Gepubliceerd op 24 October 2022 om 11h52
Door Jeroen Evens

De toekomst van premiummobiliteit ontdekt u hier

Hoe de premiumwagen er over enkele jaren uitziet, is een interessante vraag. Zeker nu alles razendsnel verandert in deze tijden van digitalisering en elektrificatie. Audi speelt hierin een voortrekkersrol. De Audi van morgen wordt geen traditionele wagen, maar een ‘belevingsruimte met een digitaal ecosysteem’.

|
| © |

Technologische voorsprong zit altijd al in het DNA van Audi. Een belangrijke troef, want innovatie is vandaag en in de toekomst belangrijker dan ooit. Shaping the future is dan ook het doel van Audi. De toekomst vorm geven. Om die toekomstvisie kracht bij te zetten, creëerde designdirecteur Marc Lichte met zijn team 3 prototypes: de Audi skysphere concept (een roadster), de grandsphere concept (een luxueuze reisberline) en de urbansphere concept (een futuristische stadswagen).

Innovatief trio

Dit trio rijdt grotendeels autonoom en 100%  elektrisch. Bij het ontwerp ging veel aandacht naar het digitaal geconnecteerde interieur. In de grandsphere concept ziet u geen stuurwiel of klassieke schermen, het stuur verschijnt pas van achter een houten paneel wanneer u het nodig hebt.

“De Audi grandsphere is de eerste auto die we echt ontworpen hebben van binnen naar buiten.”’ – Mark Lichte, Head of design bij Audi

 

Alle rij-info ziet u als projectie op de houten oppervlakken onder de voorruit. Apps neemt u moeiteloos mee in de wagen. Een video die u op een tablet thuis aan het streamen was, speelt automatisch voort in het interieur. Of u bekijkt het nieuwsbericht dat u aan het lezen was voor u instapte. ‘Het is de eerste wagen die we ontworpen hebben van binnen naar buiten’, zegt Marc Lichte. ‘Het uitgangspunt is het interieur, de leef- en belevingssfeer van de inzittenden.’

CO2-neutraal

De toekomst van Audi wordt elektrisch en duurzaam. Onder het motto Mission:Zero wil het premiummerk in 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. De fabriek Audi Brussels in Vorst werkt vandaag al CO2-neutraal en bouwt louter nog elektrische modellen. Audi versnelt zijn elektrificatie en brengt vanaf 2026 wereldwijd alleen nog elektrisch aangedreven nieuwe modellen op de markt. Tegen 2033 stopt Audi geleidelijk aan met de productie van verbrandingsmotoren.

A6 e-tron

De elektrificatie van het gamma is al volop bezig. De Audi e-tron en e-tron Sportback (gebouwd in Vorst) mochten in 2018 de spits afbijten. Daarna volgde de sportieve berline Audi e-tron GT, terwijl de compactere SUV’s Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron elektrische mobiliteit toegankelijk maken voor een groter publiek en zich in ons land ontpopt als de bedrijfswagen bij uitstek.

Zeer interessant worden ook de Audi A6 e-tron en de breakversie Audi A6 Avant e-tron. Die werden voorgesteld als concept en zijn op weg naar serieproductie. Ze leggen de lat hoog: met een rijbereik tot 700 km (WLTP) en een batterij die met een snellader van 270 kW in amper 10 minuten 300 km bijlaadt, willen de A6 e-tron en A6 Avant e-tron resoluut de benchmark van het premiumsegment zijn.

Ontdek meer over duurzaamheid en innovatie op audi.be

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Dealers , Voertuigen

Gelijkaardige artikels