Gepubliceerd op 15 June 2020 om 14h17
Door Marc Demoulin

Covid-19-crisis analyse – Adesa: “De dalende inzet van diesels kan de juiste keuze blijken”

Heel wat experts zijn het er over eens dat we een stevige verhoging van de huurprijzen voor bedrijfswagens mogen verwachten in de maanden na Covid-19. Die marktverstoring is het gevolg van de volatiliteit van de financiële markten, de potentiële stijging van de financieringsgraad en een enorme onzekerheid rond de tweedehandsmarkt. Klopt dat of is het stemmingmakerij? Wij spraken met de experts van Adesa, een internationaal bedrijf gespecialiseerd in het online doorverkopen van leasewagens.

|
| © |

link2fleet: Welke impact heeft de Covid-19-crisis op jullie activiteiten gehad?

Adesa: De crisis heeft de hele automobielsector hard getroffen. Zowel de vraag als het aanbod zijn sterk afgenomen. Ook wij hebben een vergelijkbare daling gezien in de online verkoop van tweedehandsvoertuigen. We hebben er bewust voor gekozen om onze partners en kopers te blijven ondersteunen terwijl we ons bedrijfsmodel tijdelijk hebben aangepast om ons te kunnen afstemmen op de veranderende marktomstandigheden. We zijn dus blijven verkopen en hebben op die manier steeds voeling gehouden met de markt. Door proactief en snel te zijn, zijn we beter gepositioneerd om slimme oplossingen aan te bieden die zowel ons bedrijf als onze klanten helpen om sterk uit deze crisis te komen.

Het prijsniveau stijgt weer

l2f: Hoe presteert de markt van de tweedehandsauto’s?

Adesa: Hoewel de markt van de tweedehandsauto’s in de meeste Europese landen de afgelopen 6 tot 8 weken bijna stil heeft gestaan, hebben we ook de veerkracht ervan gezien. De landen waar de maatregelen versoepeld zijn, laten onmiddellijk een toenemende vraag naar tweedehandsauto’s zien. Dit is ook zichtbaar in het prijsniveau dat weer stijgt na een correctie tijdens de lockdown. Gezien de bredere economische trends is het waarschijnlijk dat veel eindgebruikers een tweedehandse boven een nieuwe auto zullen kiezen, dus we zien veel potentieel voor de tweedehandsmarkt. Omdat we duidelijke signalen zien dat de marktomstandigheden verbeteren, kunnen we snel reageren met ons pan-Europese online bedrijfsmodel.

l2f: Wat zijn jullie angsten over deze markt?

Adesa : De grootste uitdaging zit in de onzekerheden en onbekenden. Wat gebeurt er als een tweede golf van het virus komt? Onzekerheid leidt tot extra voorzichtigheid en uitstel van zowel beslissingen als acties, wat schadelijk kan zijn voor onze sector. Ongeacht of we een tweede golf ervaren, hoe langer de onzekerheid blijft hangen, des te langer de weg naar herstel is voor zowel onze industrie als de bredere economie.

l2f: Welke veranderingen/opportuniteiten op lange termijn denkt u dat deze crisis in jullie sector tot stand kan brengen?

Adesa: In België en bij uitbreiding Europa was er al een zeer sterke ontwikkeling van de online B2B-verkoop van tweedehandswagens. De crisis zal deze ontwikkeling alleen maar versterken en kan zich ook verspreiden naar B2C-verkopen.

Daarnaast gaan we zelf ook bijkomende diensten en tools aanbieden die nog meer inspelen op de ontzorging van onze kopers en verkopers. Denk aan een inspectie-app met schadeherkenningssoftware, meer uitgebreide transportmogelijkheden, financieringsoplossingen enz. We koppelen digitalisering en een uitgebreide, persoonlijke service nog meer aan elkaar.

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Gelijkaardige artikels