald tot 59,96%.

De wet-Van Peteghem, die tot doel heeft het wagenpark op korte termijn groener te maken, werpt dus zijn vruchten af. Vooral diesel kent een vrije val en daalt van 72% van de fleetmarkt naar 62%. Benzine daarentegen heeft wat terrein gewonnen.

In dezelfde periode steeg het aandeel van hybride voertuigen van 15,14% naar 27,89%, terwijl dat van 100% elektrische auto’s steeg van 2,54% naar… 12,15%, een vervijfvoudiging!

Mobiliteitsbudget: het kan beter

Wat het mobiliteitsbudget betreft, is het totale mobiliteitsbudget in 2 jaar tijd meer dan verdubbeld tot 72 miljoen euro, maar er is nog steeds geen echte algemene doorbraak voor het concept.

Er moet worden opgemerkt dat meer dan 9 van de 10 werknemers hun mobiliteitsbudget niet aan de wagen besteden. Slechts 8% van de werknemers kiest voor een “milieuvriendelijk voertuig” als 1e pijler van hun mobiliteitsbudget. Ongeveer 4 op 5 werknemers besteden gemiddeld 80% van hun budget aan de 2e pijler (duurzame vervoermiddelen en huisvestingskosten). Daarnaast kiezen 3 op de 5 werknemers ervoor om het resterende deel van hun mobiliteitsbudget (gemiddeld ongeveer 20% van het budget) cash te ontvangen als onderdeel van de 3e pijler.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels