Gepubliceerd op 18 September 2022 om 07h49
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

De nieuwe Kia Niro, een toonbeeld van moderniteit

Veranderende gebruikersbehoeften en het toegenomen belang van duurzaamheid inspireerden Kia tot het heruitvinden van zijn populaire model, de Niro. Deze compacte crossover SUV werd met veel aandacht voor comfort en efficiëntie van kop tot teen herwerkt, en pakt uit met maar liefst drie elektrische aandrijvingsversies: HEV, PHEV & EV.

|||||||||
||||||||| © 2023 Niro|||||||||2023 Niro

Duurzaamheid. Dat is waar het tegenwoordig om draait. En dat de Zuid-Koreaanse fabrikant dit goed begrepen heeft wordt al snel duidelijk als we deze tweede generatie van de Niro aanschouwen. Zo is er bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan aerodynamica. Een nieuw C-vormig element net voor de achterlichten zorgt niet alleen voor een contrasterend esthetisch design, maar vervult ook een nuttige aerodynamische functie door de luchtweerstand te verminderen. Bovendien werd er in de grille een Active Air Flap geïnstalleerd, een luchtklep die -wanneer de motor geen koeling nodig heeft- een vloeiendere luchtstroom over de neus van de wagen mogelijk maakt.

Mede dankzij zulke aanpassingen werd het elektrische bereik van de Niro verhoogd tot 460km (WLTP) bij de EV-versie en zo’n 65km bij de plug-in hybride. Daarnaast pakt Kia uit met de Green Zone-rijmodus, die een efficiënte omschakeling tussen benzine en elektriciteit mogelijk maakt en toestaat om over te gaan op een zuiver elektrische aandrijving (en zo uitlaatgassen elimineert) in de buurt van de woning, bij scholen en bij ziekenhuizen.

Innovatieve design- en comfortvoorzieningen 

Maar Kia heeft ook gedacht aan het gebruiksplezier en comfort van de inzittenden. Het interieur is ruim en minimalistisch, dankzij een nieuw, hoogwaardig design. De wagen is ook stiller, dankzij extra geluiddempende elementen, en een minder lawaaierige transmissie. Deze heeft bovendien geen achteruitversnelling, maar gebruikt in plaats daarvan de fluisterstille elektromotor om manoeuvres in achteruit uit te voeren.

De flexibele interieurruimte, waar gekozen werd voor tal van milieuvriendelijke materialen, is uitgerust met verstelbare achterzetels, en een handig neerklapbaar bagagescherm om de 475 liter grote laadruimte (in de BEV-versie) optimaal te gebruiken. Ook is de middenconsole verstelbaar volgens de behoeften van de gebruiker en kan het dienst doen als bekerhouder of opbergruimte voor een laptop, tablet of documenten.

Daarnaast werden -om het comfort nog meer te verhogen- zowel de voor- als achterzetels voorzien van verwarming, en optioneel zelfs van ventilatie.

De perfecte reisgezel

Binnenin de Niro kan je spreken van een waar lounge-gevoel. Een groot scherm in het dashboard werd uitgerust met tal van connectiviteitsfuncties. Zo kan je snel navigeren naar je bestemming met realtime verkeersinformatie, en volgt de Niro de weersomstandigheden en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen en oplaadstations op de voet op, voor een zorgeloze rij-ervaring.

Daarnaast is er de vehicle-to-device feature, die toestaat om de batterij te gebruiken als een draagbare energiebron om mogelijke toestellen en uitrusting zoals elektrische fietsen of kampeervoorzieningen aan te drijven. In dit opzicht moeten we het zeker ook hebben over het uitstekende sleepvermogen, dat met 600 kg (ongeremd) en 1.300 kg (geremd) voor de PHEV en HEV-versie met gemak de meeste caravans en aanhangwagens kan meetrekken. Klaar om te vertrekken?

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels